Menü
Hajóregiszter logó
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

Danubius Hajó- és Gépgyár RT., 1906-1911

ikonAdatlap
ikonÉpített
  • Aktív:
    1906-1911
    Ország:
    HU
    Város:
    Budapest/Újpest
    Rövid név:
    DHG
    1906-ban a Danubius-Schönichen-Hartmann Hajógyár gazdái, hogy a profitot növeljék csaknem egészen áttértek a hadihajók építésére. Ezzel egy időben a gyár a Danubius Hajó- és Gépgyár RT nevet vette fel. A Danubius név ekkorra már közismertté vált, így nem volt szükség a két nagy hajóépítő nevére. Az általánosan újpestinek nevezett hajógyár a hadihajó építésbe a monitorok gyártásával kapcsolódott be. Mivel a kincstár a megrendelőknél jobban fizetett a gyár a haditengerészeti megrendelések megszerzéséért mindent megtett. E törekvés egybeesett az osztrák-magyar haditengerészet folyami flottillájának fejlesztési terveivel, s a gyár a többi hajógyárnál gyorsabban és jobb felszereléssel dolgozott a megrendeléseket rendre ő kapta. Ehhez jött 1906-ban I. Ferenc József hozzájárulása, hogy a tengeri hadihajók egy részét is magyar gyárakban építsék. Ekkor a Danubius a Hitelban segítségével tengeri hajók építésére alkalmas telep után nézett, s első lépésként megvásárolta a Fiume szélén lévő, tíz éve alapított Howaldt-hajógyárat. Az 1906-os esztendő tehát a magyar hajógyártás jelentős fordulópontja. Magyar hajógyár ekkor kezdett először tengeri hadihajókat építeni, bekapcsolódva a Monarchia tengerészetet kiszolgáló iparába. A Danubius igazgatósága úgy döntött, hogy a tengeri hajók testét (1906-ban egyszerre 16-ot rendeltek tőlük) és kazánjait a fiumei telepen, míg a gépeket Budapesten gyártják, s vasúton részben szétszerelve szállítják le a tengerhez. Hogy ennek a feladatnak megfelelhessenek a Danubius pesti gyárában új osztályokat szerveztek. Megalakult a hadihajó géposztály, valamint a gépgyártó, szerelő és torpedó műhelyt létesítettek. E mellett a dunai hajók, így a haditengerészet dunai flottillája számára, motorcsónakok, őrnaszádok építése is tovább folyt. Az új létesítményekkel a Duna-medence legnagyobb és legkorszerűbb gyárát alakították ki a pesti öböl partján. A hadihajógyártással kapcsolatos feladatok azonban meghaladták a budapesti telep kapacitását. A Hitelbank úgy vélte, hogy legjobban egy újabb fúzióval lehetne segíteni ezen. Mivel a Ganz és Tsa. Gépgyárral jó kapcsolatai voltak, s amellett leginkább a gépgyártást kellett erősíteni, 1911-ben a két nagy üzemet egyesítették. A hajógyár tehát ismét nevet változtatott, neve Ganz és Tsa. Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár RT. lett.
  • 1906
    1911

    1911

    #1080 GYURI Épült Gőzüzemű csavaros vontatóhajó Megrendelő: Schultz Simon Hajózási Társaság
    D:1,50m Disp:71t MP:350 LE
    #1093 BEGA Épült Gőzüzemű csavaros személyhajó
    L:18,00m B:3,60m D:0,65m MP:50 LE