Menü
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

BALATON exFK 312 exIRMA exMOHÁCS exALEXANDRA exPETŐFI exBALATON

ikonAdatlap
ikonMűszaki adatok
  • Besorolás:
    Állapot:
    üzemen kívül
    1872 június 14, BALATON, Zala-Somogyi Gőzhajó Társulat, Révfülöp, HU.
    Az északi parti gazdálkodók által létrehozott társaság 50 személyes hajója, rendszeres járatokat bonyolított le Révfülöp és Boglár között. A hajó kapitánya Szuhányi László volt.
    1874-ben áruszállítás céljára hat fauszályt vásároltak, amelyekkel főleg követ és bort szállítottak a már vasúti összeköttetéssel bíró déli partra.
    1877-BALATON, Rév-fülöp-Boglári Gőzhajózás (Günsberger Lázár-Greiner Dávid)
    1878-a hajó a Dunára került. Más forrás szerint a hajót 1879-ben árverezték el a Balatonról a Dunára
    1878-PETŐFI, Egyesült Körösi Gőzhajózási Vállalat (Reinhardt Antal, Fellner József és Szuhányi László, a hajó volt kapitánya), Szarvas, HU. Ezzel a hajóval indult meg a Körösökön a gőzhajózás 1878-ban.
    1879-ALEXANDRA, Albrecht Főherceg Uradalma, Bélye.
    1881-ben a hajó a Dunán Bezdán és Batina (Kiskőszeg) között közlekedett. (Vízügyi és Hajózási Közlöny 1881. évi 1. szám)
    1892-MOHÁCS, Rosenfeld Simon révbérlő, Mohács, HU
    1893-ban átépítették, oldallapátjait (?) leszerelték. Új kazánt kapott, gőzgépét felújították.
    1899-IRMA, Schödl Károly építési vállalkozó, Budapest, HU
    1911-(1913?) IRMA, Budapesti Homok és Kavicsszállító Vállalat, Budapest, HU
    1922-IRMA, Újlaki Téglagyár
    1926-IRMA, Egyesült Építőipari és Hajózási Rt. (egykori Újlaki Téglagyár)
    1930-IRMA, Nagybátony-Újlaki Egyesült Iparművek
    1944 végén a 2027,5 fkm-nél (Aggsbach) a németek robbantással elsüllyesztették
    1951 június-júliusban kiemelték és hazahozták.
    1953-ban átépítve a Vízműépítő Váll. Dunaharaszti Műhelyében és a FOKA V. Déli Műhelyében.
    1953-FK 312, FOKA, Budapest, HU
    1972-73 telén a FOKA bajai telepén felújították, új segédgépet és villamos berendezést kapott.
    1978-több mint 100 éves szolgálat után selejtezve. Évekig Lágymányosi öbölben állt.
    1981-A hajót a FOKA Folyamszabályozó és Kavicskotró Vállalat múzeum létesítése céljából térítésmentesen átadta Boglárlelle Nagyközség Tanácsának. A Közlekedési Múzeum és a MAHART Balatoni Hajózási Részvénytársaság jóvoltából visszakerült Boglárra.
    1984-ben partra került a balatonboglári kikötőben, ahol ma is megtekinthető. A múzeumi célú hasznosítás kötelezettségét figyelmen kívül hagyva a hajót egy vállalkozónak vendéglátó tevékenység céljára bérbe adták. Az addig hiánytalanul megőrzött belső berendezéseket elbontották.
    2008. április 17.-én a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal kezdeményezte a hajó védetté nyilvánítását, miután ismeretlen tettesek géppel lefűrészelték és eltulajdonították a hajó bronz hajócsavarját.
    2009. május 7.-én a leromlott állapotú hajó a kora esti órákban gyújtogatás következtében kiégett.
    2011 nyarán a "Családbarát örökségvédelem" Komplex turisztikai vonzerőfejlesztés Balatonbogláron (DDOP-2.1.1/D-09-2010-0007) című projekt keretében pályázati támogatásból a hajótestet helyreállítják
    2012 július 22-én hajózástörténeti kiállítás nyílik a hajóban.
  • Épült1872, Schönichen Hermann-féle Hajógépgyár, Gép- és Kazánép. Intézet, Budapest/Újpest, HU, #6
    Hossz a függélyek között:27,40 m
    Szélesség a főbordán:4,68 m
    Oldalmagasság:2,50 m
    Legnagyobb merülés:1,20 m
    Főgép típus:M. Schimmelbusch (Bécs) compaund gőzgép
    Főgép teljesítmény:80 LE
    Átépítve1893, Schönichen-Hartmann-féle Egyesült Hajó-, Gép- és Kazángyár, Budapest/Újpest, HU
    Legnagyobb hossz:30,3 m
    Hossz a függélyek között:28,00 m
    Legnagyobb szélesség:6,00 m
    Szélesség a főbordán:4,9 m
    Oldalmagasság:1,98 m
    Legnagyobb merülés:1,4 m
    Vízkiszorítás:116,00 t
    Főgép teljesítmény:100 LE
    Átépítve1953, FOKA V. Déli Műhelye, Budapest, HU
    Átépítés motoros hajóvá
    Legnagyobb hossz:30,8 m
    Hossz a függélyek között:29,25 m
    Legnagyobb szélesség:7,2 m
    Szélesség a főbordán:5,31 m
    Fixpont magasság:5,68 m
    Oldalmagasság:1,8 m
    Legnagyobb merülés:0,9 m
    Vízkiszorítás:116,00 t
    Főgép típus:Ricardo-Stork S-160. Diesel (4 heng.)
    Főgép teljesítmény:160 LE

BALATON, 1872-1876, Zala-Somogyi Gőzhajó Társulat, Keszthely, HU