Menü
Hajóregiszter logó
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

MAHART Balatoni Hajózási Leányvállalat / Kft., 1984-2001

ikonAdatlap
ikonLajstrom
  • Aktív:
    1984-2001
    Ország:
    HU
    Város:
    Siófok
    A MAHART Balatoni Hajózási Üzemigazgatóságából jött létre a MAHART Balatoni Hajózási Leányvállalat 1984 január 1-től. A MAHART tulajdonában lévő balatoni ingatlanok és más vagyonelemek a Leányvállalat tulajdonába kerültek. Az igazgató az addigi üzemigazgató, Szabó Sándor lett.

    Elkészül a korábban selejtezésből kimaradt KELÉN felújításának terve, de 1984-ben még csak főgépcserére van forrás. 1985-től megkezdődik a kompok modernizálása és befogadóképesség növelése a Balatonfüredi Hajógyárban, elsőként a KISFALUDY SÁNDOR egyik oldali felépítményét bontják el, majd 1987-ben és 88-ban a KOSSUTH LAJOS és a SZÉCHENYI ISTVÁN átépítése következik. E két utóbbi hajónál az egyik oldali felépítmény elbontásán túl a hajótestet is meghosszabbítják. Megkezdődik a korábban selejtezni szándékozott hajókból a nosztalgiaflotta létre hozása is: 1989-ben a CSONGOR motoros kapott teljes felújítást és elegáns, századeleji hangulatú utasteret.

    1987-ben elkészült a kikötők felújítási programja. Ezt követően újjáépítették az omlásveszély miatt 1985-ben bezárt Tihany-révi személyhajó kikötőt, a balatonfüredi, a siófoki, a balatonboglári és a balatonlellei kikötőfalakat, valamint felújították fonyódi és a badacsonyi hajóállomás épületét. A badacsonyi hajóállomás mellett egy klubház építéséhez is hozzákezdtek a meglévő vitorláskikötő hasznosítására, majd 1991-ben ismét üzembe helyezték Kiliántelep és Balatonakali kikötőit.

    1990 január 1-től, a rendszerváltást követően korlátolt felelősségű társaságként (Kft.), továbbra is a MAHART 100%-os tulajdonában működik tovább, ügyvezető igazgató, dr. Kopár István. A korábban a Dunáról Balatonra került hajók és a BELOIANNISZ balatoni tájegységek neveit kapják.
    1990-ben elkészül a nosztalgiaflotta második egysége, a CSOBÁNC, és vízre bocsátásának 100. évfordulójára, 1991-re a KELÉN felújítása is. 1994-ben a TÜNDE felújítása készül el, és megvásárolják a Balatonfüredi Önkormányzattól a korábban selejtezett és ott partra vetett HELKA maradványait, hogy 2 év alatt a KELÉN mintájára felújítsák és 1996-ban, a balatoni gőzhajózás megindulásának 150. évfordulóján újra üzembe helyezzék.

    1991-ben átalakítják és korszerűsítik a RÉVFÜLÖP vízibuszt, mely exkluzív kialakítású belső utasteret, sötétített üvegeket és Volvo-Penta Z-hajtást kap. 1993-ban az addig teljesen zárt AKALI (ex-MEGYER) és az EDERICS (ex-HORÁNY) vízibuszok, 1994-ben pedig az ALMÁDI kap nyitott felső fedélzetet és új főgépeket. Ekkorra már a hajópark minden egysége zárt fekália tartállyal rendelkezik. A kikötőkben és a hajókon saját kezelésbe vették az elárusítást és a vendéglátóipari szolgáltatást is.

    1992-ben Bogláron, 1993-ban Szemesen, 1995-ben Fonyódon létesítenek kempinget a kikötőkhöz tartozó területeken. Az ipari tevékenység, a vendéglátó-ipari szolgáltatások, valamint a két saját kezelésű kemping és a siófoki szálló vendégéjszakái már 1993-ban nyereségessé tették a vállalatot. Megkezdődik a vitorláskikötő hálózat kiépítése.

    1996-tól társasági formája részvénytársaság (Rt.).

    2001-ben a privatizáció során a MAHART-tól függetlenné válik, és létrejön belőle a Balatoni Hajózási Rt. a Balaton-parti kikötőkkel rendelkező önkormányzatok és az állam tulajdonában.

    Dr. Bíró József: A balatoni hajózás története” című könyv (Mahart Balatoni Hajózási Kft. 1996) nyomán
    Jogelődök
    Jogutódok
  • 1984
    2001

    2001

    Motoros személyhajó-A/3.

    BADACSONY Készre szerelve 1979 MAHART Siófoki hajójavító
    L:29,75m B:10,30m D:1,45m MP:2 x 210 LE
    BALATON Épült 1952 Balatonfüredi Hajógyár
    L:44,10m B:7,30m D:1,4m MP:450 LE
    BOGLÁR Épült 1935 BHRT Hajóépítő Üzeme
    Csepel D 613
    CSOBÁNC Épült 1927 Schlick-Nicholson Hajógyár RT
    L:25,32m B:5,78m D:1,67m MP:140 LE
    CSONGOR Épült 1927 IBUSZ Yachtépítő Telepe
    L:22,75m B:4,95m D:1,75m MP:105 LE
    FÜRED Készre szerelve 1980 MAHART Siófoki hajójavító
    L:35,6m D:1,45m MP:2 x 210,8 LE
    KELÉN Épült 1891 Schönichen-Hartmann-féle Egyesült Hajó-, Gép- és Kazángyár
    L:35,22m B:5,00m D:1,65m MP:80 LE
    LELLE Épült 1978 Sudoremontnij Zavod Iljicsevszk
    D:1,60m Disp:106t MP:2x255 LE
    SIÓFOK Épült 1977 MAHART Újpesti Hajójavító
    L:29,75m B:10,30m D:1,45m MP:2x200 LE
    TÜNDE Épült 1927 IBUSZ Yachtépítő Telepe
    SKL 4 NVD 26-2 (gy.sz.: 552243)

    Vizibusz-A/3.3

    AKALI Épült 1959 Dunai Hajógyár
    MP: 2 x 92 (2400 rpm) kW
    ALMÁDI Épült 1958 Dunai Hajógyár
    MP: 2 x 92 (2400 rpm) kW
    ARÁCS Épült 1963 MHD Váci Gyáregység
    2 x Andoria SW400 M2/1 (Rekin)
    CSOPAK Épült 1956 Dunai Hajógyár
    L:26,55m B:5,32m D:1,05m Disp:40,5t MP:2 x 85 (1800 rpm) LE
    DÖRGICSE Épült 1958 Dunai Hajógyár
    L:26,55m D:1,05m MP:2 x 85 (1800 rpm) LE
    EDERICS Épült 1958 Dunai Hajógyár
    MP: 2 x 72 (2400 rpm) kW
    FÖLDVÁR Épült 1958 Dunai Hajógyár
    L:26,55m D:1,05m MP:2 x 85 (1800 rpm) LE
    GYÖRÖK Épült 1963 MHD Váci Gyáregység
    L:26,73m B:5,25m D:1,15m Disp:26-44,6t MP:2 x 85 (1800 rpm) LE
    HÉVIZ Épült 1960 Dunai Hajógyár
    2 x Rába D 2156 HM 6
    KESZTHELY Épült 1963 MHD Váci Gyáregység
    2 x Rába D 2156 HM 6
    RÉVFÜLÖP Épült 1963 MHD Váci Gyáregység
    L:26,55m D:1,05m Disp:26t MP:2 x 85 (1800 rpm) LE
    SZEMES Épült 1957 Dunai Hajógyár
    L:26,55m D:1,05m MP:2 x 85 (1800 rpm) LE
    SZÁRSZÓ Épült 1962 MHD Váci Gyáregység
    2 x Andoria SW400

    Motoros komp-A/5.

    BAROSS GÁBOR Épült 1976 MHD Balatonfüredi Gyáregysége
    L:41,30m D:1,25m MP:2 x 230 LE
    KISFALUDY SÁNDOR Épült 1961 Balatonfüredi Hajógyár
    L:35,54m B:10,70m D:1,25m Disp:304 t MP:2x200 LE
    KOSSUTH LAJOS Épült 1964 MHD Balatonfüredi Gyáregysége
    L:41,24m MP:2x200 LE
    SZÉCHENYI ISTVÁN Épült 1968 MHD Balatonfüredi Gyáregysége
    L:41,24m MP:2x210 LE

    Belvizi vitorlás motorhajó-A/6.

    SZATURNUSZ Épült 1955 Dunai Hajógyár
    L:16,95m B:3,73m D:2,00m Disp:15,53t MP:50 LE
    URÁNUSZ Épült 1955 Balatonfüredi Hajógyár
    Volvo Penta MD 21

    Vontató motorhajó-B/3.

    SIÓ Épült 1958 Balatonfüredi Hajógyár
    D:1,17m MP:350 LE