Menü
Hajóregiszter logó
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

Magyar Keleti Gőzhajózási RT. (Levante), 1897-1923

ikonAdatlap
ikonLajstrom
  • Aktív:
    1897-1923
    Ország:
    AH
    Város:
    Budapest/Fiume
    Rövid név:
    MK
    1897-ben a Magyar Királyi Folyam és Tengerhajózási RT. (MFTR) járatainak a meghosszabbítására szerveződött a Magyar Keleti Tengerhajózási RT négy darab átlagosan ezer tonnás gőzössel. Ők a fekete-tengeri forgalmat bonyolították, majd az addig méltatlanul mellőzött ausztráliai járatokat indították be, hatalmas mennyiségű magyar gabonát szállítva az ötödik kontinensre. Az állam, a vele szerződésben lévő társaságokra, így az MKT-ra is, nagy összegeket fordított. E szerződések általában öt tíz évre köttettek. Az utolsó szerződésmódosítások nem sokkal a háború kitörése előtt záródtak le. A szerződéses segélyezésen túl a társaságok kedvezményeket élveztek új hajók építése esetén is. A Magyar Keleti Tengerhajózási RT. nagyrészt magyarokat foglalkoztatott a hajóin, a hajósinasig bezárólag. A társaság igazgatótanácsa és felügyelő bizottsága is hasonló képet mutatott.

    A gőzhajózás térnyerésével, a hajók számának növekedésével megszaporodtak a magyar hajókat érő kárestek, katasztrófák is. A társaság VASKAPU gözöse például a Fekete-tengeren robbant fel a hajóra illegálisan becsempészet dinamittól. Az orosz hatóságok azonnal lefoglalták. 1906-ban a CORVIN MÁTYÁS szenvedett hajótörést, majd a NÁDOR gőzösük süllyedt el összeütközés következtében. Estenként igen nagy nehézségekbe ütközött az elveszett hajók pótlása, de ez elkerülhetetlen volt az állammal szerződésben lévő társaságoknak, mert szerződéses kötelezettségüknek eleget kellett tenni.

    1914 augusztusának közepén - Az I. Világháború kitörésekor - a három legnagyobb cég, az Adria, az Atlantica és az MKT már 53 db. hajóval, 155.542 BRT-vel rendelkezett. E hajók közül 19 került az ellenség kezére. A Magyar Keleti Tengerhajózási RT hajói közül a TÁTRÁ-t az Olaszok, a TURUL gőzöst az Ausztrálok, a KÁRPÁT-ot és az ATTILÁ-t a Britek foglalták le. A semleges kikötőkbe menekült hajoink is csak rövid ideig élvezhették a semlegesség kegyeit. Olaszország és az Egyesült Államok belépésével valamennyien zsákmányul estek. A magyar hajópark zöme az Adrián talált menedéket a háborús években. Ezekből sokat rekviráltak, főleg a haditengerészet részére, de a hadsereg is igénybe vett néhányat ellátóhajónak. Csapatokat, hadifelszerelést, sebesülteket, hadifoglyokat szállítottak. Nehéz évek voltak ezek, a tisztek zöme besorozva hadi szolgálatot teljesített korábbi hajóján. Olaszország hadba lépése után a hajók teljesen elsötétítve közlekedtek, s a szokásos parti fényjelek sem segítették a parancsnokokat a tájékozódásban.

    A fegyverszünet idején a Magyar Keleti Tengerhajózási RT. 7 hajója állomásozott az Adrián. A győztesek a Népszövetség fehér-kék-fehér lobogójára cserélték a felbomlott hatalom, a Monarchia közös kereskedelmi lobogóját. A horvát elkötelezettségű vállalatok a horvát, az olasz elkötelezettségű vállalatok, így az MKT is az olasz lobogót húzták fel árbocaikra. Fiume soknemzetiségű polgárai, akik a kialakult helyzetben a város szabad státusában reménykedtek, amely nemcsak a helyi, hanem a budapesti illetőségű vállalatoknak is kedvező lett volna, hamarosan nagyot csalódtak. A két aspiráns az addigra összeállt SHS Királyság és az Olasz Királyság között megkezdődött az öldöklő küzdelem a város birtoklásáért. A fiumei magyarság egyre nehezebb szívvel figyelte a romló közállapotokat. Rá kellet döbbeniük, hogy az évtizedek során befektetett pénzük és és verejtékük elveszett számukra és az ország számára. A Fiumara folyó keleti oldala Susak a Baross-kikötővel az új horvát államalakulat, nyugati oldala pedig az Olasz Királyság része lett. A Trianoni békediktátum szentesítette a kialakult helyzetet, nem csak Fiumétól és a tengermelléktől fosztotta meg a Magyarságot, de elvette valamennyi hajóját is.

    A Magyar Keleti Tengerhajózási RT. először olasz lobogó alatt szerveződött újjá. 1921 májusában Levante S.A.N. néven alapított leányvállalatot fiumei székhellyel. Megmaradt hat hajójából négyet 1922-ben átkereszteltek. Állományát a CONTE STEFANO TISZA, a KOSSUTH, az ORVIETO, az ORTE, a LEVANTE és a CORVIN gőzösöket 1934-ben adta el. Magyar társaságként 1923-ban próbálták rendezni helyzetüket, hogy hajót vásárolhassanak. Ez azonban csak később sikerült a vállalatnak.

    Horváth József: Mi lesz veled, magyar tengerhajózás? Aqua Magazin, 2001 17.-18. szám
    Jogutódok
  • 1897
    1923

    1923

    Tengeri áruszállító gőzhajó-C/2.

    AUGUSZTA FŐHERCZEGNŐ Épült 1911 W. Dobson & Co.
    L:115,2m B:15,2m D:9,45m MP:1900 LE