Menü
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

Balaton Gőzhajózási Társaság, 1845-1888

ikonAdatlap
ikonHajók
  • Ország:
    HU
    Város:
    Balatonfüred
    Aktív:
    1845-1888
    A balatoni gőzhajózás megindításának - mint annyi más ügynek - leghűségesebb propagálója Széchenyi István volt, aki a 'Balatoni gőzhajózás' című, 1845 április 2-án közzétett röpiratában a hajózás megindításának jelentőségével foglalkozva, pontosan körvonalazta annak előnyeit a Balatonmellék részére. Széchenyi világosan látta, hogy a közel hetvenként kilométer hosszú tó (Akarattya - Zala torkolat) az akkori körülmények között a Balaton-környék egyik legfőbb közlekedési útvonala lehetett volna, nem számítva azokat a téli időszakokat, amikor a hajózás nem lehetséges.
    Az első balatoni gőzhajó, a KISFALUDY hajótestét szétszedett állapotban és gépalkatrészeit 1846 nyarán, ökrös szekerekkel szállították el az óbudai hajógyárból a Balatonra. A gépeket összeállított hajótestbe építették és szeptember 21-én megindult a gőzhajózás Közép-Európa legnagyobb taván.
    A KISFALUDY 1846-tól 1887-ig. átépítéssel ugyan, de rendszeresen közlekedett. Az Óbudán épült hajótestet 40 lóerős géppel szerelték fel és jellemző az akkori technika pontos és lelkiismeretes munkájára, hogy az első fatest tönkremenetele után érdemes volt az eredeti gépeket egy új vastestbe beépíteni.
    A KISFALUDY első - fatestű - változatának építési költségei 80 000, - Ft-ot tettek ki, míg vastestűvé átépítéséért az újpesti ún. Magyar - Belga hajógyár 34 000, - Ft-ot kért. Ha össze- vetjük a hajó építési költségét (114 000, - Ft) szolgálatban eltöltött éveivel, könnyen megállapítható, hogy a hajó több, mint négy évtizedes munkájával, ha nem is bőven, de meghozta árát. Mégis, az első gőzhajózási társaság 1889-ben, amikor a KISFALUDY már annyira kiöregedett, hogy ki kellett venni a forgalomból, lényegében anyagi haszon nélkül zárta le végső mérlegét, s bár adósság nem maradt utána, részvényesei sem gazdagodtak meg.