Magyar
  English
fejkep
MFTR Magyar (Királyi) Folyam- és Tengerhajózási RT
Adatlap
Történet
Hajók
Ország:HU
Város:Budapest
Aktív:1895-1947
Hosszas tárgyalások és előkészítő munka után megszületett az 1894. évi XXXVI. törvényczikk, a magyar folyam- és tengerhajózási részvénytársaság alakításáról és állami segélyezéséről. Az új hajózási vállalat és az állam viszonyát, a társaság magyar érdekekből adódó kötelezettségeit meghatározó törvény alapján kerülhetett sor a Magyar Folyam- és Tengerhajózási Részvénytársaság (MFTR) alapító közgyűlésére 1895. január 24-én. A vállalatalapítást 10 millió forint alaptőkével ( fele részvény, fele elsőbbségi kötvény ) a Magyar Általános Hitelbank és a Magyar Leszámítoló és Pénzváltó Bank finanszírozta. A társaság részére a 20 évre kötött államszerződés évi 400.000 forint állami támogatást biztosított. A MFTR átvette a MÁV hajóit, fokozatosan megszerezte számos kisebb vállalat - közöttük az 1865-ben alapított Győri Gőzhajózási Társaság - járműveit és gyors ütemben építtetett új hajókat is, főleg Újpesten. A társaság egymás után indította be járatait, tevékenységét rövidesen az egész Dunára és hajózható mellékfolyóira kiterjesztette, komoly konkurenciát támasztva a DDSG-nek. A MFTR. hajói 1895 és 1917 között éves átlagban 595 ezer utast és 557 ezer tonna árut szállítottak. 1918-ban 38 személyszállító és 54 áruszállító gőzhajóval, valamit 389 uszállyal és két tankuszállyal rendelkezett. A folyamatos fejlődés az első világháború kitörése után lelassult, majd a vereség következtében megtört. A háborút lezáró békeszerződések feltételei súlyos csapást mértek a vesztes hatalmak hajózási vállalataira, így a MFTR-re is. Jóvátétel címén éppen a legújabb, legjobb egységeit vették el tőle, amelyek - a versenyfeltételeket is súlyosbítva - az utódállamok konkurens hajózási vállalatainak birtokába kerültek. Az 1921. június 23-án megkötött Duna-egyezmény kizárta az idegen lobogókat a Száváról, a Temesről és a délvidéki csatornákról. A Duna mellékfolyóinak csak egyes szakaszait nyilvánította nemzetközinek, a többi vizeken a belföldi forgalomban (cabotage) csak az érintett állam hozzájárulásával lehetett részt venni. A Dunát átszelő hét országhatár, a monarchia utódállamainak elzárkózó gazdaságpolitikája, a mezőgazdasági cikkek iránti kereslet tartós csökkenése Nyugat-Európában igen hátrányosan befolyásolta a hajózás forgalmát és feltételeit. A magyar belforgalmat illetőleg szintén romlott a helyzet. A magyar folyami partok hossza, a nemzeti hajózás gazdasági háttere, forgalmának bázisa összezsugorodott. A MFTR és a magyar állam közötti korábbi szerződésben megállapított államsegély az infláció folytán teljesen elértéktelenedett. A társaság igyekezett alkalmazkodni a megváltozott viszonyokhoz. 1926-ban csatlakozott a dunai teherjáratok közös lebonyolítására, a parti berendezések közös használatára és az áruszerzési szolgálat közös ellátására a DDSG és a Délnémet Dunagőzhajózási Társaság között létrejött együttműködési egyezményhez, amelyhez 1927-ben a Bajor Loyd Hajózási RT. is csatlakozott. A racionalizálási törekvések azonban az 1928-ban kezdődő gazdasági világválság súlyos hatásait nem ellensúlyozhatták. A válság miatt a MFTR egyre súlyosabb pénzügyi helyzetbe került. 1932-ben az országgyűlés - felismerve, hogy a tömegáruk olcsó szállítására leginkább alkalmas hajózási vállalat, a MFTR. csődbejutása alapvető nemzeti érdekeket sértene - jelentős államsegélyben részesítette a társaságot. Az 1935-1936-ban véghezvitt újabb szanálás eredményeként a MFTR részvények a kincstár és a MÁV tulajdonába kerültek. A hajópark modernizálására átfogó programot indítottak. Az 1930-as évek közepétől a dunai hajózás újra fellendült. A megnövekedett áruszállítási igények ösztönözték a hajópark korszerűsítését, a motoros vontatóállomány növelését is. A gazdasági fellendülés a Ganz hajógyár termelésére is kihatott. Az 1938-ban vízrebocsátott 1200 lóerős SZÉCHENYI, és az 1939-ben megépült BAROSS lapátkerekes vontató volt Európában az első két dízel-elektromos meghajtású hajó. A Második Világháború első szakaszában a hadiszállítások kedvezően hatottak a hajózási forgalom fejlődésére. A MFTR hajói 1918 és 1944 között éves átlagban 607 ezer tonna árut és 2.353.000 utast szállítottak. A társaság 1944-ben 38 gőzüzemű és 11 motoros személyszállító hajóval, 32 gőzüzemű és 18 motoros áruszállító hajóval, 252 uszállyal és 18 tankuszállyal rendelkezett.
Jogelődök
Jogutódok

ZSÓFIA HERCEGNŐ gőzös 1916-ban Belgrádnál Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.10.99

Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2018. 01. 19. 10:43

ZSÓFIA HERCEGNŐ

 

MÁTRA a MFTR lapátkerekes vontató gőzhajója a MFTR komáromi hajóműhelyében. Leltári jelzet: N102

Felvétel: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Archívum / Negatívtár / özv Venczel Jánosné gyűjteménye
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2018. 01. 18. 21:30
Szerkesztő: - vas -

MÁTRA

 

VÉRTES a MFTR lapátkerekes vontató gőzhajója. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.10.89

Felvétel: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Archívum / Negatívtár / özv Venczel Jánosné gyűjteménye
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2018. 01. 18. 21:03
Szerkesztő: - vas -

VÉRTES

 

KORNFELD ZSIGMOND a MFTR lapátkerekes vontató gőzhajója. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.10.82

Felvétel: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Archívum / Negatívtár / özv Venczel Jánosné gyűjteménye
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2018. 01. 18. 20:59
Szerkesztő: - vas -

KORNFELD ZSIGMOND

 

GR. SZÉCHENYI ISTVÁN a MFTR utasszállító lapátkerekes gőzhajója az Al-Dunán.Leltári jelzet: N103

Felvétel: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Archívum / Negatívtár / özv Venczel Jánosné gyűjteménye
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2018. 01. 18. 19:48
Szerkesztő: - vas -

SZÉCHENYI ISTVÁN

  

TAS a MFTR lapátkerekes vontató gőzhajója. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.24.

Feltöltve: 2018. 01. 18. 19:17
Szerkesztő: - vas -

TAS

 

LEÁNYFALU gőzös 1916-ban Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.10.2

Feltöltve: 2018. 01. 18. 15:59

LEÁNYFALU

 

TAS vontatógőzös az angyalföldi téli kikötőben 1916-ban Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.10.6

Feltöltve: 2018. 01. 18. 15:50

TAS

 

SZÉCHENYI dízel-elektromos oldalkerekes vontató 1938-ban az Újpesti öbölben Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.10.31

Feltöltve: 2018. 01. 18. 10:29

SZÉCHENYI

 

SZENT GELLÉRT gőzös 1935-ben Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.10.81

Feltöltve: 2018. 01. 18. 10:17

SZENT GELLÉRT

 

MARGIT gőzös 1910 KÖRÜL Leltári jelzet: N100

Feltöltve: 2018. 01. 18. 10:01

MARGIT

 

SZENT IMRE és SZENT ISTVÁN gőzösök 1931-ben a Vigadó tér fölött Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.10.88

Feltöltve: 2018. 01. 18. 09:45

SZENT IMRE

 

DEÁK FERENCZ gőzös nagyjavításon a sólyán 1917-ben. Leltári jelzet: MMKM TFGY

Feltöltve: 2018. 01. 18. 08:37

DEÁK FERENCZ

 

IRMA utasszállító csavaros gőzhajó Óbudán. Leltári jelzet: N127

Feltöltve: 2018. 01. 17. 19:19
Szerkesztő: - vas -

XXIII.

 

RDE 3 motoros áruszállító hajó. Leltári jelzet: N247

Feltöltve: 2018. 01. 17. 18:11
Szerkesztő: - vas -

RDE-III.

 

A GR. SZÉCHENYI ISTVÁN gőzös az Al-Dunán 1900 körül.Leltári jelzet: N277

Feltöltve: 2018. 01. 17. 18:06
Szerkesztő: - vas -

SZÉCHENYI ISTVÁN

 

TÁTRA vontatógőzös Budapesten 1910 körül

Felvétel: Hungaricana
Forrás: Hungaricana
Feltöltve: 2018. 01. 16. 16:13

TÁTRA

 

ERZSÉBET KIRÁLYNÉ gőzös elhagyja Ada Kaleh szigetét 1935 körül

Forrás: Hungaricana
Feltöltve: 2018. 01. 13. 10:56

ERZSÉBET KIRÁLYNÉ

 

Az elkészült VÁSÁRHELYI PÁL a hajógyár szerelő partfalánál. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.870.

Feltöltve: 2017. 11. 01. 19:26
Szerkesztő: - vas -

VÁSÁRHELYI PÁL

     

A SZENT GELLÉRT Budapesten a 30-as években.

Forrás: Vatera.hu
Feltöltve: 2017. 10. 09. 16:20
Szerkesztő: - vas -

SZENT GELLÉRT

 

Az ERCSI gőzös.

Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2017. 08. 08. 12:45
Szerkesztő: - vas -

ERCSI

 

SZENT LÁSZLÓ, Baja, 1934.

Felvétel: Kishonti László
Forrás: Vatera.hu
Feltöltve: 2017. 07. 29. 14:59
Szerkesztő: - vas -

SZENT LÁSZLÓ

 

Az ELŐD gőzös a CHIATURI-t vontatja ki Újpestről 1947-ben.

Feltöltve: 2017. 07. 02. 17:15
Szerkesztő: - vas -

ELŐD

 

Az I. sz. csavargőzös Budapesten 1930 körül.

Feltöltve: 2017. 07. 01. 15:36
Szerkesztő: -kt-

I.

 

A TISZA KÁLMÁN gőzös csuka szürkére festve hadiszolgálatban az I. Világháborúban.

Forrás: Tank a Dunán
Feltöltve: 2017. 06. 22. 22:43
Szerkesztő: - vas -

TISZA KÁLMÁN