Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.
BCsÁV Budapesti Csavargőzös Átkelési és Hajózási RT., 1871-1918
Adatlap
Lajstrom
- Aktív:1871-1918▼Ország:HUVáros:BudapestTürr István 1872-ben részese a Budapesti Csavargőzös Átkelési Vállalat alapításának is. Az alapítás előzménye Froher János, Frank Fülöp és Schlick Ottó hajóépítő 1869-es kezdeményezése, budapesti helyi hajózás bevezetésére. A Schlick gyárában épült, s valamilyen okból eladatlan kis csavargőzösök képezték a vállalkozás alapját, melyekkel Óbuda és Újpest között negyedóránként, Pest és Buda között félóránként, s Promontor – Tétény – Soroksár – Haraszt között óránként kívántak járatokat indítani. Azonban a Pest – Buda közötti járatra csak úgy adott a Helytartótanács engedélyt, ha a vállalkozók ki tudnak egyezni a Lánchíd társasággal. Mert a társaságnak joga volt a hídpénzt azoktól is beszedni, akik nem a hídon, hanem egyéb módon, például ladikkal keltek át a folyón. Érdekes világ lehetett.
A GYULA, FERENCZ, KÁLMÁN, EDE, ÁGOSTON, MENYHÉRT, FROHER, FRANK és SCHLICK nevű kis propellák képezték az alapját az újonnan szerveződött helyi hajózási vállalatnak, melybe Türr és Schlick négy hajót vittek be. Ezek célszerűen át lettek keresztelve Ó-BUDA, ÚJ-PEST, PEST, BUDA nevekre, s a később vásárolt és épített hajók is a főváros nevezetességeiről lettek elnevezve. BOMBATÉR, TABÁN, SZENT GELLÉRTHEGY, ORSZÁGHÁZ, VIGARDA, BUDAFOK, MARGITSZIGET nevű hajóikkal egyre nagyobb népszerűségre tettek szert a város polgárai között. Hosszú időn keresztül állni tudták a versenyt a DGT-vel, s a hamarosan gomba módra szaporodó hidakkal. 1873 májusában megvásárolták a Balatonról Ráth Károlytól a kis GIZELLA gőzöst, s Újpesten Veruda műhelyében meghosszabbították, hogy alkalmasabb legyen a Dunai viszonyokra. A sok csavargőzös között, volt egy oldalkerekes gőzösük is, mely korábban az Újvidék Kamenica közötti átkelést szolgálta KAMENICZA néven, s mely Türréknél a SZABADSÁG nevet kapta. E kishajó hosszú élete során még a Tiszán is dolgozott, a Tiszai magyar kir. Állami Kotrásoknál. A második világháború után, a ’60-as évek elején selejtezték le. Gőzgépének romjai, s a lapátkerekek rámája a Közlekedési Múzeum udvarán adja meg magát a lassú enyészetnek. A vállalat 1918-ban adta át hajóit és üzemét a Mefternek, 1920-ban felszámolt.
Horváth József:
A géperejű folyami hajózás hazai történeteJogutódok 1918
Gőzüzemű csavaros személyhajó-A/2.
BUDA Épült 1871 Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár RTD:1,10m Disp:20t MP:40 LEBUDAFOK Épült 1887 Schönichen Hermann-féle Hajógépgyár, Gép- és Kazánép. IntézetD:1,40m Disp:41,6t MP:64 LEHAJNAL Épült 1886 Schönichen Hermann-féle Hajógépgyár, Gép- és Kazánép. IntézetD:1,30m Disp:33,6t MP:50 LEMARGITSZIGET Épült 1895 Schönichen-Hartmann-féle Egyesült Hajó-, Gép- és KazángyárD:1,60m Disp:40t MP:192 LESZENTGELLÉRT HEGY Épült 1881 Schönichen Hermann-féle Hajógépgyár, Gép- és Kazánép. IntézetB:4,27m D:1,07m MP:64 LETABÁN Épült 1884 Schönichen Hermann-féle Hajógépgyár, Gép- és Kazánép. IntézetD:1,22m Disp:27t MP:50 LEVIGADÓ Épült 1874 Schönichen Hermann-féle Hajógépgyár, Gép- és Kazánép. IntézetL:26,7m D:1,7m Disp:27,80t MP:48 LEÓBUDA Épült 1875 Schönichen Hermann-féle Hajógépgyár, Gép- és Kazánép. IntézetL:23,42m B:4,56m D:1,50m MP:48 LEÚJ-PEST Épült 1875 Schönichen Hermann-féle Hajógépgyár, Gép- és Kazánép. IntézetL:22,42m B:4,56m D:1,50m MP:48 LE