Menü
Hajóregiszter logó
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

IBUSZ Yachtépítő Telepe, 1926-1931

ikonAdatlap
ikonÉpített
  • Aktív:
    1926-1931
    Ország:
    HU
    Város:
    Balatonfüred
    Rövid név:
    IYE
    IBUSZ Rt. (Idegenforgalmi, Beszerzési, Utazási és Szállítmányozási Részvénytársaság)
    Székhelye: Budapest IV., Mária Valéria utca 7. Gyártelepek: Balatonfüred és Siófok; csónakgarázs: Budapest

    Az 1920-as évek közepére nemcsak a hajógyártás, hanem az 1888-ban alapított Balatontavi Gőzhajózási RT. Is csődközeli helyzetbe jutott, s félő volt, hogy ez a menetrendi hajózás megszűnéséhez vezethet. Ekkor a MÁV és a Déli Vasúttársaság megvásárolta a részvényeket és Balatoni Hajózási RT. néven újjászervezte a céget. Ugyanakkor a MÁV a Yachtépítő RT kötvényeinek nagy részét is megszerezte és a gyárat az IBUSZ irányítása alá helyezte, így jött létre az IBUSZ Yactépítő Üzeme budapesti székhellyel és balatonfüredi telephellyel 1926-ban. A MÁV új vezetőséget nevezett ki, amely első lépésként összevonta a balatonfüredi és siófoki telepet. Hajójavítás mellet, hajók bérbeadásával is foglalkozott a cég, s az új tulajdonos nem a nagy nyereséget tekintette elsődlegesnek a füredi gyárnál, hanem a Balaton vizisportjának fellendítését. Ehhez rendszeres évi támogatást is kapott a MÁV-tól. A gyár 1927-től elkezdte a szintén MÁV érdekeltségbe tartozó Balatoni Hajózási RT számára a közlekedési célokat szolgáló személyhajók gyártását is, mégpedig a tó speciális viszonyaihoz megfelelő kis befogadóképességű, kis merülésű, mégis biztonságos hajókat. E szempontok szerint készült el a 130 személyes CSONGOR és TÜNDE. Bordái és gerendái szögacélból, míg diagonal-karwell héjazata, valamint fedélzete fából készült. Mindkét hajót 105 lóerős diesel-motor hajtotta. 1929-ben épült meg az 50 fő befogadóképességű SIÓ motoros. A személyszállító motorosok mellett a különböző vitorlás osztályokat sorozatban kezdték gyártani. Tovább folyt a nagyvitorlások ún. Schärenkreutzerek építése és az amszterdami olimpiára a HUNGÁRIA nevű yachtot is megépítették. A 25 fő állandó szakmunkást foglalkoztató telep irányítása az IBUSZ keretében nehézkessé vált. A füredi telep a motoroshajók gyártásával egyre szorosabb kapcsolatba került a Balatoni Hajózási RT-vel. A MÁV, mely mindkét vállalaltnak a főrészvényese volt, ezért 1931-ben elhatározta, hogy a jachtépítő telepet a Balatoni Hajózási RT Hajóépítő Üzeme néven a hajózási vállalathoz csatolja.
  • 1926
    1931

    1931