Menü
Hajóregiszter logó
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

KISFALUDY

  • Állapot:
    szétbontva
    1846-KISFALUDY, Épült DGT-KISFALUDY típusú oldalkerekes személyszállító gőzhajó DGT Óbudai Hajógyára Budapest/Óbuda HU
    40 LE-s gőzgépét az angliai Penn Gyárból hozatták. A hajó Óbudán gyártott részei tengelyen érkeztek Balatonfüredre, ahol az összeszerelését (szegecselést) végezték (ekkor még nem létezett hajógyár Füreden).
    L:32,00m B:11,00m MP:40 LE
    Legnagyobb hossz:32,00 m
    Legnagyobb szélesség:11,00 m
    Szélesség a főbordán:4,88 m
    Oldalmagasság:2,74 m
    Főgép típus:Penn compaund gőzgép
    Főgép teljesítmény:40 LE
    1846-Precious hajóépítő mester angol nyelvű jelentésében megadott mennyiségeket - 19 tonna, 19 mázsa, 2 negyed vas és 981 köbláb faanyag – (átszámolva metrikus mértékegységre: 20,62 tonna vas és 27,77 m³ faanyag) figyelembe véve kijelenthetjük, hogy a hajótest svájci szabadalom szerint vegyes építéssel, fa bordázaton vas héjazattal épült. Történész körökben elterjedt nézet, hogy a hajó 50m hosszú lehetett ezt egy Széchenyinek írt levél szövegéből következtetik: „Dem zu Folge ist Kisfaludy lang 165 Fuß, breit 16 Fuß, hoch 9.” A kézzel írt levelet egyszerűen félreolvasták vagy félreírták: 105 helyett 165 láb ami méterben: 32m helyett 50m! 20 tonna vasból egyébként sem lehet 50m hosszú hajót építeni! Az 50m hosszú és 5m szélességű hajóméret szakmai szempontból is erősen vitatható.
    1846-09.21.-én a balatoni gőzhajózás beindítását szorgalmazó "legnagyobb magyar", Széchenyi István 55. születésnapján indult útjára KISFALUDY néven.
    1847- tavaszán indultak be a rendszeres járatok, ekkor készült el a teherszállítás céljára épített két uszály a FÜRED és a KESZTHELY is.
    1869-KISFALUDY, Átépítve Magyar Belga Gép- és Hajóépítő RT. Budapest/Újpest HU
    Fa(vázas) testet új vas testre cserélik, eredeti kazán és gőzgép megmarad
    L:30,00m B:12,00m D:1,40m MP:40 LE
    Legnagyobb hossz:30,00 m
    Legnagyobb szélesség:12,00 m
    Szélesség a főbordán:5,50 m
    Oldalmagasság:2,20 m
    Legnagyobb merülés:1,40 m
    Főgép típus:Penn compaund gőzgép
    Főgép teljesítmény:40 LE
    1885-ben Keöd József kapitány utaslétszám korlátozásról döntött.
    1887-augusztus 3: a siófoki kikötő előtt „zökkenést kapott”, majd „ismét ropogást hallott a gépész”.
    1887-szeptember 21.-én tette meg utolsó útját Balatonfüredről Siófokra, ahol lekötött. Az ősz folyamán a hajó javítására a Schoenichen és a Hartmann hajógyáraktól is ajánlatot kértek.
    1888--márciusban a DDSG visszavonja a javításra tett ajánlatát. Júniusban partra húzva Siófokon a Sió bal parti sólyapályán. Baross Gábor miniszter 4000 forint segélyt ajánl a BGT-nek a hajó javítására.
    1889-felszámolás alá kerül a BGT, a KISFALUDY-t árverése bocsátják. Június 15-én és 22-én két próbautat tesz meg Siófok és Balatonfüred között. Ezt követően a BGT-t felszámolása befejeződik, a KISFALUDY-t pedig szétbontják Siófokon.