Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.
Dunai Hajógyár, 1953-1962
Adatlap
Épített
- Aktív:1953-1962▼Ország:HUVáros:Vác1953-ban a Vácott a Duna bal partján az Alumínium- és Horganyfeldolgozó Vállalatra alapozva egy új hajóépítő üzem jött létre a Dunai Hajógyár és ezen a néven működött 1962-ig. Ez a gyár az alumínium hajóipari feldolgozására rendelkezett be. Kezdetben számos alumínium testű ladikot, csónakot és vitorlás hajót készítettek. Az alumínium ötvözetből készült vízi járművek anyagát a Fémipari Kutatóintézettel közösen fejlesztették és ezzel szakmai körökben is komoly elismerést váltottak ki. Az igazi feladat azonban, amely ezután a gyár fő profilját képezte a vízibuszok építése lett. Az első vízibusz a 301/1. típusszámú 150 személyes TIHANY 1956-ban készült el. A hajó 25 m hosszú, 5 m széles volt és 2 db 85 LE-s Csepel diesel-motor hajtotta. A jól ismert vízibuszok mind a Dunán, mind a Balatonon alkalmazásra kerültek és számos országba exportálták is őket. Ezek a hajók közúton is szállíthatóak voltak, így több olyan zárt víztározón és tavon is megjelentek, ahová egyébként vízi úton nem juthattak volna el. 1956 és 1962 között 44 db. készült belőlük. A Hajógyár 1953-tól a Folyami Flottilla részére is épített alumínium hajókat. Ez a típus az AN-2 nevet kapta. A 13 m hosszú, 3 m széles aknamentesítésre és telepítésre tervezett hajókat szintén Csepel diesel-motorokkal szerelték fel. Ezekből több, közel 40 darab áll szolgálatba a 60-as évek elejéig. Érdekesség, hogy a hajógyár sólyája sosem készült el. A hajótesteket kocsira rakva szállították a vízpartra, ahol úszódaruval emelték őket vízre. 1962-ben ez a gyár is a Magyar Hajó- és Darugyár (MHD) része lett Váci Gyáregység néven.
Szemelvények dr. Seregi György naplójából: Alumínium vontató motorcsónak (Mérnök Újság, 2007 december)
Fekecs Gábor arról, hogy miért hasonlítanak a 301-es vízibuszok a korabeli Ikarus-autóbuszokra:
Van egy kis történetem arról, hogyan alakult ki az Ikarusz buszokhoz hasonló forma a 301-es vizibuszoknál. Amikor az első változat tervei készültek, Hankóczy Jenő volt a főkonstruktőr, a hajó az ő elképzelései szerint készült. Én akkor a hajótest és szerkezet vonalon voltam a helyettese. Igencsak rövid határidőnk volt a tervek elkészítésére. Én csináltam a vonaltervet valamint a hajótest szerkezetet, és a felépítmény terve evvel párhuzamosan készült de nem a tervező irodában, hanem a rajzpadláson. Annak vezetője Guti Lajos volt, aki még az Ikarusz elődjénél, az Uhri Tetvéreknél volt karoszzéria "mindenes" - tervező, sablongyártó és karoszzéria asztalos-lakatos. Igazi ezermester volt. A váci gyár alakulása után nem sokkal hozta át Hankóczy az Ikaruszból, ahol persze a buszok karosszériáin dolgozott. Amikor nekilkáttunk a vizibusznak, akkor a Lajos bácsi egy hatalmas - 1:1 méretarányú rajzolást lehetővé tevő - "rajztáblát" épített és azon megszerkesztette a vizibusz felépítményét. A rajztáblájához egy kis lépcsős állványt is készített, hogy kényelmesen dolgozhasson minden részleten. Neki már igen nagy tapasztalata volt könnyű, vékony lemezekből készült aluminium szerkezetekkel. Én csak egyeztettem Lajos bácsival a bekötések, illesztések, elhelyezések stb. dolgaiban. Ezért hasonlított az első változat annyira az Ikarusz buszokra. Én 1956 elején lettem főkonstruktőr és már az én időmben adtuk át az első vizibuszt. Aztán később a gyártási nehézségeket látva megragadtam az első alkalmat, hogy olcsóbb - és az én izlésemnek jobban megfelelő - felépítmény formát alakítsunk ki. De Lajos bácsi nélkül nem lett volna vizibusz.
Cikk a Váci Naplóban:
http://www.vaci-naplo.hu/_vac/volt-egyszer-mhd.htmlJogutódok