Menü
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

NADAP exFECSKE

  • Állapot:
    aktív
    1963-FECSKE, Épült MHD-FECSKE típusú hordszárnyas személyhajó MHD Váci Gyáregység Vác HU - Tervezte Beledi Dezső
    L:24,20m B:6,50m MP:1200 (1850/s) LE
    Legnagyobb hossz:24,20 m
    Legnagyobb szélesség:6,50 m
    Szélesség a főbordán:4,20 m
    Főgép típus:M50 F-3
    Főgép teljesítmény:1200 (1850/s) LE
    1963-FECSKE, MAHART Magyar Hajózási RT Budapest HU
    1963-az elkészült szárnyashajót ősszel bocsátották vízre, és a Budapest-Mohács szakaszon megkezdődött a tesztüzem. 1964-ben a Budapesti Nemzetközi Vásáron nagy sikerrel mutatkozott be a magyar szárnyashajó, a FECSKE. A Csehszlovák Dunahajózás is érdeklődést mutatott a hajó iránt.
    1965-ben a fejlesztést leállították. Az egykori Szovjetunióba szállított magyar termékeket az orosz fél egyebek mellett szárnyashajókkal kívánta ellentételezni. Hazánkba érkezett a három Rakéta, azaz Sirály típusú szárnyashajó, így a FECSKE sorozatgyártására már nem volt szükség, valamint az exportban érdekelt gyártók nem vállalták a kizárólag tőlük beszerezhető motorok szállítását a konkurenciává vált Magyarországra. A minisztérium megvonta a fejlesztés támogatását.
    1968-FECSKE, Átépítve
    L:24,73m D:0,53m
    Legnagyobb hossz:24,73 m
    Szélesség a főbordán:4,19 m
    Legnagyobb merülés:0,53 m
    1968-FECSKE, SZOT Üdülési Igazgatóság Budapest HU
    1968-ben a FECSKÉt megfosztották szárnyaitól, átépítik hagyományos kis merülésű vízkiszorításos hajónak és átminősítik 311-típusú vízibusznak (Hajó- és Darugyár Műszaki Tájékoztatója (XXXIII. évf. 3. szám).
    1986-NADAP, Velencei-tavi Hajózási Vállalat Gárdony HU
    1996-NADAP, Velencei-tavi Fejlesztési Nonprofit Kft Gárdony HU
    2004-NADAP, Főgépcsere
    VOLVO-PENTA - Z hajtómű
    Főgép típus:VOLVO-PENTA - Z hajtómű
    Főgép teljesítmény:240 LE
    A Váci Dunai Hajógyárban 1959-től kezdődően eredményes kísérleteket végeztek hordszárnyas motorcsónakokkal. Ezt követően 1961-ben kezdődött meg Beledi Dezső objekt-főkonstruktőr irányítása alatt a magyar viszonyokra alkalmas hordszárnyas hajó kifejlesztése.