Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.
KISFALUDY
- Állapot:szétbontva1846-KISFALUDY, Épült DGT-KISFALUDY típusú oldalkerekes személyszállító gőzhajó DGT Óbudai Hajógyára Budapest/Óbuda HU40 LE-s gőzgépét az angliai Penn Gyárból hozatták. A hajó Óbudán gyártott részei tengelyen érkeztek Balatonfüredre, ahol az összeszerelését (szegecselést) végezték (ekkor még nem létezett hajógyár Füreden).L:32,00m B:11,00m MP:40 LE ▼
Legnagyobb hossz: 32,00 m Legnagyobb szélesség: 11,00 m Szélesség a főbordán: 4,88 m Oldalmagasság: 2,74 m Főgép típus: Penn compaund gőzgép Főgép teljesítmény: 40 LE 1846-KISFALUDY, BGT Balaton Gőzhajózási Társaság Balatonfüred HU1846-Precious hajóépítő mester angol nyelvű jelentésében megadott mennyiségeket - 19 tonna, 19 mázsa, 2 negyed vas és 981 köbláb faanyag – (átszámolva metrikus mértékegységre: 20,62 tonna vas és 27,77 m³ faanyag) figyelembe véve kijelenthetjük, hogy a hajótest svájci szabadalom szerint vegyes építéssel, fa bordázaton vas héjazattal épült. Történész körökben elterjedt nézet, hogy a hajó 50m hosszú lehetett ezt egy Széchenyinek írt levél szövegéből következtetik: „Dem zu Folge ist Kisfaludy lang 165 Fuß, breit 16 Fuß, hoch 9.” A kézzel írt levelet egyszerűen félreolvasták vagy félreírták: 105 helyett 165 láb ami méterben: 32m helyett 50m! 20 tonna vasból egyébként sem lehet 50m hosszú hajót építeni! Az 50m hosszú és 5m szélességű hajóméret szakmai szempontból is erősen vitatható.1846-09.21.-én a balatoni gőzhajózás beindítását szorgalmazó "legnagyobb magyar", Széchenyi István 55. születésnapján indult útjára KISFALUDY néven.1847- tavaszán indultak be a rendszeres járatok, ekkor készült el a teherszállítás céljára épített két uszály a FÜRED és a KESZTHELY is.1869-KISFALUDY, Átépítve Magyar Belga Gép- és Hajóépítő RT. Budapest/Újpest HUFa(vázas) testet új vas testre cserélik, eredeti kazán és gőzgép megmaradL:30,00m B:12,00m D:1,40m MP:40 LE ▼Legnagyobb hossz: 30,00 m Legnagyobb szélesség: 12,00 m Szélesség a főbordán: 5,50 m Oldalmagasság: 2,20 m Legnagyobb merülés: 1,40 m Főgép típus: Penn compaund gőzgép Főgép teljesítmény: 40 LE 1869-KISFALUDY, BGT Balaton Gőzhajózási Társaság Balatonfüred HU1885-ben Keöd József kapitány utaslétszám korlátozásról döntött.1887-augusztus 3: a siófoki kikötő előtt „zökkenést kapott”, majd „ismét ropogást hallott a gépész”.1887-szeptember 21.-én tette meg utolsó útját Balatonfüredről Siófokra, ahol lekötött. Az ősz folyamán a hajó javítására a Schoenichen és a Hartmann hajógyáraktól is ajánlatot kértek.1888--márciusban a DDSG visszavonja a javításra tett ajánlatát. Júniusban partra húzva Siófokon a Sió bal parti sólyapályán. Baross Gábor miniszter 4000 forint segélyt ajánl a BGT-nek a hajó javítására.1889-felszámolás alá kerül a BGT, a KISFALUDY-t árverése bocsátják. Június 15-én és 22-én két próbautat tesz meg Siófok és Balatonfüred között. Ezt követően a BGT-t felszámolása befejeződik, a KISFALUDY-t pedig szétbontják Siófokon.