Menü
Hajóregiszter logó
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

Egyesült Magyar Gõzhajózási Társulat, 1871-1874

ikonAdatlap
ikonLajstrom
  • Aktív:
    1871-1874
    Ország:
    HU
    Város:
    Budapest
    Rövid név:
    EMGT
    Hosszas és alapos tárgyalásokat követően 1871 februárjának végén jött létre a négy vállalat; az Első Magyar Gőzhajózási Társaság, a Magyar Lloyd Gőzhajózási Társaság, az Országos Gőzhajózási Társaság és a Pesti Teher-gőzhajózási és Rakomány-kölcsönadó Társaság egyesülése, majd április végén a Pest - Bécsi Teher-gőzhajózási Társaság csatlakozásával fejeződött be. Az egyesüléskor már 43 nagy személyszállító illetve vontató kerekes gőzössel és négy áruszállító csavargőzössel rendelkeztek. Tehát a tárgyalások során is érkeztek még hajók az úton lévőkből. Az uszályhajók száma ugyanekkor 155 darab.

    Az új vállalkozás 1871 májusában, hárommillió forint értékű adómentes, elsőbbségi kötvényeket bocsát ki az alapításban közreműködött két bank segedelmével. Céljuk az öt társaság adósságainak a törlesztése, üzleti tőke teremtése és a hajópark szaporítása. 1871 júliusában vették át a CSALLÓKÖZ, ERDÉLY, KOLOZSVÁR vontató kerekes gőzösöket, s a FUTÁR és VERSENY áruszállító csavargőzöst.

    1872-ben Esztergom és Vukovár között a Dunán továbbá a Ferenc-csatornán 215.500 utast és 756.164 tonna árút szállítottak el. Ettől lényegesen nagyobb kapacitásuk volt. A társaság új irodája a Thonet udvar első emeletén volt. Az elnökön kívül nyolctagú igazgatóság és 13 tagú felügyelő bizottság működött. A meglehetősen nagy létszámú tisztviselői gárda, a negyvenhét ügynökség, komoly költséget jelentett. Az 1872-es mérlegük bizony veszteséges lett. Két öreg paklis hajójukat, a BEZDÁN és VÁCZ csavargőzösöket eladták Türr István induló vállalkozásának 1872 végén. 1873 tavaszán 38 darab új uszályhajót vettek át. A fellelhető adatok a vállalat vezetését igen szervezetlennek mutatják. Rossz volt a géphajók és az uszályok aránya. Igen nehezen tudtak megfelelően képzett folyami szakembereket találni a hajóikra.

    A DGT is megnehezítette minden lehetséges módon a magyar társaság működését, így az áruellátás is akadozott, egyenetlenül jelentkezett. A hajóik szénnel való ellátását is csak a DGT közvetett beavatkozásával tudták megoldani, s ez is sok gondot okozott. S hát valljuk be, a kiegyezéskor alakult új magyar kormány sem tett semmit a társaság fennmaradásáért. Akárcsak ma! Mert ha a kormány a DGT-nek adott támogatást a magyar vállalatba fektette volna, még akkor sem lettek volna egyenlők az esélyeik. Nem lehetett váratlan tehát, hogy az 1873-as üzleti évet még nagyobb veszteséggel zárták.

    A társaság vezetői egyezkedésbe kezdtek a DGT-vel a vállalat eladásáról, de az első, ez ügyben összehívott közgyűlésen, a részvényesek nagy többsége ezt elutasította. Később végül mégis belátták a helyzet tarthatatlanságát, belementek az eladásba. 1874. március idusán az Egyesült Magyar Gőzhajózási Társaság minden ingó és ingatlan vagyona a DGT birtokába ment át. A társaságot pedig, Szepessy Mihály végleszámoló biztos vezetésével felszámolták. A magyar tárgyaló fél kérte, hogy a vásárlást követően a DGT vegye fel az Osztrák - Magyar Gőzhajózási Társulat nevet, de ez végül nem valósult meg. Pedig a tengeren, az addig Osztrák Lloyd, a kiegyezést követően felvette az Osztrák - Magyar Lloyd nevet.

    Horváth József: A géperejű folyami hajózás hazai története
    A cikk elérhető a www.uskok.eoldal.hu honlapon.

    Jogelődök
  • 1871
    1874

    1874

    Gőzüzemű oldalkerekes személyhajó-A/1.

    BUDA-PEST Épült 1867 Stabilimento Tecnico Fiumei Hajógyár
    L:62,48m B:13,64m D:1,30m Disp:325t MP:620 LE
    FIUME Épült 1867 Stabilimento Tecnico Fiumei Hajógyár
    L:62,48m B:13,90m D:1,25m Disp:325t MP:620 LE
    HONVÉD Épült 1868 Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár RT
    B:11,38m D:1,05m Disp:219t MP:370 LE
    KULPA Épült 1868 Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár RT
    B:11,33m D:1,06m Disp:208t MP:370 LE

    Gőzüzemű oldalkerekes vontatóhajó-B/1.

    ALKOTMÁNY Épült 1870 Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár RT
    L:57,90m B:15,85m D:1,23m Disp:289t MP:440 LE
    BAJA Épült 1869 Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár RT
    B:14,53m D:1,04m Disp:326t MP:600 LE
    BARANYA Épült 1870 Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár RT
    B:14,53m D:1,10m Disp:291t MP:600 LE
    BÁCS-BODROG Épült 1870 Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár RT
    B:14,53m D:1,10m Disp:316,97t MP:570 LE
    CSALLÓKÖZ Épült 1871 W.C. Miller & Sons
    B:14,07m D:0,96m Disp:350t MP:340 LE
    DRINA Épült 1865 Ruston Hajógyár
    L:49,9m B:12,6m D:1,00m Disp:220t MP:280 LE
    DRÁVA Épült 1870 Ruston Hajógyár
    B:15,11m D:1,17m Disp:340t MP:600 LE
    ERDÉLY Épült 1870 W.C. Miller & Sons
    B:14,07m D:0,96m Disp:350t MP:340 LE
    ESZTERGOM Épült 1856 Ignaz Mayer Werft
    B:9,19m D:1,07m Disp:130t MP:180 LE
    FÖLDVÁR Épült 1866 Stabilimento Tecnico Fiumei Hajógyár
    B:11,94m D:0,91m MP:180 LE
    HALADÁS Épült 1869 Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár RT
    B:15,85m D:1,30m Disp:289t MP:470 LE
    HUNGÁRIA Épült 1855 Ignaz Mayer Werft
    Escher Wyss #146
    IPAR Épült 1869 Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár RT
    B:15,85m D:1,22m Disp:280t MP:565 LE
    JÓZSEF Épült 1867 Ruston Hajógyár
    L:48,84m B:14,63m D:1,32m Disp:275t MP:410 LE
    KALOCSA Épült 1868 Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár RT
    B:14,55m D:1,20m Disp:326t MP:580 LE
    KERESKEDÉS Épült 1870 Ignaz Mayer Werft
    B:12,40m D:1,20m Disp:237t MP:530 LE
    KOLOZSVÁR Épült 1870 W.C. Miller & Sons
    B:14,07m D:0,96m Disp:350t MP:340 LE
    KŐRÖS Épült 1867 Ignaz Mayer Werft
    B:11,35m D:0,91m Disp:186t MP:350 LE
    LINZ Épült 1870 Ignaz Mayer Werft
    B:12,85m D:0,89m MP:360 LE
    LOBAU Épült 1870 Ignaz Mayer Werft
    L:54,86m B:12,95m D:1,07m MP:440 LE
    PAKS Épült 1869 Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár RT
    B:14,60m D:1,15m Disp:260t MP:600 LE
    PEST Épült 1869 Ruston Hajógyár
    B:12,55m D:0,99m Disp:183t MP:390 LE
    RUSTON Épült 1870 Ruston Hajógyár
    L:50,29m B:12,72m D:1,02m Disp:215t MP:320 LE
    RÁKOS Épült 1870 Ignaz Mayer Werft
    L:48,92m B:11,90m D:1,07m Disp:211t MP:480 LE
    SZAMOS Épült 1867 Ruston Hajógyár
    B:11,13m D:0,95m Disp:169t MP:360 LE
    SZENT ANDRÁS Épült 1869 Ignaz Mayer Werft
    L:48,92m B:11,90m D:1,07m Disp:211t MP:480 LE
    SZOB Épült 1869 Ignaz Mayer Werft
    L:49,07m B:11,90m D:1,30m Disp:211t MP:480 LE
    SZÁVA Épült 1870 Ruston Hajógyár
    L:56,39m B:15,19m D:1,09m MP:485 LE
    SZÖVETSÉG Épült 1870 Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár RT
    B:12,45m D:1,10m Disp:237t MP:480 LE
    TISZA Épült 1870 Ruston Hajógyár
    B:15,24m D:1,17m Disp:340t MP:360 LE
    UNIO Épült 1870 Ruston Hajógyár
    L:50,29m B:12,72m D:1,02m Disp:215t MP:320 LE
    WIEN Épült 1870 Ruston Hajógyár
    B:12,55m D:0,99m Disp:183t MP:390 LE
    ZÁGRÁB Épült 1870 Ruston Hajógyár
    B:15,24m D:1,17m Disp:340t MP:360 LE

    Áruszállító gőzhajó-B/4.

    FUTÁR Épült 1870 W.C. Miller & Sons
    D:2,10m MP:345 LE
    VERSENY Épült 1870 W.C. Miller & Sons
    D:2,10m Disp:646t MP:240 LE