Menü
Hajóregiszter logó
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

Oceana Tengerhajózási RT, 1922-1927

ikonAdatlap
ikonLajstrom
  • Aktív:
    1922-1927
    Ország:
    HU
    Város:
    Budapest
    Rövid név:
    OT
    Az I. Világháború után mind az Antant, mind az utódállamok magatartása, valamint az itthoni helyzet arra ösztönözte a tengerhajózási vállalatok részvényeseit, hogy idegen lobogó alá helyezzék hajóikat. Annál is inkább, mivel a tengerétől elzárt Magyarország lobogójának viselésére, akkor még, nem volt lehetőség.
    Az Atlantica Rt. az olasz kormánnyal 1924 márciusában kötött külön egyezmény alapján Fiumana S.A.N. névvel alapított leányvállalatot, s megmaradt hat hajóját csak ekkor keresztelte át. A hajók vételárát tíz év alatt kellett volna törleszteni. Ez azt jelenti, hogy a saját hajóikat újra meg kellett vásárolniuk az olasz kormánytól. Hajóit; a BUDAPEST, DANUBIO, ALBERTO FASSINI, FIUMANA, UNGHERIA és ATLANTICA gőzösöket 1934-ben adták el, utána az egész Atlantica Trust felszámolt.

    Eltűnt tehát a magyar lobogó az óceánokról, csak tengerészeink járták a világot idegen kézre jutott hajóikkal. Egy ideig lehetőség sem volt rá, hogy hazájuk lobogója alatt hajózhassanak. A barcelonai egyezmény tette végül lehetővé, hogy a tengerparttól elzárt országok is szabadon közlekedhessenek a tengeren, saját lobogójuk alatt.

    Az Atlantica Trust vezérigazgatója élt a lehetőséggel először. Családi kapcsolatai révén új vállalatot alapított az amerikai Harrymann bankárral, aki az államadósság terhére ráruházott hajók miatt nagy hajótérfelesleggel rendelkezett. Megalapították az Amerikai - Magyar Tengerhajózási Rt-t, mely a Polnayék által alapított Oceana Tengerhajózási Rt-re bízta a hajók kezelését és ügynökölését lízing formájában azzal, hogy öt év alatt a bevételekből törlesztik az átadott hajók árát. 1922 elejétől Oceana Tengerhajózási Rt. néven Budapest székhellyel alapították a leányvállalatot. A magyar lobogó viselését az 1921-ben megkötött barcelonai egyezmény tette lehetővé. Az üzlet megköttetett, s 1922 elejétől hét óceánjáró magyar lobogó alá került. A háború utáni lajstromkönyvbe egyes sorszámmal az ALFÖLD gőzös került bejegyzésre, mely néhány évvel korábban az Orient Rt színeiben BORNEO néven a közös kereskedelmi lobogót viselte. Társai között szerepelt az Atlantica egykori hajója a MORAWITZ gőzös is. A többi öt hajó korábban Triesztben volt jegyezve. Bár a vállalkozás jól működött, Polnayék mégsem tudták a részleteket törleszteni, mert egyéb spekulatív vállalkozásuk elvitte a pénzt, így az ALFÖLD, BALATON, DEBRECEN, HÁROS, MORAWITZ, OCEANA és PANNONIA gőzösöket 1927 nyarán vette vissza és árverezte el a Harrimann Consern, mert az Atlantica nem tudta törleszteni a havi részleteket. Az Atlantica 1930-tól számolt fel.

    Kivonat Horváth József "Quo Vadis Res Nautice Hungarice?" című cikkéből.
    Megjelent az Aqua Magazin 2001 évi számaiban.
    A teljes cikk elérhető a www.uskok.eoldal.hu honlapon
    Jogelődök
  • 1922
    1927

    1927

    Tengeri áruszállító gőzhajó-C/2.

    BALATON Épült 1901 J. Readhead and Sons Ltd.
    L:104m B:11,2m
    DEBRECZEN Épült 1912 Pickersgill Shipyard
    L:106,2m B:15,3m
    HÁROS Épült 1906 Craig Taylor & Co. Ltd.
    L:99,4m B:12,8m
    MORAWITZ Épült 1907 J. L. Thompson & Sons. Ltd.
    L:115,2m B:15,9m D:7,4m MP:1500 LE
    OCEANA Épült 1910 Northumberland Shipbuilding
    L:118,9m B:16m
    PANNÓNIA Épült 1903 Northumberland Shipbuilding
    L:110m B:14,7m