Magyar
  English
fejkep
Osztrák-Magyar Császári és Királyi Duna Flottilla
Adatlap
Történet
Hajók
Ország:HU
Város:Budapest
Aktív:1867-1919
A magyar hadihajózás felvirágzására a szabadságharc bukása után, egészen a kiegyezésig (1867) várni kellett. Ekkorra Tegetthoff altengernagy, a lissai győző, tervet dolgozott ki a folyami hadihajózás fejlesztésére. A határfolyók védelmét monitor típusú hadihajókkal kívánta megoldani. Az első monitorpár 1871 tavaszán készült el, a „keresztségben” a MAROS és a LEITHA nevet kapták. A Császári és Királyi Dunaflottilla megkezdhette tevékenységét. Az alakulatnál szolgálatot teljesítők haditengerészek voltak és mint ilyenek, az egyes személyek gyakran töltöttek be „igazi”, tengeri beosztásokat. Az első két hajó 1878-ban, a Száván, Szabácsnál szolgálatot teljesítve esett át a tűzkeresztségen, fő feladatuk a szárazföldi csapatok tüzérségi támogatása és a saját vízi műtárgyak, hidak védelme volt. Az évek folyamán további monitorokat, torpedónaszádokat és őrnaszádokat kapott a Budapesti Tengerészeti Különítmény. A monitorokat a Monarchia folyói után nevezték el, felerészben németül, felerészben magyarul. Az őrnaszádokat kisbetűvel jelölték, nevük nem volt, hasonlóan jártak a torpedónaszádok is, név helyett mindössze egy római számmal jelölték őket. Lassan kialakult és letisztult a Dunaflottilla szervezet is. A Dunára vezényelt haditengerészeti alakulat két monitorosztályból és egy őrnaszádosztályból állt. A harcászati alapegység a hajópár volt. Az I./1. csoport21 a TEMES-ből és a BODROG-ból, az I./2. a SZAMOS-ból és a KÖRÖS-ből állt. A II. monitorosztályt a két legidősebb hajó, a MAROS és a LEITHA alkották. Az őrnaszádosztály csoportokból épült fel. Egy őrnaszádpár alkotott egy csoportot. A vegyes hajókötelékek egyre nagyobb szerepet kaptak, egy monitor a mellé osztott őrnaszádcsoporttal (naszádpárral) harcászati osztagot képzett, két osztag alkotott egy hajórajt (2 monitor + 4 naszád), több rajt pedig köteléknek hívtak. A monitorok, de különösen az őrnaszádok kivették részüket az I. és a II. Balkán-háború során a Monarchia hadműveleteiből. A hajók „flotta”-tüntetéseket hajtottak végre, őrjáratoztak, és a lehető legnyilvánvalóbban hangsúlyozni próbálták a Monarchia eltökéltségét. A politikai feszültség csökkenésével visszavonták őket, és újabb hajóegységek megrendelésére került sor, de 1914. június 28-án eldördültek azok a bizonyos pisztolylövések, és kitört az I. világháború.

Mivel Szerbia részéről nem kellett folyami hadihajók támadásától tartani, a Dunaflottilla küldetése a szárazföldi haderőnem támogatása lett. A hajók feladata volt többek között Belgrád bombázása, folyamfelderítések végzése, tüzérségi felderítés és az ellenséges tűzeszközökre mért csapások végrehajtása, szárazföldi csapatok tüzérségi támogatása. Harci feladatukként kapták a szerb csapatok átkelésének megakadályozását is, valamint az ellenséges hadihidak rombolását. 1914. októberében találkoztak először a Monarchia folyami hadihajói ellenséges aknákkal, ettől kezdve a folyami hadviselés új elemmel bővült: az aknák elleni harccal. Pár nappal az első sodoraknák észlelése után, október 23-án, a TEMES aknának ütközött, és elsüllyedt, a legénység 31 tagja életét vesztette23. Az aknák elleni védekezés érdekében hálókat kezdtek kifeszíteni a hajók köré, és feltűnnek a kereskedelmi hajókból átalakított első aknakereső-aknaszedő hajók is. A Száván egyre több aknazárat telepítettek az antant-hatalmak, a folyó hajózhatóvá tétele érdekében utászokból és tengerészaknászokból alakult alegységeket hoztak létre, melyek igen eredményesen tevékenykedtek. Ez volt az első példája a két szakma sikeres és gyümölcsöző együttműködésének. Az utánpótlást szállító kereskedelmi hajók kísérése, védelme, aknamezőkön történő átvezetése a monitorok és az őrnaszádok számára újabb feladatot jelentett. 1914. ősze folyamán az antanthatalmak haditengerészeti tanácsadókat küldtek a szerb haderő szakmai fejlesztésre, különös tekintettel a Monarchia hadihajói elleni harcra. Teljesen új technikákat vezettek be, többek között a fényszórókkal kombinált parti tüzérséget, a torpedóvető motorcsónakokat és gyorsnaszádokat, valamint a különböző műszaki zárakat. Általánosságban elmondhatjuk, hogy a Dunán és a Száván vívott harcok teljes egészében megegyeztek (ha csak kicsiben is) a tengeren vívott ütközetekkel. A tengeri harceljárásokat ültették át a folyami hadihajózásba. Bár számottevő nagyhajó-egységekkel továbbra sem rendelkeztek a szerbek, a küzdelem egyre intenzívebbé vált. 1915. áprilisában a brit Királyi Haditengerészet addig még csak tengeren alkalmazott eszközzel, torpedóval támadta meg a zimonyi hadikikötőt, és ezzel teljesen a tengeri hadszíntérhez hasonló harceljárásokat honosított meg a folyamon. Ekkorra flottilla szervezete a következőképpen alakult:
I. monitorosztály, 1. monitorcsoportja: TEMES II (BOSNA), ENNS; I/1. őrnaszádcsoport
BARSCH, VIZA. Az I/2. monitorcsoportot a SAVA és az INN alkotta, az I/2. őrnaszádcsoportot
pedig a COMPÓ és a WELS.
II. monitorosztály 1. monitorcsoportja: BODROG, KÖRÖS, MAROS, az 1. őrnaszádcsoport:
STÖR, LACHS. II/2. mon. csop.: SZAMOS, LEITHA, II/2. őn. csop.: CSUKA, FOGAS.
Románia hadba lépésével gyökeresen megváltozott a helyzet. A Monarchia addigi folyami egyeduralma, folyami tengerészeti fölénnyé olvadt, és a Dunaflottilla végre megkapta igazi feladatát, melyre rendeltetett: ellenséges hadihajók ellen harcolhatott. Az első támadást mégis a románok hajtották végre: egy torpedónaszád megtámadta a TEMES II-t, de a torpedó célt tévesztve csak egy uszályt süllyesztett el. A II. monitorosztály érte el az első győzelmet, és süllyesztett el hajókat, mégpedig két ellenséges őrnaszádot és egy aknarakót. A hajók részt vettek az ellenséges kikötők és vízi műtárgyak rombolásában, illetve többször indultak „portyázni”. Ezen műveletek során úszóegységeket és uszályokat zsákmányoltak. Feladataik mindezek ellenére nagyban hasonlítottak korábbi tevékenységeikre: tűzcsapások mérése, csapatok tűztámogatása, román hidak, pontoneszközök pusztítása, saját csapatok szállítása, távíró-összeköttetés segítése (kábelfektetés), saját hadihidak védelme és az ellenséges átkelések megakadályozása volt. A folyamaknász osztag egyre fontosabb feladatokat kapott, már nemcsak aknazárakat kellett felszámolnia, hanem telepítenie is kellett azokat, a román monitorok mozgásának és harctevékenységének akadályozására. Az aknáknak egy ellenséges őrnaszád esett áldozatul október folyamán.
A háború utolsó éve mozgalmasan telt. Márciusban egy kis orosz tengeralattjárót fedeztek fel elhagyott állapotban a Dunán. A Dunaflottilla először az Adriára kívánta vezényelni, a hadikikötők őrzésére, de erről idő hiányában le kellett tenni. A búvárhajót UB 3-nak keresztelték25, és Budapestre vontatták. 1918. május 7-én megkötötték a bukaresti fegyverszünetet, így a Duna teljes hosszában megnyílt a Dunaflottilla előtt. Említésre méltó esemény, hogy a folyami tengerészet hajóinak egy részét a Fekete-tengerre vezényelték, hogy ott, illetve az orosz folyókon (Dnyeper, Dnyeszter, Bug) harci feladatokat hajtsanak végre. A gyorsan romló katonai helyzet miatt a hajókat visszavezényelték a Dunára, ahol a román folyami erőket kellett fenyegetniük, és a Fekete-tengeri összeköttetést kellett fenntartaniuk.

1918. október 30-án a Császári és Királyi Dunaflottillát a magyar kormány kapta meg, azzal a feltétellel, hogy a nem magyar nemzetiségű legénység elhagyhatja a hajókat. A tengeri egységeket a megalakuló Jugoszlávia kapta, hasonló feltételek mellett.A béketárgyalások megkezdése után megkezdődött a Dunaflottilla agonizálása. Az antant követelésére át kellett adni 6 monitort, a BOSNA-t, a SAVA-t, az ENNS-t, a TEMES-t, és a KÖRÖS-t. A hatodik monitor helyett az antant két őrhajót követelt, így a BARSCH és a WELS is Belgrádba került. A megmaradt hajók fegyverzetét brit haditengerészek leszerelték, ezzel lényegében megszűnt a magyar dunai hajóhad.

Berki Tamás: A Magyar hadihajózás rövid története (kivonat)
http://www.biztonsagpolitika.hu/userfiles/file/PDF/berki.pdf

Jogutódok

A Romániában elsüllyedt S.M.S. INN 1917-ben.

Forrás: Wikipedia.org
Feltöltve: 2018. 01. 31. 00:58
Szerkesztő: J Tib

S.M.S. INN

  

Az triplex gőzgép bedaruzása az I vagy K ŐRNASZÁD-ba 1915-ben az Óbudai Hajógyárban. Az előtérben az S.M.S TEMES monitor, háttérben a GISELA oldalkerekes gőzhajó. Leltári jelzet: N221

S.M.S. BODROG

Forrás: Facebook.com
Feltöltve: 2017. 11. 07. 14:27
Szerkesztő: J Tib

S.M.S. BODROG

 

S.M.S. TEMES, S.M.S. BODROG, S.M.S. KÖRÖS, S.M.S. SZAMOS a pozsonyi téli kikötőben egy I. vh. előtti régi képeslapon.

Forrás: Delcampe.net
Feltöltve: 2017. 11. 03. 00:59
Szerkesztő: J Tib

S.M.S TEMES

  

S.M.S. TEMES II. 1917-ben Galacban.

Forrás: Facebook.com
Képpozíció
Feltöltve: 2017. 10. 23. 00:06
Szerkesztő: J Tib

S.M.S. TEMES II.

 

SMS VIZA Budapesten a Római-parttal szemben. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.1.77.

Képpozíció
Feltöltve: 2017. 08. 23. 00:07
Szerkesztő: Lajtai László

VIZA

 

SMS KÖRÖS monitor az Óbudai Duna-ágban. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.631.

SMS MAROS monitor az Óbudai Duna-ágban. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.513.

A TEMES (mögötte a BODROG) az Óbudai Duna-ágban.

Forrás: Facebook.com
Képpozíció
Feltöltve: 2017. 08. 08. 14:56
Szerkesztő: J Tib

S.M.S TEMES

 

A BODROG monitor Budapesten 1910 körül.

Forrás: Vatera.hu
Feltöltve: 2017. 08. 02. 15:20
Szerkesztő: - vas -

S.M.S. BODROG

 

SMS BALATON Újpesten.

Feltöltve: 2017. 07. 01. 15:25
Szerkesztő: -kt-

S.M.S. BALATON

 

Az SMS Inn monitor az Óbudai Hajógyár sólyáján. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.36.

Feltöltve: 2017. 07. 01. 15:23
Szerkesztő: -kt-

S.M.S. INN

 

S.M.S. "B" őrnaszád Budapesten

Forrás: Facebook.com
Képpozíció
Feltöltve: 2017. 05. 26. 02:51
Szerkesztő: J Tib

'B' ŐRNASZÁD

 

GYŐR, Győr, 1929.

Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2017. 03. 16. 19:23
Szerkesztő: - vas -

COMPÓ

 

BOSNA osztályú monitor oldalnézeti rajza

Felvétel: Benczúr László rajza (1989)
Forrás: Pinke József
Feltöltve: 2016. 12. 29. 22:22
Szerkesztő: Kádár Zoltán

S.M.S. BOSNA

 

S.M.S. KÖRÖS Budapesten.

Forrás: Facebook.com
Képpozíció
Feltöltve: 2016. 12. 25. 19:50
Szerkesztő: J Tib

S.M.S. KÖRÖS

 

SMS KÖRÖS az első világháborúban.

Az S.M.S. TEMES II., mögötte az S.M.S. ENNS monitor Ruszcsukon 1916-ban.

Feltöltve: 2016. 10. 12. 20:51
Szerkesztő: - vas -

S.M.S. TEMES II.

 

Az S.M.S. KÖRÖS, mögötte az S.M.S. LEITHA monitor Ruszcsukon 1916-ban.

Feltöltve: 2016. 10. 12. 20:49
Szerkesztő: - vas -

S.M.S. KÖRÖS

   

A BODROG monitor a vízrebocsájtása az Újpesti Danubius-hajógyárban. Vasárnapi Ujság, 1904. április 17.

Képpozíció
Feltöltve: 2016. 04. 25. 17:15
Szerkesztő: -kt-

S.M.S. BODROG

   

A "g" őrnaszád Pétervárad előtt.

Felvétel: Érdekes Újság - Háló Sándor (Siófok) gyűjteményéből
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2016. 02. 20. 18:18
Szerkesztő: Kádár Zoltán

'G' ŐRNASZÁD

 

A TEMES monitor kiemelése 1916-ban.

Forrás: Vatera.hu
Feltöltve: 2016. 02. 05. 18:07
Szerkesztő: - vas -

S.M.S TEMES

 

A KECSKEMÉT őrnaszád Nagymarosnál 1930 körül.

Forrás: Vatera.hu
Feltöltve: 2016. 01. 21. 18:02
Szerkesztő: - vas -

VIZA