Menü
Hajóregiszter logó
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

MHD Óbudai Gyáregység, 1962-1985

ikonAdatlap
ikonLajstrom
ikonÉpített
  • Aktív:
    1962-1985
    Ország:
    HU
    Város:
    Budapest/Óbuda
    Rövid név:
    MHD-OB
    1962-től a magyar hajógyárakat összevonták, így az Óbudai Hajógyár jogutódja a Magyar Hajó és Darugyár (MHD) óbudai gyáregysége lett. A nagyobb teljesítményű belvízi hajók szériagyártását a szakosítás óta folyamatosan az óbudai gyár végezte. A DUNAJ hajóosztály terveinek felhasználásával 1965-ben kissé módosított változatban itt épült meg a 800 LE-s üdülőhajó DRUZSBA néven Csehszlovákia és 1967-ben SZOCIALISTA FORRADALOM néven Magyarország számára. Az első korszerű tolóhajótípus, amely vontató szolgálatra is alkalmas az 1340 LE-s tavi-folyami, nagymértékben automatizált, kétcsavaros, távvezérelt tolóhajó volt. A prototípustól (ANAPA) a gyártás 1967-es befejezéséig 67 egységet szállítottak a Szovjetúniónak. 1962-ben bocsátották vízre az első egységét (MOSKVA) annak a tolóhajó sorozatnak, melyet kifejezetten dunai szolgálatra terveztek. Ebből 57 darab épült meg. A forgatható kort-gyűrűben elhelyezett hajócsavarokkal, 2 x 1000 LE távvezérelt német SKL motorokkal, emelhető kormányállással készült hajók igen korszerűnek számítottak ekkor. A tolóhajókat folyamatosan korszerűsítették, teljesítményük, automatizáltság fokuk egyre nőtt. A legutolsó fejlesztés az 1982-ben elkezdett 2400 LE-s dunai tolóhajósorozat volt, mely hajók mindegyike egy-egy Z betűvel kezdődő orosz városról kapta a nevét a szovjet dunai flottában. Legnagyobb darabszámban az ún. "szibériai" tolóhajók készültek szovjet exportra 1967-től A sorozat OT-1429 jelzésű, 150. tagjának ünnepélyes vízrebocsátására a hajóipar 150 éves jubileumán, 1985-ben került sor. Ekkor ismét átszervezés alá került a gyár és a Ganz-Danubius Hajógyár Óbudai Hajógyár néven folytatta tevékenységét.
  • 1962
    1985

    1985

  • 1962
    1985

    1985

    #1920 OT-2429 Épült Toló motorhajók Megrendelő: Sudoimport
    L:51,60m B:12,00m D:1,90m MP:2x1200 LE
    #1925 OT-2419 Épült Toló motorhajók Megrendelő: Sudoimport
    L:51,60m B:12,00m D:1,90m MP:2x1200 LE
    #1926 OT-2420 Épült Toló motorhajók Megrendelő: Sudoimport
    L:51,60m B:12,00m D:1,90m MP:2x1200 LE
    #1927 OT-2421 Épült Toló motorhajók Megrendelő: Sudoimport
    L:51,60m B:12,00m D:1,90m MP:2x1200 LE
    #1928 OT-2422 Épült Toló motorhajók Megrendelő: Sudoimport
    L:51,60m B:12,00m D:1,90m MP:2x1200 LE
    #1929 OT-2423 Épült Toló motorhajók Megrendelő: Sudoimport
    L:51,60m B:12,00m D:1,90m MP:2x1200 LE
    #1930 OT-2424 Épült Toló motorhajók Megrendelő: Sudoimport
    L:51,60m B:12,00m D:1,90m MP:2x1200 LE
    #1931 OT-2425 Épült Toló motorhajók Megrendelő: Sudoimport
    L:51,60m B:12,00m D:1,90m MP:2x1200 LE
    #1932 OT-2426 Épült Toló motorhajók Megrendelő: Sudoimport
    L:51,60m B:12,00m D:1,90m MP:2x1200 LE
    #1933 OT-2427 Épült Toló motorhajók Megrendelő: Sudoimport
    L:51,60m B:12,00m D:1,90m MP:2x1200 LE
    OT-2428 Épült Toló motorhajók Megrendelő: Sudoimport
    L:51,60m B:12,00m D:1,90m MP:2x1200 LE