Menü
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

MAHART Balatoni Hajózási Leányvállalat / Kft., 1984-2001

ikonAdatlap
ikonHajók
  • Ország:
    HU
    Város:
    Siófok
    Aktív:
    1984-2001
    A MAHART Balatoni Hajózási Üzemigazgatóságából jött létre a MAHART Balatoni Hajózási Leányvállalat 1984 január 1-től. A MAHART tulajdonában lévő balatoni ingatlanok és más vagyonelemek a Leányvállalat tulajdonába kerültek. Az igazgató az addigi üzemigazgató, Szabó Sándor lett.

    Elkészül a korábban selejtezésből kimaradt KELÉN felújításának terve, de 1984-ben még csak főgépcserére van forrás. 1985-től megkezdődik a kompok modernizálása és befogadóképesség növelése a Balatonfüredi Hajógyárban, elsőként a KISFALUDY SÁNDOR egyik oldali felépítményét bontják el, majd 1987-ben és 88-ban a KOSSUTH LAJOS és a SZÉCHENYI ISTVÁN átépítése következik. E két utóbbi hajónál az egyik oldali felépítmény elbontásán túl a hajótestet is meghosszabbítják. Megkezdődik a korábban selejtezni szándékozott hajókból a nosztalgiaflotta létre hozása is: 1989-ben a CSONGOR motoros kapott teljes felújítást és elegáns, századeleji hangulatú utasteret.

    1987-ben elkészült a kikötők felújítási programja. Ezt követően újjáépítették az omlásveszély miatt 1985-ben bezárt Szántód-révi személyhajó kikötőt, a balatonfüredi, a siófoki, a balatonboglári és a balatonlellei kikötőfalakat, valamint felújították fonyódi és a badacsonyi hajóállomás épületét. A badacsonyi hajóállomás mellett egy klubház építéséhez is hozzákezdtek a meglévő vitorláskikötő hasznosítására, majd 1991-ben ismét üzembe helyezték Kiliántelep és Balatonakali kikötőit.

    1990 január 1-től, a rendszerváltást követően korlátolt felelősségű társaságként (Kft.), továbbra is a MAHART 100%-os tulajdonában működik tovább, ügyvezető igazgató, dr. Kopár István. A korábban a Dunáról Balatonra került hajók és a BELOIANNISZ balatoni tájegységek neveit kapják.
    1990-ben elkészül a nosztalgiaflotta második egysége, a CSOBÁNC, és vízre bocsátásának 100. évfordulójára, 1991-re a KELÉN felújítása is. 1994-ben a TÜNDE felújítása készül el, és megvásárolják a Balatonfüredi Önkormányzattól a korábban selejtezett és ott partra vetett HELKA maradványait, hogy 2 év alatt a KELÉN mintájára felújítsák és 1996-ban, a balatoni gőzhajózás megindulásának 150. évfordulóján újra üzembe helyezzék.

    1991-ben átalakítják és korszerűsítik a RÉVFÜLÖP vízibuszt, mely exkluzív kialakítású belső utasteret, sötétített üvegeket és Volvo-Penta Z-hajtást kap. 1993-ban az addig teljesen zárt AKALI (ex-MEGYER) és az EDERICS (ex-HORÁNY) vízibuszok, 1994-ben pedig az ALMÁDI kap nyitott felső fedélzetet és új főgépeket. Ekkorra már a hajópark minden egysége zárt fekália tartállyal rendelkezik. A kikötőkben és a hajókon saját kezelésbe vették az elárusítást és a vendéglátóipari szolgáltatást is.

    1992-ben Bogláron, 1993-ban Szemesen, 1995-ben Fonyódon létesítenek kempinget a kikötőkhöz tartozó területeken. Az ipari tevékenység, a vendéglátó-ipari szolgáltatások, valamint a két saját kezelésű kemping és a siófoki szálló vendégéjszakái már 1993-ban nyereségessé tették a vállalatot. Megkezdődik a vitorláskikötő hálózat kiépítése.

    1996-tól társasági formája részvénytársaság (Rt.).

    2001-ben a privatizáció során a MAHART-tól függetlenné válik, és létrejön belőle a Balatoni Hajózási Rt. a Balaton-parti kikötőkkel rendelkező önkormányzatok és az állam tulajdonában.

    Dr. Bíró József: A balatoni hajózás története” című könyv (Mahart Balatoni Hajózási Kft. 1996) nyomán
    Jogelődök
    Jogutódok