Menü
Hajóregiszter logó
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

Danubius Hajó- és Gépgyár Rt. Bergudi, 1906-1911

ikonAdatlap
ikonÉpített
  • Aktív:
    1906-1911
    Ország:
    HU
    Város:
    Fiume/Bergudi
    A gyár rövid története:

    1906-ban a Danubius-Schönichen-Hartmann Hajógyár gazdái, hogy a profitot növeljék csaknem egészen áttértek a hadihajók építésére. Ezzel egy időben a gyár a Danubius Hajó- és Gépgyár RT nevet vette fel. A Danubius név ekkorra már közismertté vált, így nem volt szükség a két nagy hajóépítő nevére. Az általánosan újpestinek nevezett hajógyár a hadihajó építésbe a monitorok gyártásával kapcsolódott be. Mivel a kincstár a megrendelőknél jobban fizetett a gyár a haditengerészeti megrendelések megszerzéséért mindent megtett. E törekvés egybeesett az osztrák-magyar haditengerészet folyami flottillájának fejlesztési terveivel, s a gyár a többi hajógyárnál gyorsabban és jobb felszereléssel dolgozott a megrendeléseket rendre ő kapta. Ehhez jött 1906-ban I. Ferenc József hozzájárulása, hogy a tengeri hadihajók egy részét is magyar gyárakban építsék. Ekkor a Danubius a Hitelban segítségével tengeri hajók építésére alkalmas telep után nézett, s első lépésként megvásárolta a Fiume szélén lévő, tíz éve alapított Howaldt-hajógyárat. Az 1906-os esztendő tehát a magyar hajógyártás jelentős fordulópontja. Magyar hajógyár ekkor kezdett először tengeri hadihajókat építeni, bekapcsolódva a Monarchia tengerészetet kiszolgáló iparába. A Danubius igazgatósága úgy döntött, hogy a tengeri hajók testét (1906-ban egyszerre 16-ot rendeltek tőlük) és kazánjait a fiumei telepen, míg a gépeket Budapesten gyártják, s vasúton részben szétszerelve szállítják le a tengerhez. Hogy ennek a feladatnak megfelelhessenek a Danubius pesti gyárában új osztályokat szerveztek. Megalakult a hadihajó géposztály, valamint a gépgyártó, szerelő és torpedó műhelyt létesítettek. E mellett a dunai hajók, így a haditengerészet dunai flottillája számára, motorcsónakok, őrnaszádok építése is tovább folyt. Az új létesítményekkel a Duna-medence legnagyobb és legkorszerűbb gyárát alakították ki a pesti öböl partján. A hadihajógyártással kapcsolatos feladatok azonban meghaladták a budapesti telep kapacitását. A Hitelbank úgy vélte, hogy legjobban egy újabb fúzióval lehetne segíteni ezen. Mivel a Ganz és Tsa. Gépgyárral jó kapcsolatai voltak, s amellett leginkább a gépgyártást kellett erősíteni, 1911-ben a két nagy üzemet egyesítették. A hajógyár tehát ismét nevet változtatott, neve Ganz és Tsa. Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár RT. lett.

    A Danubius, majd később Ganz-Danubius bergudi telepén az alábbi sorozatok épültek:
    KAIMAN osztályú nyílttengeri torpedónaszád sorozat 10 egysége 1907-1910 között,
    HUSZÁR osztályú romboló sorozat 6 egysége 1908-1909-ben,
    47 t. tengeri aknakereső-vontatóhajó sorozat 5 egysége 1909-ben,
    HERKULES műszaki-mentő gőzös 1910-ben,
    110 t. partvédő torpedónaszád sorozat 6 egysége 1910-1911 között,
    HELGOLAND osztályú cirkáló 2 egysége 1912-1913 között,
    TEGETTHOFF osztályú csatahajó sorozat 1 egysége 1914-ben,
    250 t. nyílttengeri torpedónaszád 7 egysége 1915-1916 között,
    UBII osztályú tengeraattjáró 4 egysége 1916-1917 között,
    TÁTRA (II) osztályú romboló sorozat 3 egysége 1917-ben,
    50 t. partmenti aknarakó hajó 2 egységét elkezdték építeni 1917-ben, de befejezni már nem tudták
  • 1906
    1911

    1911

    #28 SMTB XII Épült Tengeri gőzüzemű hadihajó Megrendelő: Osztrák-Magyar Cs.Kir. Haditengerészet
    D:1,5m Disp:131,5t MP:2400 LE