Magyar
  English
fejkep
Neptun Tengerhajózás Rt
Adatlap
Történet
Hajók
Ország:HU
Város:Budapest
Aktív:1933-1941
Az 1920-as évtized második felében sokan, sokféleképpen képzelték el a magyar tengerészet jövőbeni sorsát. Részleges megoldást jelentett a szabadhajózásról szóló 1929. évi I. törvénycikk. Rákos kapitány és a Barta testvérek közreműködésével, holland, német, olasz és brit tőke bevonásával a törvény hatására egy sor új társaság kezdte meg működését magyar lobogó alatt. Később az 1931. évi IV., V. és VI. tc. tovább lendített a tengerhajózás és tengerészeink helyzetén. Ekkor vásárolt és helyezett hajót magyar lobogó alá Burger Bernár tiszteletbeli genovai konzul, majd öccse Burger József is. A cég olasz tőke bevonásával alakult, irodája pedig a belvárosban a Nádor utcában volt. 1932 elejére az újonnan alakult cégek már 13 magyar lobogójú gőzösön 108 tisztet és 216 főnyi magyar legénységet foglalkoztattak. A biztosítási csalás gyanújába keveredett magyar hajók - köztük a Burger érdekeltségbe tartozó ÁRPÁD - esetei és a világgazdasági válság elmélyülése okozta, hogy 1934-re már csak hét nagyhajónk járta a tengereket. Ekkorra már csak két vállalat maradt talpon, és tudott a továbbiakban működni. Egyik cég, amely túlélte a válság éveit, Burger Bernát vállalkozása volt. Bár náluk is voltak zökkenők, a tartályhajót egy év után továbbadták, egy másik, a fent említett ÁRPÁD pedig elsüllyedt, de két frissen vásárolt hajójukkal - a KELET és a NYUGAT gőzösökkel - megalapították a Neptun Tengerhajózási RT-t.

Az 1934. évi IV. tc. hatására létrejött folyam-tengerhajózási kísérletek sikerein felbuzdulva Burgerék is vásároltak két folyam-tengeri hajózásra alkalmas gőzöst. Ezek közül a DUNA oly mértékben bevált, hogy a kincstár később átvette az 1936-ban alapított Magyar Királyi Duna-Tengerhajózási RT. (DTRT) számára, s mintája lett formájában, méretében, elrendezésében a később épült TISZA típusú motoros sorozatnak. A másik hajó a TISZA gőzös nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, ezért ALBERT névre keresztelve bérbe adták egy belga vállalkozónak északi-tengeri forgalomra.

A mélytengeri hajóik a háború kiszélesedésével egyre nehezebb helyzetbe kerültek 1940 közepére. Ezek ekkor a brit szigetek kikötői és az amerikai kontinens között fuvaroztak. A német blokád miatt csak konvojhajózást engedélyeztek a hatóságok. Ez nagyon nehézkessé tette a szolgálatot. Májustól két panamai lobogójú hajó is csatlakozott magyar személyzettel a háborús szállításokhoz, az ARENA és a BONITA gőzösök. Hamarosan bekövetkezett a vég. 1940 augusztus közepén a Neptun RT. KELET gőzösét a német UA tengeralattjáró elsüllyesztette az Atlanti-óceánon. A személyzet nyolc, csónakban töltött nap után megmenekült. Az eset arra késztette a magyar Tengerészeti Hivatalt, hogy a németek sorozatos tiltakozása ellenére hallgatólagosan tudomásul vett brit bérlet felmondására utasítsa a tulajdonosokat. Tekintve, hogy nekik a hadiszállítások jó üzletet jelentettek, kompromisszum született. A kereskedelmi és közlekedési miniszter engedélyezte, hogy az akkor még magyar lobogó alatt lévő négy hajónak a lobogócserét, azzal a kikötéssel, hogy a háború végével ugyanannyi hordképességi tonnát hoznak vissza magyar lobogó alá. A hajók átlobogózására 1941-ben került sor. Neveiket valamennyien megtartották, s a személyzet is nagy részben a hajókon maradt. A magyar lobogó egyedül a NYUGAT gőzösön maradt meg valamilyen félreértés vagy kommunikációs hiba miatt. A délvidéki megszállást, illetve Jugoszlávia német megszállását követően ő is elérte végzetét. Ausztráliából szállított élelmiszert a Dél-Kínai-tengerre a kínai vörös hadseregnek, amikor holland hadihajók feltartóztatták, s Jávára kísérták. A soknemzetiségű személyzetet internálták, majd a parancsnokot és a főgépészt a britek hadifogságba vitték a Himalája tövébe.

Horváth József: Mi lesz veled magyar tengerhajózás? Aqua Magazin, 2001. 20. sz.

DUNA gs érkezik Csepelre

Felvétel: Hipp János
Feltöltve: 2016. 02. 15. 10:34
Szerkesztő: Incze László

DUNA

 

TISZA A Neptun Tengerhajózási Rt. „Tisza" nevű Duna-tengeri gőzhajója első közel-keleti útja után, 1935 tavaszán (Hipp János felvétele)

Felvétel: Hipp János
Feltöltve: 2016. 02. 15. 10:27
Szerkesztő: Incze László

TISZA

 

A KELET gőzös Antwerpenben 1939-ben.

Forrás: -vas-
Feltöltve: 2015. 06. 24. 13:20
Szerkesztő: - vas -

KELET

 

A KELET gőzös fara.

Forrás: Delcampe.net
Feltöltve: 2013. 04. 08. 22:10
Szerkesztő: - vas -

KELET

 

s/s TISZA a görögországi Volos kikötőjében az 1930-as években.

Felvétel: K. Zimeris
Feltöltve: 2013. 01. 13. 14:31
Szerkesztő: -kt-

TISZA

 

A RAMONA gőzös, tartályhajó.

Feltöltve: 2011. 09. 28. 16:19
Szerkesztő: - vas -

RAMONA

 

A DUNA gőzös az óbudai úszódokkban.

Feltöltve: 2011. 09. 27. 13:40
Szerkesztő: - vas -

DUNA

  

A NYUGAT gőzös.

Feltöltve: 2011. 09. 16. 16:17
Szerkesztő: - vas -

NYUGAT

 

A II. Világháború alatt távcsövön keresztül készített felvétel a KELET gőzösről.

Feltöltve: 2011. 09. 16. 14:23
Szerkesztő: - vas -

KELET

 

A személyzet létrán hagyja el a DUNA gőzöst.

Feltöltve: 2009. 08. 05. 12:21
Szerkesztő: - vas -

DUNA

  

TREGLISSON (később NYUGAT) gőzös menetben.

Felvétel: A. Duncan
Feltöltve: 2009. 02. 19. 11:41
Szerkesztő: - vas -

NYUGAT

 

A DUNA gőzös pusztulása Von Ramberg festményén a Csepeli Szabadkikötő múzeumában.

Felvétel: Vaskovics Péter
Forrás: -vas-
Feltöltve: 2007. 07. 02. 22:27
Szerkesztő: - vas -

DUNA

 

NYUGAT a tengeren

Feltöltve: 2006. 05. 17. 16:14
Szerkesztő: Horváth József

NYUGAT

 

A DUNA g/s és a BUDAPEST m/s a Csepeli Szabadkikötőben rakodik.

Feltöltve: 2006. 03. 24. 18:03
Szerkesztő: Drobni Nándor

DUNA

 

NYUGAT

Feltöltve: 2006. 01. 02. 14:45
Szerkesztő: - vas -

NYUGAT

 

A DUNA gőzös hajótörése

Feltöltve: 2006. 01. 02. 14:40
Szerkesztő: -kt-

DUNA

  

THREGARTHEN később KELET

Felvétel: Starke-Schell Register of Ships
Feltöltve: 2005. 12. 05. 10:31
Szerkesztő: - vas -

KELET

 

KELET Hegedüs Hubert Matrózéveim című könyvéből.

Feltöltve: 2005. 10. 04. 00:00
Szerkesztő: -kt-

KELET

  

A DUNA gőzös

Feltöltve: 2005. 07. 18. 00:00
Szerkesztő: Horváth József

DUNA

 

DUNA folyam-tengerjáró gőzös a Csepeli Kikötőben rakodik.

Feltöltve: 2005. 07. 12. 00:00
Szerkesztő: - vas -

DUNA

 

DUNA folyamtengerjáró még a Neptun RT. kéménygallérjával. Mellette horogkeresztes lobogóval egy német paklishajó.

Feltöltve: 2005. 07. 10. 00:00
Szerkesztő: Szánthó Zoltán

DUNA

 

NYUGAT fedélzetén készült ez a kép a hajó személyzetéről.

Feltöltve: 2005. 04. 19. 00:00
Szerkesztő: Horváth József

NYUGAT

   

KELET

Feltöltve: 2005. 04. 19. 00:00
Szerkesztő: Horváth József

KELET