Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.
Magyar Horvát Szabadhajózási RT, 1900-1920
Adatlap
Lajstrom
- Aktív:1900-1920▼Ország:AHVáros:FiumeRövid név:HC&CoA századfordulót követő években, a szabadhajózást és az új hajók vásárlását támogató törvények elfogadását követően, újabb szabadhajózást folytató társaságok alakultak. Az egyik ilyen a Magyar-Horvát Szabadhajózási RT. volt Fiume székhellyel. A társaság hajóin főleg "fiumano"-k és dalmaták dolgoztak és ez volt a jellemző igazgatóságára is. Így volt ez annak ellenére is, hogy az állam a vele szerződésben lévő társaságokra nagy összegeket fordított.A vállalatot múködése során veszteségek is érték, így pl. 1902-ben merült el a társaság ZVIR gőzöse Ausztrália közelében, majd 1903-ban az Indiai-Óceánon tűnt el a KLEK gőzös. A háború után Fiume soknemzetiségű polgárai, akik a kialakult helyzetben a város szabad státusában reménykedtek, amely nemcsak a helyi, hanem a budapesti illetőségű vállalatoknak is kedvező lett volna, hamarosan nagyot csalódtak. A két aspiráns az addigra összeállt SHS Királyság és az Olasz Királyság között megkezdődött az öldöklő küzdelem a város birtoklásáért. A Fiumara folyó keleti oldala Susak, a Baross-kikötővel, az új horvát államalakulat, nyugati oldala pedig az Olasz Királyság része lett. A volt Magyar-Horvát Szabadhajózási RT megmaradt egységei először olasz lobogó húzták fel az olasszá lett Ungaro Croata Libera S.A. cég tulajdonában, majd 1924-ben nevüket megváltoztatták és Susak lajstromozási hellyel az új horvát államalakulat ellenőrzése alá kerültek.Horvát József: Mi lesz veled magyar tengerhajózás? Aqua Magazin, 2001. 18. sz.