Menü
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

Neptun Tengerhajózás Rt, 1933-1941

ikonAdatlap
ikonHajók
  • Ország:
    HU
    Város:
    Budapest
    Aktív:
    1933-1941
    Az 1920-as évtized második felében sokan, sokféleképpen képzelték el a magyar tengerészet jövőbeni sorsát. Részleges megoldást jelentett a szabadhajózásról szóló 1929. évi I. törvénycikk. Rákos kapitány és a Barta testvérek közreműködésével, holland, német, olasz és brit tőke bevonásával a törvény hatására egy sor új társaság kezdte meg működését magyar lobogó alatt. Később az 1931. évi IV., V. és VI. tc. tovább lendített a tengerhajózás és tengerészeink helyzetén. Ekkor vásárolt és helyezett hajót magyar lobogó alá Burger Bernár tiszteletbeli genovai konzul, majd öccse Burger József is. A cég olasz tőke bevonásával alakult, irodája pedig a belvárosban a Nádor utcában volt. 1932 elejére az újonnan alakult cégek már 13 magyar lobogójú gőzösön 108 tisztet és 216 főnyi magyar legénységet foglalkoztattak. A biztosítási csalás gyanújába keveredett magyar hajók - köztük a Burger érdekeltségbe tartozó ÁRPÁD - esetei és a világgazdasági válság elmélyülése okozta, hogy 1934-re már csak hét nagyhajónk járta a tengereket. Ekkorra már csak két vállalat maradt talpon, és tudott a továbbiakban működni. Egyik cég, amely túlélte a válság éveit, Burger Bernát vállalkozása volt. Bár náluk is voltak zökkenők, a tartályhajót egy év után továbbadták, egy másik, a fent említett ÁRPÁD pedig elsüllyedt, de két frissen vásárolt hajójukkal - a KELET és a NYUGAT gőzösökkel - megalapították a Neptun Tengerhajózási RT-t.

    Az 1934. évi IV. tc. hatására létrejött folyam-tengerhajózási kísérletek sikerein felbuzdulva Burgerék is vásároltak két folyam-tengeri hajózásra alkalmas gőzöst. Ezek közül a DUNA oly mértékben bevált, hogy a kincstár később átvette az 1936-ban alapított Magyar Királyi Duna-Tengerhajózási RT. (DTRT) számára, s mintája lett formájában, méretében, elrendezésében a később épült TISZA típusú motoros sorozatnak. A másik hajó a TISZA gőzös nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, ezért ALBERT névre keresztelve bérbe adták egy belga vállalkozónak északi-tengeri forgalomra.

    A mélytengeri hajóik a háború kiszélesedésével egyre nehezebb helyzetbe kerültek 1940 közepére. Ezek ekkor a brit szigetek kikötői és az amerikai kontinens között fuvaroztak. A német blokád miatt csak konvojhajózást engedélyeztek a hatóságok. Ez nagyon nehézkessé tette a szolgálatot. Májustól két panamai lobogójú hajó is csatlakozott magyar személyzettel a háborús szállításokhoz, az ARENA és a BONITA gőzösök. Hamarosan bekövetkezett a vég. 1940 augusztus közepén a Neptun RT. KELET gőzösét a német UA tengeralattjáró elsüllyesztette az Atlanti-óceánon. A személyzet nyolc, csónakban töltött nap után megmenekült. Az eset arra késztette a magyar Tengerészeti Hivatalt, hogy a németek sorozatos tiltakozása ellenére hallgatólagosan tudomásul vett brit bérlet felmondására utasítsa a tulajdonosokat. Tekintve, hogy nekik a hadiszállítások jó üzletet jelentettek, kompromisszum született. A kereskedelmi és közlekedési miniszter engedélyezte, hogy az akkor még magyar lobogó alatt lévő négy hajónak a lobogócserét, azzal a kikötéssel, hogy a háború végével ugyanannyi hordképességi tonnát hoznak vissza magyar lobogó alá. A hajók átlobogózására 1941-ben került sor. Neveiket valamennyien megtartották, s a személyzet is nagy részben a hajókon maradt. A magyar lobogó egyedül a NYUGAT gőzösön maradt meg valamilyen félreértés vagy kommunikációs hiba miatt. A délvidéki megszállást, illetve Jugoszlávia német megszállását követően ő is elérte végzetét. Ausztráliából szállított élelmiszert a Dél-Kínai-tengerre a kínai vörös hadseregnek, amikor holland hadihajók feltartóztatták, s Jávára kísérták. A soknemzetiségű személyzetet internálták, majd a parancsnokot és a főgépészt a britek hadifogságba vitték a Himalája tövébe.

    Horváth József: Mi lesz veled magyar tengerhajózás? Aqua Magazin, 2001. 20. sz.