Menü
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

KISFALUDY

ikonAdatlap
ikonMűszaki adatok
  • 1846-KISFALUDY, Balaton Gőzhajózási Társaság, Balatonfüred, HU
    40 LE-s gőzgépét az angliai Penn Gyárból hozatták. A hajó Óbudán gyártott részei tengelyen érkeztek Balatonfüredre, ahol az összeszerelését (szegecselést) végezték (ekkor még nem létezett hajógyár Füreden).*
    1846.09.21.-én a balatoni gőzhajózás beindítását szorgalmazó "legnagyobb magyar", Széchenyi István 55. születésnapján indult útjára KISFALUDY néven.
    1847 tavaszán indultak be a rendszeres járatok, ekkor készült el a teherszállítás céljára épített két uszály a FÜRED és a KESZTHELY is.
    1869-ben elavult fa(vázas) testét vasra cserélték.
    1885-ben Keöd József kapitány utaslétszám korlátozásról döntött.
    1887-augusztus 3: a siófoki kikötő előtt „zökkenést kapott”, majd „ismét ropogást hallott a gépész”. Elindulásának 41. évfordulóján, 1887 szeptember 21.-én tette meg utolsó útját Balatonfüredről Siófokra, ahol lekötött. Az ősz folyamán a hajó javítására a Schoenichen és a Hartmann hajógyáraktól is ajánlatot kértek.
    1888-márciusban a DDSG visszavonja a javításra tett ajánlatát. Júniusban partra húzva Siófokon a Sió bal parti sólyapályán. Baross Gábor miniszter 4000 forint segélyt ajánl a BGT-nek a hajó javítására.
    1889-ben a felszámolás alá kerül a BGT, a KISFALUDY-t árverése bocsátják. Június 15-én és 22-én két próbautat tesz meg Siófok és Balatonfüred között. Ezt követően a BGT-t felszámolása befejeződik, a KISFALUDY-t pedig szétbontják Siófokon.

    (Forrás: Zalai közlöny, Deák István)

    *Eötvös Károly: „A gőzhajó egyes részeit Angliában csinálták, tengeren át Triesztbe hozták s nagy termetes német lovakon Füredre szállították. A hajótest Füreden készült, néhány trieszti és egy csomó komáromi hajóács kezével. A száz meg ezer darab gép és hajórészlet ott volt elrakva a parti gyepen. Természetesen vasból minden darab"

    Francsics Károly (1808-1880) veszprémi borbély: „Gyönyörű sétatér végén magas állásokra felállítva találánk az éppen akkor épülőfélben lévő gőzhajót, melynek mind a két oldala mellett egy-egy dúc vala a földben felállítva, mindegyikre egy-egy fekete tábla szegezve, melyeken fehér bötükkel ezen felirat: Kisfaludy (a hajó neve) feljárás tiltatik vala olvasható. Jó darabig bámulánk az egészen vaslapokból épülendő gőzöst mely lapok izmos, tüzes vasszegekkel kovácsoltattak szorosan egymás szélére"

    A Pesti Hírlap 1846. április 28-i száma: a közgyűlés után többen a részvényesek közül az Óbudai Hajógyárba látogattak, ahol „Ugy találták, hogy a’ Kisfaludy névvel czimzett gőzhajó egészen vasból már munkában van.”

    Gróf Széchenyi és a Balatoni gőzhajózás (Dr. Farkas László Veszprém, 1933): A Kisfaludy gőzgépe már készül a londoni Penn-gyárban, faváza pedig Masjon hajógyári igazgató és Precious hajóépítész vezetésével az óbudai gyárban. (...)
    A hajó faváza 1846 júniusában elkészült és Óbudáról erőteljes lovakkal vontatták Balatonfüredre.

    Precious hajóépítő mester angol nyelvű jelentésben megadott mennyiségeket - 19 tonna, 19 mázsa, 2 negyed vas és 981 köbláb faanyag – (átszámolva metrikus mértékegységre: 20,62 tonna vas és 27,77 m³ faanyag) figyelembe véve valószínűsíthető, hogy a hajótest a korábban feltételezett fa építés helyett valószínűleg vegyes építésű lehetett, svájci szabadalom szerint, fa bordázaton vas héjazat.
    Történész körökben elterjedt nézet, hogy a hajó 50m hosszú lehetett. Ezt ugyan egyetlen ábrázolás sem támasztja alá, a bizonyítékul szolgáló Széchenyinek írt levél szövege: „Dem zu Folge ist Kisfaludy lang 165 Fuß, breit 16 Fuß, hoch 9.”
    A kézzel írt levelet egyszerűen félreolvasták vagy félreírták: 105 helyett 165! Méterben: 32m helyett 50m! 20 tonna vasból egyébként sem lehet 50m hosszú hajót építeni! Az 50m hosszú és 5m szélességű hajóméret szakmai szempontból is erősen vitatható.

    Dr.Lichtneckert András és Deák István kutatásai nyomán
  • Épült1846, DGT Óbudai Hajógyára, Budapest/Óbuda, HU
    Legnagyobb hossz:32,00 m
    Legnagyobb szélesség:11,00 m
    Szélesség a főbordán:4,88 m
    Oldalmagasság:2,74 m
    Főgép típus:Penn compaund gőzgép
    Főgép teljesítmény:40 LE
    Átépítve1869, Magyar Belga Gép- és Hajóépítő RT., Budapest/Újpest, HU
    Fa(vázas) testet új vas testre cserélik, eredeti kazán és gőzgép megmarad
    Legnagyobb hossz:30,00 m
    Legnagyobb szélesség:12,00 m
    Szélesség a főbordán:5,50 m
    Oldalmagasság:2,20 m
    Legnagyobb merülés:1,40 m
    Főgép típus:Penn compaund gőzgép
    Főgép teljesítmény:40 LE

KISFALUDY, 1846-1869, Balaton Gőzhajózási Társaság Balatonfüred, HU