Menü
Hajóregiszter logó
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

MHD Angyalföldi Gyáregysége, 1962-1985

ikonAdatlap
ikonLajstrom
ikonÉpített
  • Aktív:
    1962-1985
    Ország:
    HU
    Város:
    Budapest/Újpest
    Rövid név:
    MHD-AF
    1962-ben ismét sor került a hajóipar átszervezésére. Az iparághoz tartozó Gheorghiu Dej Hajógyárat a Ganz Daru- és Kazángyárral, az Óbudai Hajógyárral, a váci Dunai Hajógyárral, a Balatonfüredi Hajógyárral együtt „Magyar Hajó- és Darugyár (Ganz)” néven mérlegbeolvasztással egyesítették. Egyidejűleg megszűnt az 1953-ban alakult Hajóipari Tröszt, illetve az azt felváltó Hajóipari Igazgatóság. Az Angyalföldi Gyáregység egyik legnagyobb szériaterméke az 50-es évek végén kifejlesztett 1200 DWT tengeri áruszállító hajó maradt, amely általános darab-, ömlesztett áru, és farakomány szállítására is alkalmas volt. Teljesen hegesztett kivitelben készült, McGregor raktártetőkkel, s a főüzemet egy 1000 lőerős 8 hengeres Láng-dieselmotor biztosította. Ezek a hajók sok elismerést és jó hírnevet szereztek a magyar hajóiparnak. Bár döntő többségben a Szovjetuniónak épültek, a nagy sorozat miatt más külföldi hajótulajdonosok is megismerhették őket országaik kikötőiben. Összesen 62 hajóegység készült el. E típust fejlesztették aztán tovább különböző hordképességekkel, s a megrendelők között volt Indonézia, az Egyesült Arab Köztársaság, Norvégia, Svédország, Finnország. A magyar hajózás csak a megrendelők által át nem vett hajókat kaphatta meg, így került a MAHART tulajdonába hat egység TATA, HEREND, HÉVÍZ, DEBRECEN, HAJDÚSZOBOSZLÓ és SOMOGY néven. 1962-64 között újabb Duna-tengerjárók is épültek a gyárban, közülük a BORSOD, SZEGED, DUNAÚJVÁROS, SZÉKESFEHÉRVÁR, ÚJPEST és CEGLÉD magyar lobogó alá került, további kettőt pedig Csehszlovákia vásárolt meg 1965-ben. 1968-ban új hajótípus volt a Norvégia számára épített 499/1199 BRT-s nyitott-zárt védfedélzetes szárazáru szállító hajó, valamint az óbudai tervek felhasználásával készült 6 darabos kikötői vontatóhajó sorozat. A tengeri hajók és jelentős és egyben legmodernebb kivitelben megépített, több célra felhasználható hajótípusa volt az 1500 DWT-s tömeg és darabáru szállító hajó, melyből 1967 és 1974 között 19 darabot építettek a Szovjetuniónak. Németország számára pedig egy fedélzeti rakodó berendezések nélkül készült 1900 DWT-s 6 darabos kőszállító sorozat épült meg. A gyár 1974-ben beszüntette a tengeri hajógyártást. A gyár másik fő profilja az úszódarugyártás volt. Világviszonylatban is jelentős, hogy ebből a termékből 1984-ig 665 darabot adtak el a világ számos országába. 1985. június 1.-jével a Magyar Hajó- és Darugyár - így annak Angyalföldi Gyáregysége is - felvette jogelődjének nevét, az új megnevezése "Ganz Danubius Hajó- és Darugyár", ezen belül pedig Angyalföldi Úszódarugyár lett.
  • 1962
    1985

    1985

    Vontató motorhajó-B/3.

    HAJÓGYÁR Épült 1967 MHD Balatonfüredi Gyáregysége
    L:14,465m B:4,29m D:1,1m Disp:25,6t MP:2x85 LE

    Jégtörőhajó-B/3.4

    ÚJPEST Épült 1955 Gheorgiu Dej Hajógyár
    L:18,11m B:4,22m D:1,40m Disp:64,63t MP: 147 kW

    Dízelüzemű úszódaru-D/4.1

    BOTOND Épült 1964 MHD Angyalföldi Gyáregysége
    L:23,30m B:14,50m D:1,00m Disp:237t
    TÁNCSICS MIHÁLY Épült 1949 Ganz Hajógyár
    L:36m B:16m Disp:240t
  • 1962
    1985

    1985