Magyar
  English
kep kep kep kep kep
fejkep
Roszmayer & Geisz
Adatlap
Történet
Hajók
Ország:HU
Város:Tolna
Aktív:1865-1875
Roszmayer Ferenc és ifjú Geisz József tolnai fakereskedők 1865 júliusának végén kaptak hajózási engedélyt a Dunára. A délvidéki fát szándékoztak Budapestre fuvarozni. Első hajójuk a Pó folyóról elszármazott VICENZA gőzös volt, melyet az Osztrák Lloydtól vásároltak, s a TOLNA nevet adták neki.
1870-ben módosítani kérik korábbi hajózási engedélyüket, már három hajóval rendelkeznek, hozzájuk került az 1868-ban eredetileg az Országos Gőzhajó Társaság nevére épült HAJNALD LAJOS gőzös is, továbbá, az 1871-ben épült VALPO nevű hajó. 1872-ben megépül FERKÓ nevű kis kerekes gőzösük is.
1875-ben felbomlik az üzletközösségük. Roszmayer Budapestre helyezte üzletét, s július végén saját nevén kért hajózási engedélyt. Ekkor már nem csak a fát, de téglagyára termékeit is szállította Budapest akkori nagy építkezéseire. Első hajóját, a huszonhat éves TOLNA gőzöst, 1880-ban eladta Deutsch József vállalatának, 1884-ben pedig a VALPO-t Deutsch Lajos vízépítési vállalkozónak. Megmaradt két hajójával, s közel nyolcezer tonna hordképességű 21 db fauszályával az első Világháború végéig dolgozott. 1920-ban eszközparkját eladva felszámolt.
Hajói közül a TOLNA, közel hetven éves működése során öt nevet viselt. 1854-ben épült Amsterdamban VICENZA néven a trieszti Osztrák Lloyd társaságnak, a Pó-folyón való közlekedésre. Talán ez magyarázza a rendkívül keskeny, öt méteres testszélességet. Negyvenhárom méter hosszú volt és 200 lóerőt tudott kifejteni. Lombardia elvesztése után a Balkán-félszigetet körbe hajózva került a Dunára több társával egyetemben. 1865-ben vásárolták meg Roszmayerék, s a TOLNA nevet adták a hajónak.
1880-ban adták át Deutsch József folyamszabályozási vállalkozónak, aki ÖTHALOM-ra keresztelte. 1884-ben ők is tovább adták az Eggenhoffer féle vállalatnak, ahol a SZONDY nevet kapta. 1907-től, Eggenhofferék felszámolása után a Hofbauer és Lehner cégé azonos névvel. 1917-ben az Atlantica Rt veszi át, majd a háború végén a délszlávoké lett, s a VISNJICA nevet kapta. A ’20-as évek elején leszerelték.
A HAJNALD LAJOS, mely az akkori kalocsai érsekről kapta a nevét, 1868-ban épült Linzben a Mayer féle gyárban. Ötven méter hosszú és 280 lóerős volt. Az Országos Gőzhajó Társaság építtette, majd az egyesüléskor, 1871-ben az Egyesült Magyar Gőzhajózási Társaság tulajdona lett. 1873-tól Roszmayerék nevén szerepel. A felszámoláskor, 1920-ban, az Orient Hajózási és Kereskedelmi Rt vette meg, majd 1926-ban tovább adta a belga Compagnie Continentale d’ Importation nevű anversi vállalatnak. Brailán lajstromozták AUVELAIS néven. 1936-ban selejtezték ki.
A FERKÓ gőzös 1871-ben épült Havas Sándor újpesti telepén. A 31,5 méter hosszú hajó végig Roszmayer tulajdonában volt. 1887-ben új gőzgépet kapott. Az első Világháború során hadiszolgálatban volt, ekkor tűnhetett el valahol.
A VALPO gőzös 1871-ben épült Roszmayeréknek Újpesten a Pest-Fiumei hajógyárban. Mindössze 150 lőerős volt. 1884-ben adták el Roszmayerék Deztsch Lajos vízépítési vállalkozónak, aki betársulva a Dévény-Radvány Építési Fővállalatba, 1888-ban átíratta a tulajdonjogot. A hajó új gépet kapott, s BODOKY-ra lett keresztelve. 1900-tól Fleischmann Antal mérnök kotró üzeménél dolgozik, majd 1904-től Hirsch József Lajos Dunakotró üzeménél találjuk azonos névvel. 1906-ban tovább adják a délvidéki Turcich Richárd hajótulajdonosnak, aki HRVAT-ra kereszteli. A hajó 1915-től a Központi Szállításvezetőségnél szolgált, s a háború végén szintén lent rekedt a Délvidéken. 1919-től a belgrádi Prometna Banka kezelésében van, NOVI HOD néven. 1934-től Schulz Simon pancsovai hajózási vállalkozó tulajdona lesz VOJVODINA néven. Az önálló horvát állam megalakulásakor, 1941 májusától, a Hrvatsko Rečno Brodarstvo tulajdona SISAK néven. 1943-ban ugyanitt a NEHAJ nevet kapta. A háború végén elpusztult. Több mint hetven évével szép kort ért meg.

Horváth József: Hajdan volt társaságok VI. Több lábon állva a megélhetésért.
A cikk elérhető a www.uskok.eoldal.hu honlapon
Jogutódok