Menü
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

Balatoni Yachtépítő RT., 1920-1926

ikonAdatlap
ikonÉpített
  • Ország:
    HU
    Város:
    Balatonfüred
    Aktív:
    1920-1926
    Rövid név:
    BYRT
    A Stefánia Yacht Egylet, amely időközben Királyi Magyar Yacht Clubra (KMYC) változtatta a nevét az I. Világháború után megrendelések hiányában már nem tudott mit kezdeni a balatonfüredi hajóépítő teleppel, s felajánlotta megvételre az Angol-Magyar Banknak. A bank átvette az üzemet és a club vitorlás parkját, s cserébe felépítette a KMYC Klubházát. A Hajóépítés folytatására pedig részvényeket bocsátott ki és megalapította a Balatoni Yachtépítő RT-t 1920-ban. A részvénytőkéből először a barakkok helyére téglaépületeket emeltek. A földszinti asztalosműhelyben a nagyobb vitorlások, az emeleten az uszonyos hajók épültek, melyeket aztán csigasorral eresztettek az udvarra, s így kerültek vízre. 1924-ben Balatonfüredre hívták Adolf Harms berlini hajómérnököt. Az ő irányításával készült el a GLÓRIA, a tó egyik legszebb és legjobb vitorlása. A rossz gazdasági viszonyok miatt azonban, mind a yachtok, mind a versenyjollék eladásával nehézségek voltak. Az 1920-as évek közepére nemcsak a hajógyártás, hanem az 1888-ban alapított Balatontavi Gőzhajózási RT. Is csődközeli helyzetbe jutott, s félő volt, hogy ez a menetrendi hajózás megszűnéséhez vezethet. Ekkor a MÁV és a Déli Vasúttársaság megvásárolta a részvényeket és Balatoni Hajózási RT. néven újjászervezte a céget. Ugyanakkor a MÁV a Yachtépítő RT kötvényeinek nagy részét is megszerezte és a gyárat az IBUSZ irányítása alá helyezte, így jött létre az IBUSZ Yactépítő Üzeme budapesti székhellyel és balatonfüredi telephellyel 1926-ban.

    Itt épült ismertebb hajók:
    GLÓRIA vitorlás