Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.
NADAP exFECSKE
- A Váci Dunai Hajógyárban 1959-től kezdődően eredményes kísérleteket végeztek hordszárnyas motorcsónakokkal. Ezt követően 1961-ben kezdődött meg Beledi Dezső objekt-főkonstruktőr irányítása alatt a magyar viszonyokra alkalmas hordszárnyas hajó kifejlesztése.
1963-az elkészült szárnyashajót ősszel bocsátották vízre, és a Budapest-Mohács szakaszon megkezdődött a tesztüzem. 1964-ben a Budapesti Nemzetközi Vásáron nagy sikerrel mutatkozott be a magyar szárnyashajó, a FECSKE. A Csehszlovák Dunahajózás is érdeklődést mutatott a hajó iránt.
1965-ben a fejlesztést leállították. Az egykori Szovjetunióba szállított magyar termékeket az orosz fél egyebek mellett szárnyashajókkal kívánta ellentételezni. Hazánkba érkezett a három Rakéta, azaz Sirály típusú szárnyashajó, így a FECSKE sorozatgyártására már nem volt szükség, valamint az exportban érdekelt gyártók nem vállalták a kizárólag tőlük beszerezhető motorok szállítását a konkurenciává vált Magyarországra. A minisztérium megvonta a fejlesztés támogatását.
1968-ben a FECSKÉt megfosztották szárnyaitól, átépítik hagyományos kis merülésű vízkiszorításos hajónak és átminősítik 311-típusú vízibusznak (Hajó- és Darugyár Műszaki Tájékoztatója (XXXIII. évf. 3. szám).
1968-FECSKE, SZOT Sétahajózás, Velencei tó.
1986-NADAP, Velence Tavi Hajózási Vállalat, Gárdony, HU.
1996-NADAP, Velence Tavi Fejlesztési Kht, Gárdony, HU Épült 1963, MHD Váci Gyáregység, Vác, HU Tervezte Beledi Dezső Legnagyobb hossz: 24,20 m Legnagyobb szélesség: 6,50 m Szélesség a főbordán: 4,20 m Főgép típus: M50 F-3 Főgép teljesítmény: 1200 (1850/s) LE Átépítve 1968 Legnagyobb hossz: 24,73 m Szélesség a főbordán: 4,19 m Legnagyobb merülés: 0,53 m Főgépcsere 2004 Főgép típus: VOLVO-PENTA - Z hajtómű Főgép teljesítmény: 240 LE