Menü
Hajóregiszter logó
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

Ganz és Tsa. Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár RT. Porto Ré, 1911-1920

ikonAdatlap
ikonÉpített
  • Aktív:
    1911-1920
    Ország:
    HU
    Város:
    Fiume/Porto Ré
    1905-ben a budapesti Danubius-Schönichen-Hartmann Egyesült Hajó- és Gépgyár Rt. megvásárolta a Stabilimento Lazarus Fiumei Hajógyárat, amelynek telephelye a Fiume melletti Portorében volt, majd 1906-ban a Fiuméhoz kapcsolt – korábban önálló – Bergudiban működő és a legkorszerűbben felszerelt német tulajdonú Howaldt Hajógyárat. Ugyanakkor módosult a magyar hajógyár neve, 1906-tól Danubius Hajó-és Gépgyár Rt., majd 1911-ben elnevezése Ganz és Társa Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt.-re változott Budapest székhellyel, budapesti és fiumei telephellyel. Ezért jelenik meg a szakirodalomban sokszor a Budapest-Fiume megjelölés.
    Miután a magyar királyi kormány erőteljesen támogatta a magyar hajóépítést, ezen belül a különösen a magyar tengeri hajóépítést, kieszközölte az uralkodó hozzájárulását ahhoz, hogy a Danubius is részt vállalhasson a HUSZÁR-osztályú rombolók és a KAIMAN-osztályú torpedónaszádok építésében. Ezután a haditengerészet elfogadta a Danubius ajánlatát, amely hasonló nagyságrendű volt, mint a trieszti osztrák Stabilimento Tecnicoé. Tehette ezt a kedvező ajánlatot a Danubius azért is, mert az 1895:XXXIV. törvénycikk állami segélyben részesítette a magyar gyár tengerjáróhajó-építését.
    Ilyen körülmények után kapott a Danubius – a magyar hajóépítés történetében először – megrendelést 10 db KAIMAN-osztályú torpedónaszád és 6 db. HUSZÁR-osztályú torpedóromboló építésére. Egy-egy torpedónaszád ára 693 100 koronát tett ki.
    A torpedónaszádok először nevet, majd – az 1913. november 19.-én keltrendelet értelmében – 1914. január 1.-től számot és egy szám utáni betűjelet viseltek. A betű azt jelentette, hogy melyik gyárban épültek: E = Anglia (England), T = Trieszt, M = Monfalcone, F = Fiume. Az 1917 május 21.-én kelt újabb rendelet a betűjelzést eltörölte.
    Dr. Csonkaréti Károly: Császári és királyi hadihajók (2002)

    A Danubius, majd a Ganz-Danubius portoréi telepén épültek az alábbi sorozatok hajói:
    250 t. nyílttengeri torpedónaszád 9 egysége 1914-1916 között,
    TÁTRA osztályú rombolók 7 egysége 1912 - 1917 között,
    130 t. tengeri aknarakó hajók 14 egységét kezdték el építeni 1917-1918 között, ebből 8 egyég készült el már a háború után az utódállam Jadranska Brodogradiliste -re átnevezett hajógyárában. További 6 egység sorsa pedig -melyek 45%-os készültségi fokban voltak 1918. októberében - nem ismert, de ezek vélhetően már nem épültek meg.
  • 1911
    1920

    1920