Menü
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

Atlantica Trust Rt, 1917-1930

ikonAdatlap
ikonHajók
  • Ország:
    HU
    Város:
    Budapest
    Aktív:
    1917-1930
    A Duna dél-budapesti szakaszának szabályozását, a Kvassay zsilip, a Soroksári- és Hárosi-Duna-ág, a csepeli kikötő építését több társaság végezte. Ezek közül való az Atlantica Trust kotrási üzeme.
    Az eredetileg tengerhajózási vállalatként alakult cég 1917-ben, a háborús konjuktúrát kihasználva, felvásárolta több kotrási üzem hajóegységeit, s megalapította kotrási üzemét. 1917 tavaszán bérbe vette a Ferenc - csatorna Rt. hajóparkját, majd néhány hónap múlva meg is vásárolta azt. Június elején átvette a Könyves - Tóth - Zaccaria féle kotrógyárat, s júliusban a Hoffbauer és Lehner kotróüzem hajóit is. E hajók közül néhány a Központi Szállítás-vezetőség (Z. T. L.) bérletében dolgozott a hadiszállításokban.
    A Ferenc - csatorna Rt.-től bérelt VICTORIA gőzös, a Hárosnál folyó munkálatok során Téténynél, 1917. április 10-én éjszaka, összeütközött a DDSG ZRINYI gőzösével, melynek következtében annak eleje azonnal elsüllyedt. Több tucat halálos áldozatot követelt a katasztrófa. A VICTORIA az orrán tátongó hatalmas lék ellenére úszóképes maradt.
    Az Atlantica, megalakulásakor egy Linzben épült új motoros hajót is vásárolt. A Nagy Magyar Compass tanúsága szerint 1917 őszén egy motoros és hét gőzös vontató hajójuk volt, summa 1560 lóerővel. A Hajós Munkástanács jegyzőkönyve 1919 májusában, már csak négy gőzöst vesz számba, összesen 770 LE-vel.
    1920 végén már ismét hat gőzőst jegyeztek a nevükön. Ugyanígy 1926 őszén is. A hat vontató mellett 33 db uszály, hat kotró, két elevátor, tíz kavicsos uszály, 17 segédjármű és három motorcsónak is szerepelt a vállalat állományjegyzékében. A társaság 1929-ben kezdte felszámolni kotrási üzemét, eladva hajóit a Nagybátony - Újlaki Iparművek kotrási üzemének, illetve a Fleischmann féle hajózási vállalatnak.
    A háború során a délszlávok által elszakított déli országrészben rekedt három hajójuk. A BAJTÁRS és VÁNDOR gőzösök, valamint a VIHAR motoros a szerbek kezére került, s a ‘40-es évekig ott használták őket. A KÓBÓR, KÜLDÖNCZ, ROHAM, TATÁR, TÖRÖK s egy új VÁNDOR még sokáig szolgáltak a Dunán. A ROHAM még a II. Világháború után is működött FK 311. jellel a Folyamszabályozási Vállalatnál. Csak 1970 után selejtezték.
    A TATÁR gőzös mind közül a leghíresebb. 1883 óta szolgálta, szolgálja mindenkori tulajdonosait, s a magyar hajózást. Ma, sokszori átépítés, motorizálás után a TÜRR ISTVÁN nevet viseli a Magyar Hajófuvarozók Szövetkezete állományában, Baján. E hajónak állít emléket József Attila, ki 1920 nyarán hajósinaskodott a VIHAR, TATÁR és TÖRÖK vontatókon.
    „Hajósinas koromban nyáron,
    a zörgő, vontató Tatáron...”
    De nem ez a hajó a legöregebb magyar vízi jármű a Dunán. Van még 139 éves hajó is! Igaz Ő már csak áll. De erről majd legközelebb.

    Horváth József: Magyar lobogóval a Kárpát-medence folyóin. József Attila zörgő, vontató Tatárja.
    A cikk elérhető a www.uskok.eoldal.hu honlapon