Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.
FALKENSTEIN
- Állapot:üzemen kívül1959-FALKENSTEIN, Épült 301 típusú vízibusz #28 Dunai Hajógyár Vác HUL:26,8m D:1,05m MP: 2x99 kW ▼
Legnagyobb hossz: 26,8 m Hossz a függélyek között: 24,6 m Szélesség a főbordán: 5,20 m Oldalmagasság: 2,30 m Legnagyobb merülés: 1,05 m Főgép teljesítmény: 2x99 kW 1959-ban szállítottuk le a FALKENSTEIN névre keresztelt vizibuszt az Österreichische Bundesbahn megrendelésére Ausztriába. Létezett egy, a salzkammerguti Wolfgangsee tó partján fekvő festői St. Wolfgangból az ugyancsak festői Shafberg nevű hegyre vezető - akkor még kis gőzmozdonyokat használó - hegyi vasút, amit a Bundesbahn üzemeltetett. És a Bundesbahn rendelkezett a hajózási jogokkal a tavon. A kisvasúthoz tartozott egy karbantartó üzem és ez volt a műszaki bázisa a Bundesbahn által a tavon üzemeltetett egyetlen hajónak. Ez egy, valamikor a XIX. század végén vagy a XX. század elején épült lapátkerekes személyszállító hajó volt. Ezt a hajót annakidején helyben, a tó partján építették - gondolom ennek megfelelően nagy költségekkel. Eme öreg hajó kiváltására keresetek a tóhoz szállítható, 40-50 utasnál jóval nagyobb befogadóképességű vizi járművet és a Bundesbahn ezt a mi vizibuszunkban találta meg.
A hajót csak közúton lehetett a tóhoz szállítani. Az osztrákok a Linz-Wels-Lambach-Gmunden-Ebensee-Bad Ischl-Strobl-Wolfgangsee, mintegy 120 km-es útvonalat jelölték ki. Ebből a távolságból 15 km-t vizen, a Gmundeni tavon (Traunsee) kellett megtenni, továbbá Lambach és Bad Ischl városkákban pedig egy-egy íves vasrács szerkezetű hídon kellett átjutni. Utóbbiak miatt a hajónak a kormányállását leszerelhetővé kellett tenni. A hajó a Dunán, a közúti szállításhoz előkészített és "becsomagolt" felépítménnyel vontatással jutott el Vácról Linzbe, ahol a az ottani hajógyár vette ki a víből, tette egy trafó szállító kocsira. Magát a szállítást is a hajógyár és a Bundesbahn szakemberei intézték. Engem a Bundesbahn kért fel mindeme műveletekhez szakértőnek.
A szállítás szervezése lenyűgöző volt beleértve az időbeosztás betartását, a településeken való látványos átvonulásokat és az ezekkel járó beszédeket, az egész menet rendőri biztosítását, a vasrácsos hidak szélrácsainak szétszerelését és visszarakását, a közbülső vízi szállítást, az útközben esetlegesen letört faágak és levert falevelek összeszedését valamint a végső vízrebocsátást. El tudom képzelni azt az előzetes méricskélést, amivel eldöntötték, hogy a vizibusz a kijelölt útvonalon végig tud majd haladni. És ezt a mi ajánlati rajzaink alapján tehették csak. És ha az építésnél egy kicsit szélesebb lett volna a hajó?
Az egész szállításban a hidakon való áthaladás és a vizi szállítás a Traunseen voltak a legizgalmasabbak. Küldök néhány képet, amiről talán képet alkothatsz az egész vállalkozás méreteiről. Ami a hidakat illeti a lambachi hídnál csak a szélső szélrácsokat kellett megbontani és felemelni, de Bad Iscl-ben valamennyit.
Gmunden-ben a hajónak építettek egy szabályos sólyát gerendákból, amin hosszirányban bocsátották vízre a hajót a szállítókocsin használt és a hajótesthez rögzített bakok leszerelése nélkül. Ezek a gerendákból ácsolt bakok remekül csúsztak a sólyán. A másik oldalon, Ebensee-ben, ugyancsak építettek egy sólyát a kivételhez. Az érdekesség az, hogy az osztrák vendéglátóim szerint a vizibuszt a tavon átvontató kis személyszállító hajót korábbi jacht formájában Hitler ajándékozta Horthy Miklósnak. Ez a közlés azóta sem hagy nyugodni. Tudom, hogy ez nem lehet azonos az 1943-ban ajándékozott hajóval, a HUNGÁRIA-val, mert az nagyobb hajó volt. Sajnos nem akadtam a LENAU történetére vonatkozó adatokra, amiből valami kiderülhetett volna.
Fekecs Gábor főkonstruktőr visszaemlékezése.1959-FALKENSTEIN, ÖBB Osztrák Vasút Társaság Wien A Österreichische Bundesbahn, Schafberg Bahn & Wolfgangsee Schifffahrt, A. A kapitánya a 80-as-90-es években Adamek Rudolf.2008-novemberében közúton a Dunára szállítják2009-FALKENSTEIN, ÖGEG, Osztrák Vasúttörténeti Társaság Linz A2009- tavaszától felújításra vár a Linzi Hajógyárban