Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.
Krajacz és Társai, 1879-1891
Adatlap
Lajstrom
- Aktív:1879-1891▼Ország:AHVáros:ZenggA kiegyezést követően, 1871-ben még csak egyetlen gőzöst jegyeztek be a fiumei hajókataszterbe. Ez a kis gőzös a zenggi Krajacz László (társtulajdon) kis hajója a HRVAT volt. Még tíz évvel később is csak hat hajó szerepelt ugyanitt. Krajacz mellett egy másik vállalkozó, Sverljuga Matteo is megkezde partmenti hajózást Fiume és az isztriai kikötők között. Schwarz Lipót zágrábi sókereskedő pedig a Fiume-Velence-Ancona vonalra nyitott járatot. Az egy hajóval dolgozó vállalkozók igyekeztek az előbbi két helyi társuláshoz csatlakozni, a trieszti osztrák vállalatokkal csak így tudták a versenyt felvenni. Ezeknek a part menti járatoknak a segélyezését az érintett tengermelléki városok biztosították, igen szűkösen. Ezért folyamodtak az államhoz segélyért, s ennek fejében hajlandóak voltak az egyesülésre is.
1891 hozta meg a nagy változásokat a magyar tengerhajózás történetében. Baross Gábor, a vasminiszter koncepciója alapján új alapokra helyezték a magyar tengerészet támogatását. Megvonták az addig elméletileg közös Osztrák-Magyar Lloydtól a támogatást, s azt az Adria RT. segítésére, valamint a parthajózási vállalatok egyesítésére és támogatására fordították. Megalakult a Magyar-Horvát Tengeri Gőzhajózási RT. Fiume székhellyel, Sverljuga és Krajacz 12 gőzösével.
Horváth József: Mi lesz veled magyar tengerhajózás? Aqua Magazin, 2000. 17. sz.Jogutódok 1891
Tengeri áruszállító gőzhajó-C/2.
NEHAJ Épült 1884 STT-Stabilimento Tecnico TriestinoL:37,61m B:5,00m MP:180 LETengeri személyszállító gőzhajó-C/2.1
VELEBIT Épült 1889 STT-Stabilimento Tecnico TriestinoL:43,48m B:5,38m D:3,00m MP:340 LETengeri személy és áruszállító gőzhajó-C/2.2
HRVAT Épült 1872 Stabilimento Tecnico Fiumei HajógyárL:34,65m B:4,80m MP:170 LE