Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.
MAHART Balatoni Hajózási Leányvállalat / Kft., 1984-2001
Adatlap
Lajstrom
- Aktív:1984-2001▼Ország:HUVáros:SiófokA MAHART Balatoni Hajózási Üzemigazgatóságából jött létre a MAHART Balatoni Hajózási Leányvállalat 1984 január 1-től. A MAHART tulajdonában lévő balatoni ingatlanok és más vagyonelemek a Leányvállalat tulajdonába kerültek. Az igazgató az addigi üzemigazgató, Szabó Sándor lett.
Elkészül a korábban selejtezésből kimaradt KELÉN felújításának terve, de 1984-ben még csak főgépcserére van forrás. 1985-től megkezdődik a kompok modernizálása és befogadóképesség növelése a Balatonfüredi Hajógyárban, elsőként a KISFALUDY SÁNDOR egyik oldali felépítményét bontják el, majd 1987-ben és 88-ban a KOSSUTH LAJOS és a SZÉCHENYI ISTVÁN átépítése következik. E két utóbbi hajónál az egyik oldali felépítmény elbontásán túl a hajótestet is meghosszabbítják. Megkezdődik a korábban selejtezni szándékozott hajókból a nosztalgiaflotta létre hozása is: 1989-ben a CSONGOR motoros kapott teljes felújítást és elegáns, századeleji hangulatú utasteret.
1987-ben elkészült a kikötők felújítási programja. Ezt követően újjáépítették az omlásveszély miatt 1985-ben bezárt Tihany-révi személyhajó kikötőt, a balatonfüredi, a siófoki, a balatonboglári és a balatonlellei kikötőfalakat, valamint felújították fonyódi és a badacsonyi hajóállomás épületét. A badacsonyi hajóállomás mellett egy klubház építéséhez is hozzákezdtek a meglévő vitorláskikötő hasznosítására, majd 1991-ben ismét üzembe helyezték Kiliántelep és Balatonakali kikötőit.
1990 január 1-től, a rendszerváltást követően korlátolt felelősségű társaságként (Kft.), továbbra is a MAHART 100%-os tulajdonában működik tovább, ügyvezető igazgató, dr. Kopár István. A korábban a Dunáról Balatonra került hajók és a BELOIANNISZ balatoni tájegységek neveit kapják.
1990-ben elkészül a nosztalgiaflotta második egysége, a CSOBÁNC, és vízre bocsátásának 100. évfordulójára, 1991-re a KELÉN felújítása is. 1994-ben a TÜNDE felújítása készül el, és megvásárolják a Balatonfüredi Önkormányzattól a korábban selejtezett és ott partra vetett HELKA maradványait, hogy 2 év alatt a KELÉN mintájára felújítsák és 1996-ban, a balatoni gőzhajózás megindulásának 150. évfordulóján újra üzembe helyezzék.
1991-ben átalakítják és korszerűsítik a RÉVFÜLÖP vízibuszt, mely exkluzív kialakítású belső utasteret, sötétített üvegeket és Volvo-Penta Z-hajtást kap. 1993-ban az addig teljesen zárt AKALI (ex-MEGYER) és az EDERICS (ex-HORÁNY) vízibuszok, 1994-ben pedig az ALMÁDI kap nyitott felső fedélzetet és új főgépeket. Ekkorra már a hajópark minden egysége zárt fekália tartállyal rendelkezik. A kikötőkben és a hajókon saját kezelésbe vették az elárusítást és a vendéglátóipari szolgáltatást is.
1992-ben Bogláron, 1993-ban Szemesen, 1995-ben Fonyódon létesítenek kempinget a kikötőkhöz tartozó területeken. Az ipari tevékenység, a vendéglátó-ipari szolgáltatások, valamint a két saját kezelésű kemping és a siófoki szálló vendégéjszakái már 1993-ban nyereségessé tették a vállalatot. Megkezdődik a vitorláskikötő hálózat kiépítése.
1996-tól társasági formája részvénytársaság (Rt.).
2001-ben a privatizáció során a MAHART-tól függetlenné válik, és létrejön belőle a Balatoni Hajózási Rt. a Balaton-parti kikötőkkel rendelkező önkormányzatok és az állam tulajdonában.
Dr. Bíró József: A balatoni hajózás története” című könyv (Mahart Balatoni Hajózási Kft. 1996) nyománJogelődökJogutódok 2001
Motoros személyhajó-A/3.
BADACSONY Készre szerelve 1979 MAHART Siófoki hajójavítóL:29,75m B:10,30m D:1,45m MP:2 x 210 LEKELÉN Épült 1891 Schönichen-Hartmann-féle Egyesült Hajó-, Gép- és KazángyárL:35,22m B:5,00m D:1,65m MP:80 LEGYÖRÖK Épült 1963 MHD Váci GyáregységL:26,73m B:5,25m D:1,15m Disp:26-44,6t MP:2 x 85 (1800 rpm) LEMotoros komp-A/5.
BAROSS GÁBOR Épült 1976 MHD Balatonfüredi GyáregységeL:41,30m D:1,25m MP:2 x 230 LEBelvizi vitorlás motorhajó-A/6.
SZATURNUSZ Épült 1955 Dunai HajógyárL:16,95m B:3,73m D:2,00m Disp:15,53t MP:50 LE