Menü
Hajóregiszter logó
mégsem
Accept
Cookie settings
The hajoregiszter.hu website uses cookies for convenient operation. By continuing to use this site, you consent to the storage of cookies on your computer.

KISFALUDY

  • Status:
    broken up
    1846-KISFALUDY, Built DGT-KISFALUDY class, oldalkerekes személyszállító gőzhajó Óbuda Shipyard of DDSG Budapest/Óbuda HU
    Her 40 HP steam engine was ordered from the Penn Factory in England. Sections of the ship were transported to Balatonfüred by road where the ship was then completed (riveted). (The Balatonfüred Yard was not existant at that time)
    L:32,00m B:11,00m MP:40 LE
    Length overall:32,00 m
    Extrem breadth:11,00 m
    Beam:4,88 m
    Depth:2,74 m
    Main engine type:Penn compaund steam engine
    Output of main engine:40 LE
    1846-
    1846-09-21 She was launched on 21.09.., the 55th birthday of the "Greatest Hungarian" graf Istvan Széchenyi, who initiated steam shipping on the Lake Balaton.
    1847-regular service started in the spring and this was when the FÜRED and KESZTHELY the two barges capable for carrying goods were completed.
    1869-KISFALUDY, Rebuilt Hungaro-Belgian Machine & Shipbuilding Co. Ltd. Budapest/Újpest HU
    Wooden hull replaced with iron hull, original boiler and steam engine remains
    L:30,00m B:12,00m D:1,40m MP:40 LE
    Length overall:30,00 m
    Extrem breadth:12,00 m
    Beam:5,50 m
    Depth:2,20 m
    Draft:1,40 m
    Main engine type:Penn compaund gőzgép
    Output of main engine:40 LE
    1885-Captain József Keöd decided to limit the number of passengers.
    1887-augusztus 3: a siófoki kikötő előtt „zökkenést kapott”, majd „ismét ropogást hallott a gépész”.
    1887-szeptember 21.-én tette meg utolsó útját Balatonfüredről Siófokra, ahol lekötött. Az ősz folyamán a hajó javítására a Schoenichen és a Hartmann hajógyáraktól is ajánlatot kértek.
    1888--márciusban a DDSG visszavonja a javításra tett ajánlatát. Júniusban partra húzva Siófokon a Sió bal parti sólyapályán. Baross Gábor miniszter 4000 forint segélyt ajánl a BGT-nek a hajó javítására.
    1889-felszámolás alá kerül a BGT, a KISFALUDY-t árverése bocsátják. Június 15-én és 22-én két próbautat tesz meg Siófok és Balatonfüred között. Ezt követően a BGT-t felszámolása befejeződik, a KISFALUDY-t pedig szétbontják Siófokon.