Menü
Hajóregiszter logó
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

FALKENSTEIN

  • Állapot:
    üzemen kívül
    1959-FALKENSTEIN, Épült 301 típusú vízibusz #28 Dunai Hajógyár Vác HU
    L:26,8m D:1,05m MP: 2x99 kW
    Legnagyobb hossz:26,8 m
    Hossz a függélyek között:24,6 m
    Szélesség a főbordán:5,20 m
    Oldalmagasság:2,30 m
    Legnagyobb merülés:1,05 m
    Főgép teljesítmény:2x99 kW
    1959-ban szállítottuk le a FALKENSTEIN névre keresztelt vizibuszt az Österreichische Bundesbahn megrendelésére Ausztriába. Létezett egy, a salzkammerguti Wolfgangsee tó partján fekvő festői St. Wolfgangból az ugyancsak festői Shafberg nevű hegyre vezető - akkor még kis gőzmozdonyokat használó - hegyi vasút, amit a Bundesbahn üzemeltetett. És a Bundesbahn rendelkezett a hajózási jogokkal a tavon. A kisvasúthoz tartozott egy karbantartó üzem és ez volt a műszaki bázisa a Bundesbahn által a tavon üzemeltetett egyetlen hajónak. Ez egy, valamikor a XIX. század végén vagy a XX. század elején épült lapátkerekes személyszállító hajó volt. Ezt a hajót annakidején helyben, a tó partján építették - gondolom ennek megfelelően nagy költségekkel. Eme öreg hajó kiváltására keresetek a tóhoz szállítható, 40-50 utasnál jóval nagyobb befogadóképességű vizi járművet és a Bundesbahn ezt a mi vizibuszunkban találta meg.

    A hajót csak közúton lehetett a tóhoz szállítani. Az osztrákok a Linz-Wels-Lambach-Gmunden-Ebensee-Bad Ischl-Strobl-Wolfgangsee, mintegy 120 km-es útvonalat jelölték ki. Ebből a távolságból 15 km-t vizen, a Gmundeni tavon (Traunsee) kellett megtenni, továbbá Lambach és Bad Ischl városkákban pedig egy-egy íves vasrács szerkezetű hídon kellett átjutni. Utóbbiak miatt a hajónak a kormányállását leszerelhetővé kellett tenni. A hajó a Dunán, a közúti szállításhoz előkészített és "becsomagolt" felépítménnyel vontatással jutott el Vácról Linzbe, ahol a az ottani hajógyár vette ki a víből, tette egy trafó szállító kocsira. Magát a szállítást is a hajógyár és a Bundesbahn szakemberei intézték. Engem a Bundesbahn kért fel mindeme műveletekhez szakértőnek.

    A szállítás szervezése lenyűgöző volt beleértve az időbeosztás betartását, a településeken való látványos átvonulásokat és az ezekkel járó beszédeket, az egész menet rendőri biztosítását, a vasrácsos hidak szélrácsainak szétszerelését és visszarakását, a közbülső vízi szállítást, az útközben esetlegesen letört faágak és levert falevelek összeszedését valamint a végső vízrebocsátást. El tudom képzelni azt az előzetes méricskélést, amivel eldöntötték, hogy a vizibusz a kijelölt útvonalon végig tud majd haladni. És ezt a mi ajánlati rajzaink alapján tehették csak. És ha az építésnél egy kicsit szélesebb lett volna a hajó?

    Az egész szállításban a hidakon való áthaladás és a vizi szállítás a Traunseen voltak a legizgalmasabbak. Küldök néhány képet, amiről talán képet alkothatsz az egész vállalkozás méreteiről. Ami a hidakat illeti a lambachi hídnál csak a szélső szélrácsokat kellett megbontani és felemelni, de Bad Iscl-ben valamennyit.
    Gmunden-ben a hajónak építettek egy szabályos sólyát gerendákból, amin hosszirányban bocsátották vízre a hajót a szállítókocsin használt és a hajótesthez rögzített bakok leszerelése nélkül. Ezek a gerendákból ácsolt bakok remekül csúsztak a sólyán. A másik oldalon, Ebensee-ben, ugyancsak építettek egy sólyát a kivételhez. Az érdekesség az, hogy az osztrák vendéglátóim szerint a vizibuszt a tavon átvontató kis személyszállító hajót korábbi jacht formájában Hitler ajándékozta Horthy Miklósnak. Ez a közlés azóta sem hagy nyugodni. Tudom, hogy ez nem lehet azonos az 1943-ban ajándékozott hajóval, a HUNGÁRIA-val, mert az nagyobb hajó volt. Sajnos nem akadtam a LENAU történetére vonatkozó adatokra, amiből valami kiderülhetett volna.
    Fekecs Gábor főkonstruktőr visszaemlékezése.
    1959-FALKENSTEIN, ÖBB Osztrák Vasút Társaság Wien A Österreichische Bundesbahn, Schafberg Bahn & Wolfgangsee Schifffahrt, A. A kapitánya a 80-as-90-es években Adamek Rudolf.
    2008-novemberében közúton a Dunára szállítják
    2009- tavaszától felújításra vár a Linzi Hajógyárban