Magyar
  English
kep kep kep kep kep
fejkep
Delmár Emil, Walter és Tivadar Dunakotrási és Dunahajózási Vállalat
Adatlap
Történet
Hajók
Ország:HU
Város:Budapest
Aktív:1938-1948
Az 1936-os Évkönyvben szerepel utoljára a Fleischmann cég, előbb a gőzhajózási engedélyesek között, majd „A gőzhajó tulajdonosok kölcsönös segélynyújtási egyezményének tagjai az 1935. évben" cím alatt.Az 1940-es Évkönyv a megállapodás aláírói között már a „Delmár Emil, Walter és Tivadar építési vállalkozó Dunakotrási és Dunahajózási Vállalat"-ot tünteti fel. A tulajdonosváltozás tehát valamikor 1936 és 39 között történt.
Azt nem tudjuk, hogyan történt a tulajdonosváltás, és mi lett Fleischmann úr sorsa. Csak találgathatunk: ágyban, párnák közt érte a tisztes halál, miután évtizedek óta hű főmérnökére és annak családjára hagyta cégét vagy a szomorú kor nyomorúságos gyakorlata szerint a zsidótörvények kijátszása érdekében Delmárék, vállalva a „Strohmann-szerepet", látszólag átvették a vállalatot. Vagy nyilassá válva, elvették tőle a céget. F. Prasky szerint a Fleischmann család még időben emigrált, miután a céget eladták Delmáréknak. Forrását nem jelöli meg, de attól még igaz is lehet az állítás. Az kétségtelen, hogy így a „legvidámabb" a mindenképpen szomorú történet.
Az 1941-es Magyar Folyamhajózási Évkönyv szerint Delmárék elköltöztek a Budapest, V., Széchenyi utca 8. alá. Mivel a jeles kiadvány 1945-től már nem jelent meg, az sem szerepelhetett benne, hogy 1948-ban Delmárékat, a többi hazai hajózási és folyamkotrási vállalattal együtt, államosították. Az ő további sorsuk, Fleischmannékhoz hasonlóan, szintén ismeretlen, de minden bizonnyal ugyancsak nem volt irigylésre méltó.
Mielőtt azonban ez megtörtént volna, a több mint fél évszázados vállalat, szinte hattyúdalaként, még épített (pontosabban helyreállított és átépített) egy hajócskát az akkori magyar folyami hadihajózás számára. 1939-ben az Újpesti-öbölben, a Laczkovics Hajógyárban kezdték el gyártani a 12 darabosra tervezett aknász motorcsónak (AM) flottillát. Az AM-1 és az AM-2 itt Újpesten, a többi 9 Balatonfüreden épült meg. (Az AM-12 nem készült el.) A háború után az AM-4, 7, 8, 9, 10, 11 hadizsákmány lett. Az AM-1 a Sióban, az AM-2 a Dunában süllyedt el. Utóbbi kettő 1945-46 során a honvédség kiemelte, és Delmárékkal az egyik hajó átadása fejében a másikat helyreállíttatta. Ennek során a hajó eredeti felépítménye teljesen megváltozott. Az 1945 júliusa óta Magyar Honvéd Hadihajós Osztály néven működő flottilla Delmárék készítette AM-1 jelű hajóját 1947. szeptember 12-én bocsátották vízre. (Vízkiszorítása: 20 t, méretei: 14,3x3x0,6 m, személyzet: 1+3 fő, telj.: 150 LE = 110 kW, seb.: 11,8 cs, fegyverzet: 1 db 0,8 cm gpu.

Forrás: Id. Margitay-Becht András: A Leitha monitor és a többiek. 267-268. o.
Jogelődök
Jogutódok

JÓZSEF LAJOS

Forrás: -vas-
Feltöltve: 2014. 11. 12. 16:05
Szerkesztő: - vas -

JÓZSEF LAJOS

 

BAGOMÉR vontat 1939-ben.

Felvétel: Reich Péter
Forrás: -kt-
Képpozíció
Feltöltve: 2014. 11. 12. 11:35
Szerkesztő: -kt-

BAGOMÉR