Menü
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

Al-dunai Vaskapu-szabályozási m. kir. Fővállalat, 1889-1899

ikonAdatlap
ikonHajók
  • Ország:
    HU
    Város:
    Orsova
    Aktív:
    1889-1899

    A folyami gőzhajózás több mint száz évében sok érdekes gőzhajózási vállalat működött hosszabb - rövidebb ideig a királyi Magyarország folyóin – csatornáin, s tavain. Közülük ragadunk ki néhányat, különösen olyanokat, melyeknek tevékenysége a hajózáson túl, a vízi út és a vízi közlekedés fejlesztésére is kiterjedt.
    Ilyen volt az 1889-ben alapított Al-dunai Vaskapu-szabályozási m. kir. Fővállalat. Székhelye, a munkálatok középpontjában, Orsován volt. Feladata az Ómoldova és Turnu Severin (Szörény vára) közötti közel 110 kilométeres zuhatagos folyószakasz, a magyar Al-Duna szabályozása, melyre az 1871. évi londoni szerződés hatalmazta fel Ausztria-Magyarországot.
    E munkálatok közben kilenc csatornát robbantottak (Stenka, Kozla-Dojke, Izlas-Tachtalia, Jeliseva, Svinica, Jucz, Vaskapu feletti, Kisvaskapu és Vaskapu), összesen 18,8 kilométer hosszban a sziklás mederfenékbe. E robbantásokkal 1899 szeptemberéig 700.000 m3 sziklát távolítottak el a hajózás útjából, s több kilométeres zárógátakat építettek a szabályozás során.
    A társaság hajóparkja a munkálatok vége felé már csak 2 db vontató kerekes gőzösből, 1 db vontató csavargőzösből, összesen 1036 LE-vel, 57 db fauszályból, négy pontonból és 20 különböző munkagépből állt. Gonda Béla miniszteri tanácsos e tárgyban írott könyvéből viszont tudjuk, hogy a munkálatok során két gőzösük, és több fauszályuk elpusztult.
    A megmaradt vízi-járműveket 1899 végén, a felszámoláskor, 1 millió Frankért a román kormány vette meg, a kis személyszállító kivételével, melyet már korábban eladtak a szerb állami hajózásnak.
    Az Al-dunai Vaskapu-szabályozási Fővállalat, a csatornák átadása után felszámolt, és átadta a helyét az Al-dunai m. kir. Hajózási Hatóságnak, mely majdnem 20 évig végezte igen fontos feladatát.
    A vállalat hajóiról kevés érdemleges adatunk van, hat gőzösükről tudunk több-keveset. Az egyik legnagyobb vontatójuk, a kétkéményes VÁSÁRHELYI PÁL kerekes gőzös volt, mely 1891-ben épült Budapesten. 1899-től TRAIAN néven az Navigatiune Fluviala Romana tulajdona, majd 1901-től BRANCOVEANU lett a neve. 1931-ben átépítették személyhajóvá. 1951-ben ismételten átépítették, s az új neve 16 FEBRUARIE lett a Navrom tulajdonában.
    A vállalat DRÁVA gőzösét (é:1883) a Dráva - Gőzhajózási Társaságtól vették meg 1891-ben. 1899-től DECEBAL lett a neve az N.F.R.-nél. 1901-től MIRON COSTIN lett, majd 1908-ban átépítették uszályhajóvá, N.F.R. 495-ös számmal.
    A JUCZ nevű kerekes vontatógőzöst már 1896-ban eladta a Vaskapu-szabályozás. A következő év januárjában érkezett Újpestre javításra, még eredeti nevén. Új tulajdonosa vélhetően átkeresztelte, mert később e néven nem szerepelt többé. Főméretek hiányában nincs lehetőség a későbbi hajónevek között beazonosítani.
    Az ORSOVA és FIUME nevű vontató csavargőzöseik még 1893-ban, ill. 1894-ben elpusztultak a munkálatok során. A VASKAPU nevű személyszállító még 1872-ben épült Óbudán a DDSG részére LOCALBOOT I néven. 1881-től OMNIBUS I. lett a neve. 1888-ban átépítették, majd eladták a magyar államnak, s így a szerveződő MÁV hajózás kötelékébe került. A MÁV adta bérbe a Vaskapu-szabályozásnak. Innen vették meg a szerbek 1899 elején, s a továbbiakban Zimony ás Belgrád között látott el postahajó szolgálatot MORAVA néven.

    Horváth József: Magyar lobogóval a Kárpát-medence folyóin. Hajdan volt vállalatok I. Akik egykor összekötötték a Danubius az Isterrel.
    A cikk elérhető a www.uskok.eoldal.hu honlapon