Menü
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

Balaton Halászati RT., 1899-1946

ikonAdatlap
ikonHajók
  • Ország:
    HU
    Város:
    Siófok
    Aktív:
    1899-1946
    HE-10032-01
    Balatoni Halgazdálkodási Nonprofit ZRt.
    8600 Siófok, Horgony u. 1.

    1899-ben létrehozott Balatoni Halászati Rt., majd a Balatoni Halgazdaság jogutódaként alakult át állami vállalatból társasággá. Az átalakulás az 1992. évi LIV. Törvény alapján zártkörű alapítással 1993. január. l. időponttal történt meg.


    1899-ben a Balaton Halászati Részvénytársaság Siófok székhellyel alakult, de telephelye (kikötője, halkezelő raktárai, műhelyei, jégverme és irodaháza, később a sólyája is) ténylegesen Kiliti–Vilmatelepen létesült. (Deák István közlése)

    1848-ban a tihanyi halászok - Horváth Bálint tudósítása szerint - még úgymond " kettős csónakocskáról" halászták a gardát. A halászat kapitalizálódásával a technika és technológia is átalakult. A bérlői rendszerből halászszövetkezet, később Balatoni Halászati Társulat lett, s 1900. január 01-től a Balaton Halászati Részvénytársaság, halássza a Balatont!
    A Társaság első hajója, mely korábban a Balatoni Halászati Társulat egyik tulajdonosának Gróf Hunyady Imrének a hajója volt (Más források szerint gr. Festetis Taszilónak, majd a Stefánia Yacht Egylentek), aztán a Balatoni Gőzhajózási Részvénytársaságnál - korábbi nevét- a ROHAN-t megtartva, személy-szállító hajóként üzemelt, de 1900-1905-ig már mint SOMOGY halászott a Balaton Halászati Részvénytársaságnál. Ez egy kisméretű csavargőzös volt, ami később a Dunára került, ahol tovább használták. (Zákonyi Ferenc)
    Később két gőzmeghajtású vontatóval bővül a halászat hajóparkja, az egyik a ZALA, a másik a VESZPRÉM volt. Budapesten a GANZ gyárban készültek, és amelyeket 1900. március 19-én állítottak munkába.

    Ezek a hajók (ZALA, VESZPRÉM) csupán a halászhajók vontatását végezték, a halászatban aktívan nem vettek részt. Hálóhúzás az ún. "krutyis" kézi csörlős hálóvontatással történt.
    1928-ban nagy műszaki fejlesztésbe kezdett a Balaton Halászati Rt. Ausztriában vásárolt két korszerű motoros hajót, a FOGAS-t és a GARDÁ-t. Hajtóanyaguk nyersolaj volt, gépmotorjuk 40 lóerős, és csörlőberendezésük hajtását egy 10 lóerős motor végezte. A hajók 1955-ig dolgoztak, majd eladták őket. (Pápai András nyugalmazott telepvezető).
    1930-ig megérkezett Győrből a HARCSA, CSUKA, PONTY és KESZEG nevű motoros. A két gőzös is (német szakemberek segítségével) csörlővontatású halászhajóvá lett alakítva. Így összesen 8 csörlővontatású hajóból áll a halászpark. Ugyanakkor a 8 vontatóhajóhoz 6 db 300-400 tonnás vas és 12 db 50-90 tonnás fa uszály is tartozott. (Ezzel a "felszereléssel" a Balaton Halászati Rt. konkurenciát jelentett áruszállításban a Balatoni Hajózási Részvénytársaságnak, s ez fejlesztésre serkentette „ azt „).
    1945 tavaszán a hajópark egy részét úgy mentették meg, hogy mesterségesen elsüllyesztették azokat, majd a háború végén kiemelték. 1948-49-ben a Társaság siófoki telepén fából építettek két motorost, COMPÓ és KÁRÁSZ néven(Pápai András ny.t.). 1953-ban a ZALÁ-t és a VESZPRÉM-et elcserélték a MAHART három motorosára, az 1935-ben Tiszafüreden épült SIRÁLY motorosra, az 1940-ben Pancsován épült VIHAR-ra és az 1946-ban Balatonfüreden készült, SÜLLŐ-re. 1955-ben selejtezik a COMPÓ-t, a KÁRÁSZ-t és a VIHAR-t (eladják őket). Vízre helyezik viszont a BHV I, BHV II, BHV III és BHV IV-es számú (nevű) - számmal elnevezett dízelhajtású 6 hengeres Csepel motoros vontakókat, (becenevükön a TEVÉK-et) melyek a mai napig üzemelnek (a BHV-t később BHG-re módosítják).
    1971-ben készültek el és helyezték vízre Balatonfüreden a GARDA II., FOGAS II., SÜLLŐ II., CSUKA II., BHG V-ös és a BHG VI-os motorosokat, melyeket 4 hengeres 72 lóerős Csepel dízelmotor hajt, és napjainkban is üzemelnek.
    1997. december 08-án megérkezik és daru segítségével vízre kerül a balatoni halászati részvénytársaság első két, Finn gyártmányú - a balatoni halászat megreformálását szolgáló -10 tonnás, 10 m hosszú és 180 lóerős VALMET turbó-dízel motorral, navigációs és mélységmérő radarral, hidraulikus daruval felszerelt halászhajója.


    Forrás: www.balatonihalaszat.hu
    Jogutódok