Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.
Angol-Magyar Tengerhajózási RT (Barta György), 1931-1949
- Aktív:1931-1949▼Ország:HUVáros:BudapestRövid név:AMHAz 1920-as évtized második felében sokan, sokféleképpen képzelték el a magyar tengerészet jövőbeni sorsát. Részleges megoldást jelentett a szabadhajózásról szóló 1929. évi I. törvénycikk. Rákos kapitány és a Barta testvérek közreműködésével, holland, német, olasz és brit tőke bevonásával a törvény hatására egy sor új társaság kezdte meg működését magyar lobogó alatt. Később az 1931. évi IV., V. és VI. tc. tovább lendített a tengerhajózás és tengerészeink helyzetén. Ekkor alakult meg az Angol-Magyar Tengerhajózási RT. is (irodája a XI. kerületben, az Otthon utcában volt), a CSÁRDA és PUSZTA óceánjárókkal. 1932 elejére az újonnan alakult cégek már 13 magyar lobogójú gőzösön 108 tisztet és 216 főnyi magyar legénységet foglalkoztattak. A biztosítási csalás gyanújába keveredett magyar hajók esetei és a világgazdasági válság elmélyülése okozta, hogy 1934-re már csak hét nagyhajónk járta a tengereket. Ekkorra már csak két vállalat maradt talpon, és tudott a továbbiakban működni. Az Angol-Magyar RT. - bár zátonyon elpusztult hajóját a PUSZTA gőzöst a CSIKÓS gőzössel kellett helyettesítenie - 1941 januárjáig hajózott magyar lobogó alatt. Magyarország hadba lépésekkor hajóikat a semleges panamai lobogó alá vitték, de a hajókon továbbra is sok magyar szolgált a háború végéig.
Horváth József: Mi lesz veled magyar tengerhajózás? Aqua Magazin, 2001. 20. sz. 1949