Menü
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

Balatontavi Gőzhajózási RT, 1888-1928

ikonAdatlap
ikonHajók
  • Ország:
    HU
    Város:
    Siófok
    Aktív:
    1888-1928
    Az 1887 - 1888-as években sem volt gőzhajózás a Balatonon. Az összeköttetést a zalai és a somogyi partok között Boglár - Réfülöp és Szántód - Tihany között két kompvállalat tartotta fenn. Igaz, hogy az időközben megalakult 'Stefánia jacht-egylet' hajótulajdonosai, amolyan önkéntes vállalkozás formájában úgy, ahogy, megpróbálták a személyforgalmat lebonyolítani, de ez a megoldás az akkori igényeket már nem elégítette ki. A megoldást csak egy új hajózási vállalat létrehozása jelenthette.
    Az első vállalkozás anyagi eredményei azonban nem nagyon vonzották a vállalkozókat és ez volt az oka annak, hogy az akkori közmunka és közlekedési miniszter, Baross Gábor kezdeményezésére mindössze három tőkecsoport - Eszterházy Mihály és társai, a Cs. kir. Szabadalmazott Déli Vaspálya Társaság és pannonhalmi főapátság - nyújtotta be igényét egy gőzhajózási vállalat engedélyezése tárgyában.
    Az állam most már határozott feltételekhez kötötte az üzemeltetést, ezzel biztosítva azt, hogy az itteni forgalom hasznos kiegészítője legyen a Dunántúl forgalmának.
    Az egyik legfontosabb feltétel a Siófok - Balatonfüred-i hajóösszeköttetés megteremtése volt, mert ez az útvonal az északi és a déli vidék között teremtette meg a leggyorsabb kap- csolatot.
    A túlnyomórészt arisztokratákból álló és 80 000, - Ft alaptőkével induló 'Balatontavi Gőzhajózási Részvénytársaság' az egész Balaton-vidék bekapcsolását tervezte, azt tűzte ki célul, hogy a rendszeres hajózást, mind a személy, mind a teherforgalom területén folyamatosan fenntartja.
    A vállalat 1888 október 21-én megalakulva 1889 június havára megépítette első hajóját a 'Kelén'-t és júliustól rendszeres járatokat indított. A vállalkozást az állam is segítette, 4000, - Ft-ot utalt ki a Társaságnak.
    Az 1889-ben vízrebocsátott KELÉN 270 lóerős géppel rendelkezett Sebessége elérte a 18 km-t és óránkénti fogyasztása a 2,5 q-t. A társaság rövidesen új hajót vett a KISFALUDY helyett: 1890-ben megvette a ROHAN nevű csavargőzöst, a Boglár - Révfülöp - Badacsony közötti közlekedés céljára.
    1890 és 1990 között már világossá vált, hogy ennek a vidéknek gazdasági jelentősége egyre nagyobb lesz és ezért a társaság újabb hajók beszerzését határozta el. Ekkor új részvények kibocsátásával már nemcsak saját erejére támaszkodott, hanem a környező vármegyék, valamint a korábban pályázó Délivasút segítségét is igénybe vette. A vállalat Veszprém, Zala és Somogy megye, valamint a Közlekedési Minisztérium és a Délivasút segítségével tőkéjét 1890-re 80 000, - Ft-ról 140 000, - Ft-ra emelte fel és ez tette lehetővé, hogy rövidesen új hajókat állítson szolgálatba.
    A KELÉN és a HELKA csavargőzösök beállításával tehát négyre emelkedett a gőzhajók száma, s ennyi hajóval az akkori balatoni forgalom fenntartása zökkenőmentes volt. Nem tévedés, hogy a két új csavargőzös közül az egyik ugyancsak KELÉN nevű, mert a régi KELÉN, - amely a társaság első hajója volt, - időközben a BAROSS nevet vette fel.