Menü
Hajóregiszter logó
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

Burger Bernát és Finagra RT., 1935-1944

ikonAdatlap
ikonLajstrom
  • Aktív:
    1935-1944
    Ország:
    HU
    Város:
    Budapest
    Az 1920-as évtized második felében sokan, sokféleképpen képzelték el a magyar tengerészet jövőbeni sorsát. Részleges megoldást jelentett a szabadhajózásról szóló 1929. évi I. törvénycikk. Rákos kapitány és a Barta testvérek közreműködésével, holland, német, olasz és brit tőke bevonásával a törvény hatására egy sor új társaság kezdte meg működését magyar lobogó alatt. Később az 1931. évi IV., V. és VI. tc. tovább lendített a tengerhajózás és tengerészeink helyzetén. Ekkor vásárolt és helyezett hajót magyar lobogó alá Burger Bernár tiszteletbeli genovai konzul, majd öccse Burger József is. 1932 elejére az újonnan alakult cégek már 13 magyar lobogójú gőzösön 108 tisztet és 216 főnyi magyar legénységet foglalkoztattak. A biztosítási csalás gyanújába keveredett magyar hajók - köztük a Burger érdekeltségbe tartozó ÁRPÁD - esetei és a világgazdasági válság elmélyülése okozta, hogy 1934-re már csak hét nagyhajónk járta a tengereket. Ekkorra már csak két vállalat maradt talpon, és tudott a továbbiakban működni. Egyik cég, amely túlélte a válság éveit, Burger Bernát vállalkozása volt. Bár náluk is voltak zökkenők, a tartályhajót egy év után továbbadták, egy másik, a fent említett ÁRPÁD pedig elsüllyedt, de két frissen vásárolt hajójukkal - a KELET és a NYUGAT gőzösökkel - megalapították a Neptun Tengerhajózási RT-t. Burger Bernát a Neptun RT. mellett megalapította genfi székhellyel a Finagra S.A. nevű társaságot is, s 1935-ben 50 százalékos magyar tulajdonrésszel magyar lobogó alá hozta a 4000 tonnás TURUL gőzöst. Két év múlva az előbbi két testvérhajóját az ADRIA és az ALBA gőzösöket a Finagra nevén panamai lobogóval, de magyar személyzettel állította forgalomba. Ugyanekkor kezdte náluk szolgálatát az ATLAS gőzös is, amely az előzőeknél jóval nagyobb hajó volt. Ezek közül az ALBA 1938 elején St. Ives-nél elveszett. A tragédia következtében két magyar és egy olasz tengerész életét vesztette. 1940-ben, miután a szintén Burgerék érdekeltségébe tartozó Neptun RT. KELET gőzösét a német UA tengeralattjáró elsüllyesztette az Atlanti-óceánon, a magyar Tengerészeti Hivatal, a németek sorozatos tiltakozása ellenére hallgatólagosan tudomásul vett brit bérlet felmondására utasítsa a tulajdonosokat. Tekintve, hogy nekik a hadiszállítások jó üzletet jelentettek, kompromisszum született. A kereskedelmi és közlekedési miniszter engedélyezte, hogy az akkor még magyar lobogó alatt lévő négy hajónak a lobogócserét, azzal a kikötéssel, hogy a háború végével ugyanannyi hordképességi tonnát hoznak vissza magyar lobogó alá. A TURUL lobogót cserélt Port Saidban, de nevét és személyzete jó részét is megtartotta, s még a háború után is szolgálta tulajdonosait.

    Horváth József: Mi lesz veled magyar tengerhajózás? Aqua Magazin, 2001. 20. sz.
  • 1935
    1944

    1944