Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.
VASKAPU exĐERDAP exVASKAPU
- 1898-VASKAPU, Al-dunai m. kir. Hajózási Hatóság, Orsova, AT-HU
1898-1914 a hajó a Vaskapu csatornában előfogatolta a hegymenő vontatmányokat
A mederbe fektetett, közel 2 km hosszúságú, 33,5 mm vastag speciális szerkezetű sodronyt a hajó 2,5m átmérőjű dobra csévélte fel 2x250 LE-s gőzgépével, és így küzdötte fel magát magát és a felcsatolt vontatmányt a jellemzően 18 km/h folyási sebességű Vaskapu-csatornában. A hajó hajócsavarral is rendelkezett. Ha lekötött a sodronyról, akkor a sodronyt egy bójára kötötték át, ahonnan később ismét felvehető volt.
1914-ben a szerbek lefoglalják; a hajó eltűnik a Zuhatagról, Románia 1916-os kapitulációja után a VASKAPU hiányában mozdonyos vontatást építenek ki a Vaskapu-csatornánál.
191?-ĐERDAP, (VASKAPU) néven, szerb lobogó alatt a Fekete tengeren teljesít katonai szolgálatot.
1918-az osztrák-magyar folyami flotilla hajói a Fekete-tenger áthajózása után Herszonban találják meg
1932-VASKAPU, MFTR, Budapest, HU (a Grébennél előfogatolt)
1945-VASKAPU, MSZHRT, Budapest, HU
1955-VASKAPU, MHRT, Budapest, HU
1971-selejtezve, Orsova felett partra futtatva.
1990-körül vélhetően szétbontva.
A hajó neve az utolsó pillanatáig VASKAPU volt egyszerű hagyománytiszteletből. A Vaskapu Duzzasztómű átadásáig az APF (Zuhatagi Folyami Igazgatóság) nevű nemzetközi szervezet üzemeltette, a hajón nem román, vagy szerb lobogó volt, hanem mindig az APF lobogója. Épült 1898, Danubius-Schönichen-Hartmann Egyesült Hajó- és Gépgyár RT., Budapest/Újpest, HU, #844 Hossz a függélyek között: 53,70 m Legnagyobb szélesség: 7,40 m Oldalmagasság: 3,20 m Legnagyobb merülés: 2,20 m Vízkiszorítás: 191 t Főgép teljesítmény: 500 LE