Menü
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

KISFALUDY

ikonAdatlap
ikonMűszaki adatok
  • 1846-KISFALUDY, Balaton Gőzhajózási RT.
    40 LE-s gőzgépét az angliai Penn Gyárból hozatták. A hajó egyes részei tengelyen érkeztek Balatonfüredre, ahol összeszerelését végezték (ekkor még nem létezett hajógyár Füreden).*
    1846.09.21.-én a balatoni gőzhajózás beindítását szorgalmazó "legnagyobb magyar", Széchenyi István 55. születésnapján bocsátották vízre KISFALUDY néven.
    1847 tavaszán indultak be a rendszeres járatok, ekkor készült el a teherszállítás céljára épített két uszály a FÜRED és a KESZTHELY is.
    1869-ben elavult fa(vázas) testét vasra cserélték.
    1887-ig üzemelt.
    1888-ban partra húzva Siófokon a Sió bal parti sólyapályán.
    1889-ben két próbaút után szétbontva Siófokon

    *Eötvös Károly: „A gőzhajó egyes részeit Angliában csinálták, tengeren át Triesztbe hozták s nagy termetes német lovakon Füredre szállították. A hajótest Füreden készült, néhány trieszti és egy csomó komáromi hajóács kezével. A száz meg ezer darab gép és hajórészlet ott volt elrakva a parti gyepen. Természetesen vasból minden darab"

    Francsics Károly (1808-1880) veszprémi borbély: „Gyönyörű sétatér végén magas állásokra felállítva találánk az éppen akkor épülőfélben lévő gőzhajót, melynek mind a két oldala mellett egy-egy dúc vala a földben felállítva, mindegyikre egy-egy fekete tábla szegezve, melyeken fehér bötükkel ezen felirat: Kisfaludy (a hajó neve) feljárás tiltatik vala olvasható. Jó darabig bámulánk az egészen vaslapokból épülendő gőzöst mely lapok izmos, tüzes vasszegekkel kovácsoltattak szorosan egymás szélére"

    A Pesti Hírlap 1846. április 28-i száma: a közgyűlés után többen a részvényesek közül az Óbudai Hajógyárba látogattak, ahol „Ugy találták, hogy a’ Kisfaludy névvel czimzett gőzhajó egészen vasból már munkában van.”

    Gróf Széchenyi és a Balatoni gőzhajózás (Dr. Farkas László Veszprém, 1933): A Kisfaludy gőzgépe már készül a londoni Penn-gyárban, faváza pedig Masjon hajógyári igazgató és Precious hajóépítész vezetésével az óbudai gyárban. (...)
    A hajó faváza 1846 júniusában elkészült és Óbudáról erőteljes lovakkal vontatták Balatonfüredre.

    Dr.Lichtneckert András és Deák István kutatásai nyomán
  • Épült1846, DGT Óbudai Hajógyára, Budapest/Óbuda, HU
    Precious hajóépítő mester angol nyelvű jelentésben megadott mennyiségeket - 19 tonna, 19 mázsa, 2 negyed vas és 981 köbláb faanyag – (átszámolva metrikus mértékegységre: 20,62 tonna vas és 27,77 m³ faanyag) figyelembe véve valószínűsíthető, hogy a hajótest a korábban feltételezett fa építés helyett valószínűleg vegyes építésű lehetett, svájci szabadalom szerint, fa bordázaton vas héjazat.
    Legnagyobb hossz:32,00 m
    Legnagyobb szélesség:11,00 m
    Szélesség a főbordán:4,88 m
    Oldalmagasság:2,74 m
    Főgép típus:Penn compaund gőzgép
    Főgép teljesítmény:40 LE
    Átépítve1869, Magyar Belga Gép- és Hajóépítő RT., Budapest/Újpest, HU
    Fa(vázas) testet új vas testre cserélik, eredeti kazán és gőzgép megmarad
    Legnagyobb hossz:30,00 m
    Legnagyobb szélesség:12,00 m
    Szélesség a főbordán:5,50 m
    Oldalmagasság:2,20 m
    Legnagyobb merülés:1,40 m
    Főgép típus:Penn compaund gőzgép
    Főgép teljesítmény:40 LE