Menü
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

Balaton Gőzhajózási Társaság, 1845-1889

ikonAdatlap
ikonHajók
  • Ország:
    HU
    Város:
    Balatonfüred
    Aktív:
    1845-1889
    A balatoni gőzhajózás megindításának - mint annyi más ügynek - leghűségesebb propagálója Széchenyi István volt, aki a 'Balatoni gőzhajózás' című, 1845 április 2-án közzétett röpiratában a hajózás megindításának jelentőségével foglalkozva, pontosan körvonalazta annak előnyeit a Balatonmellék részére. Széchenyi világosan látta, hogy a közel hetvenként kilométer hosszú tó (Akarattya - Zala torkolat) az akkori körülmények között a Balaton-környék egyik legfőbb közlekedési útvonala lehetett volna, nem számítva azokat a téli időszakokat, amikor a hajózás nem lehetséges.
    Az első balatoni gőzhajó, a KISFALUDY hajótestét szétszedett állapotban és gépalkatrészeit 1846 nyarán, ökrös szekerekkel szállították el az óbudai hajógyárból a Balatonra. A gépeket összeállított hajótestbe építették és szeptember 21-én megindult a gőzhajózás Közép-Európa legnagyobb taván.
    A KISFALUDY 1846-tól 1887-ig. átépítéssel ugyan, de rendszeresen közlekedett. Az Óbudán épült hajótestet 40 lóerős géppel szerelték fel és jellemző az akkori technika pontos és lelkiismeretes munkájára, hogy az első fatest tönkremenetele után érdemes volt az eredeti gépeket egy új vastestbe beépíteni.

    1887-augusztus 3-án a siófoki kikötő előtt a KISFALUDY „zökkenést kapott”, majd „ismét ropogást hallott a gépész”. Elindulásának 41. évfordulóján, 1887 szeptember 21.-én tette meg utolsó útját Balatonfüredről Siófokra, ahol lekötött. Az ősz folyamán a hajó javítására a Schoenichen és a Hartmann hajógyáraktól is ajánlatot kértek.
    1888-márciusban a DDSG visszavonja a javításra tett ajánlatát. Június 1-én a KISFALUDY-t partra húzzák Siófokon a Sió bal parti sólyapályán. Baross Gábor miniszter június 29-én 4000 forint segélyt ajánl a BGT-nek a hajó javítására. 1888 november 3-én gr. Esterházy László elnök lemond. 1888 december 8-án a Társaság Közgyűlése a BGT szanálásáról döntött.
    1889.01.25: a „Balaton gőzhajózási társaság felszámolás alatt”. Felszámoló cégvezetők: Keöd József, a BGT volt kapitánya és Kalliwoda Ferenc tengerészkapitány. (Központi Értesítő, 1889. február 10. 108. old)
    "A felszámolás alá került balatoni gőzhajózási-társulat, március 8-ig írásbeli ajánlatok benyújtására szólítja föl mindazokat, a kik a gőzöst, a balatonfüredi kikötő-hidat és a különféle hajószerelvényeket magukhoz akarják váltani.” (A dobra került Kisfaludy; Pesti Hírlap, 1889. március 1. 6. old)
    1889 Június 15-én és 22-én a KISFALUDY próbautakat tesz Balatonfüred és Siófok között.
    1889 június 26: "Ezen czégnek és az arra vonatkozó összes bejegyzéseknek megszűnése bejegyeztetett” (Központi Értesítő, 1891. július 21. 1146. old.)

    (Deák István okl. hajóskapitány gyűjtése nyomán)

    A KISFALUDY első - fatestű - változatának építési költségei 80 000, - Ft-ot tettek ki, míg vastestűvé átépítéséért az újpesti ún. Magyar - Belga hajógyár 34 000, - Ft-ot kért. Ha össze- vetjük a hajó építési költségét (114 000, - Ft) szolgálatban eltöltött éveivel, könnyen megállapítható, hogy a hajó több, mint négy évtizedes munkájával, ha nem is bőven, de meghozta árát. Mégis, az első gőzhajózási társaság 1889-ben, amikor a KISFALUDY már annyira kiöregedett, hogy ki kellett venni a forgalomból, lényegében anyagi haszon nélkül zárta le végső mérlegét, s bár adósság nem maradt utána, részvényesei sem gazdagodtak meg.