Menü
Hajóregiszter logó
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

Ganz és Tsa. Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár RT. Bergudi, 1911-1920

ikonAdatlap
ikonÉpített
  • Aktív:
    1911-1920
    Ország:
    HU
    Város:
    Fiume/Bergudi
    Az 1906-ban megindult hadihajógyártással kapcsolatos feladatok meghaladták a budapesti Danubius Hajógyár kapacitását. A Hitelbank ezért úgy vélte, hogy legjobban egy újabb fúzióval lehetne segíteni ezen. Mivel a Ganz és Tsa. Gépgyárral jó kapcsolatai voltak, s amellett leginkább a gépgyártást kellett erősíteni, 1911-ben a két nagy üzemet egyesítették. A hajógyár tehát ismét nevet változtatott, neve Ganz és Tsa. Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár RT. lett. Természetesen a Danubius fiumei üzeme, mely ekkor kb. 4000 főt foglalkoztatott, is az egyesült hajógyárhoz tartozott. Az 1911-es esztendő nemcsak azért volt jelentős, mert a megnövelte a termelékenységet, hanem azért is, mert ettől kezdve a hadihajók gépberendezéseit is önállóan tervezhette, sőt a Kőbányai úti telepükön a gépek gyártását is önállóan végezhette a gyár. A folyami egységek Budapesten, a haditengerészeti egységek és tengeralattjárók Fiuméban épültek. Az első világháború befejeztével a magyar hajóépítésnek egy nagy korszaka zárult le. A fiumei hajóépítő bázis elveszett. A Ganz-Danubius fiumei gyára, ahol évente 5000 vagon acélt dolgoztak fel, minden felszerelésével, félig kész hajóival olasz kézbe került. Megrövidült a hazai Duna szakasz. Hajógyáraink is teljesen elvesztették külföldi piacaikat. 1920-22-ben a kikötői öbölben még befejeztek néhány - még a háború alatt megkezdett gőzöst és motoros hajót - de hamarosan ezek a munkák is elfogytak. 1927-ben a Shlick-Nicholson Gép- és Hajógyár RT, a Lipták-féle gyár, valamint néhány kisebb műhely a Danubiusba olvadt. 1928-tól kezdve a gyár neve Ganz és Tsa. Villamossági-, Gép-, Waggon- és Hajógyár RT. 38 esztendő után a világhírnévre szert tevő „Danubius” elnevezés lemaradt a cégtábláról.

    A Danubius, majd később Ganz-Danubius bergudi telepén az alábbi sorozatok épültek:
    KAIMAN osztályú nyílttengeri torpedónaszád sorozat 10 egysége 1907-1910 között,
    HUSZÁR osztályú romboló sorozat 6 egysége 1908-1909-ben,
    47 t. tengeri aknakereső-vontatóhajó sorozat 5 egysége 1909-ben,
    HERKULES műszaki-mentő gőzös 1910-ben,
    110 t. partvédő torpedónaszád sorozat 6 egysége 1910-1911 között,
    HELGOLAND osztályú cirkáló 2 egysége 1912-1913 között,
    TEGETTHOFF osztályú csatahajó sorozat 1 egysége 1914-ben,
    250 t. nyílttengeri torpedónaszád 7 egysége 1915-1916 között,
    UBII osztályú tengeraattjáró 4 egysége 1916-1917 között,
    TÁTRA (II) osztályú romboló sorozat 3 egysége 1917-ben,
    50 t. partmenti aknarakó hajó 2 egységét elkezdték építeni 1917-ben, de befejezni már nem tudták
  • 1911
    1920

    1920