Magyar
  English
kep kep kep kep kep
fejkep
BHV Balatoni Hajózási Vállalat
Adatlap
Történet
Hajók
Ország:HU
Város:Siófok
Aktív:1948-1954
A Balatoni Hajózási Rt.-t 1948 július 1.-től leválasztották a MÁV-tól, és a Közlekedési- és Postaügyi Minisztérium alá rendelték Balatoni Hajózási Nemzeti Vállalat (később Balatoni Hajózási Vállalat) néven. A társaság egyszemélyi vezetés alatt állt, közgyűlést nem tartott. A siófoki hajózsilip 1947 szeptember 22.-i átadását követően a társaság a dunai forgalomba való bekapcsolódást fontolgatta. 1949-ben a kormány a BHV-t is kijelölte dunai és tiszai szolgálat ellátására. A vállalat 3 részlegből állt: - balatoni részlegből, mely a korábbi keretek között fenntartotta a balatoni hajózást, - dunai osztályból, mely az MFTR helyett a belvízi forgalmat látta el, - hajójavító üzemágból. Az 1949-ben államosításra került 30 LE-nél nagyobb teljesítményű motoros hajókból és 100 tonnánál nagyobb uszályokból a vállalat 16 db kis motorhajót (1236 LE) és 39 uszályt (7398 t) kapott. Ebből az általa nem hasznosítható kis motorosok és fahajók egy részét eladta a Magyar Hajófuvarozók Szövetkezetének, a többit 2-3 éven belül selejtezte. 1950-től megkapta az MFTR-től a MESZHART-apportból kimaradt 10 csavargőzöst és 12 uszályt, a Budapesti Folyammérnöki Hivatal hajóparkját, és 1952-ben a Tiszamenti Vízműépítő Vállalat négy építés alatt álló motorosát és négy kavicsszállító egységét. A Balatoni Hajózási Vállallat kapta meg az MFTR Eskü téri hajójavító részlegét, az államosított bajai és visegrádi hajójavító telepeket, és 1952 január 1.-én a FOKA bajai üzemét. 1953-ban a balatonfüredi hajógyárat átadta a Kohó- és Gépipari Minisztériumnak. A vállalat a dunai és tiszai viszonylatban útépítésekhez és folyamszabályozáshoz folyami kavicsot és más építési anyagokat, cukorrépát, tüzifát és egyéb árut szállított. A Tiszán Szolnok-Tiszabura, Szeged-Csongrád között tartott fenn menetrendszerű hajójáratot, a Kőrösökön hajó hiányában nem indított járatokat. 1953-ban Ferencváros és Dömsöd között új járatot indított, üzemeltette a főváros tulajdonában álló ferencvárosi kikötőt, egy ideig ellátta a bajai, dunaföldvári hídpótló révátkeléseket, a Dunapentele (Sztálinváros)-Apostag között a városépítők fuvarozását. A dunai és a tiszai személyhajózás veszteséggel járt, így az utolsó évet 300 ezer forint mérleghiánnyal zárták. A MESZHART megszűnésével életbe lépett, a hajózás szervezeti átalaktásáról szóló közlekedési és postaügyi miniszteri utasítás a Balatoni Hajózási Vállalatot 1955. január 1.-ével megszűntette, és beolvasztotta az újonnan szervezett MAHART Magyar Hajózási Rt-be. forrás: Jankó Béla: A 75 éves magyar állami hajózás története
Jogelődök
Jogutódok

BELOIANNISZ a badacsonyi kikötőben 1955-ben

Feltöltve: 2017. 04. 29. 14:32
Szerkesztő: Kádár Zoltán

BELOIANNISZ

 

BOGLÁR motoros és személyzete a második újjáépítése után, 1949 nyarán a révfülöpi kikötőben. (Balról jobbra: Németh Gyula (1920) gépkezelő, Pintér Kálmán (1925) hajóvezető-gépész, Tóth Ferenc (1915) matróz)

Felvétel: Ifj Fekete István, Siófok
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2017. 04. 23. 23:06
Szerkesztő: Kádár Zoltán

BOGLÁR

 

A Balatoni Hajózási Nemzeti Vállalat Siófoki Kirendeltségének BH. VII. jelű uszálya, a háttérben a BHNV dunai részlegének az V. (a későbbi IFJUGÁRDA) és a VIII. számú (később ÚTTÖRŐ) csavargőzösei a BHNV balatonfüredi Hajóépítő Üzemében, balatoni használatra történő átépítésük közben

Felvétel: Szelle Zoltán, Balatonfüred
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2017. 04. 23. 22:37
Szerkesztő: Kádár Zoltán

IFJUGÁRDA

 

Vélhetően a FECSKE átkelőhajó 1952-56 közötti állapotában Budapesten.

Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2017. 03. 18. 18:13
Szerkesztő: - vas -

FECSKE

 

A BELOIANNISZ az 50-es években a Balatonon.

Forrás: -vas-
Feltöltve: 2016. 05. 18. 19:08
Szerkesztő: - vas -

BELOIANNISZ

 

KELÉN gőzös Balatonföldváron 1950-ben

Feltöltve: 2016. 04. 24. 00:18

KELÉN

 

TÁTIKA ms 1947-es hajónyilvántartó karton a Balatoni Hajózási Rt. Siófoki Kirendeltségénél

Forrás: Deák István
Feltöltve: 2016. 01. 14. 22:32
Szerkesztő: Kádár Zoltán

TÁTIKA

 

BELOIANNISZ (BALATON) állapotrajzok 1952, 1955, 1969, 1974, 1996

Felvétel: Kádár Zoltán
Feltöltve: 2016. 01. 14. 22:13
Szerkesztő: Kádár Zoltán

BELOIANNISZ

 

Az elkészült BELOIANNISZ utasterme.

Feltöltve: 2016. 01. 14. 15:46
Szerkesztő: Lajtai László

BELOIANNISZ

  

BADACSONY Balatonfüreden

Képpozíció
Feltöltve: 2015. 12. 25. 21:33
Szerkesztő: Lajtai László

BADACSONY

 

A BELOIANNISZ a Balatonon 1969-ben.

Forrás: -vas-
Feltöltve: 2015. 03. 11. 10:08
Szerkesztő: - vas -

BELOIANNISZ

  

TÜNDE a Sión Sófoknál

Feltöltve: 2013. 12. 19. 19:11
Szerkesztő: Kádár Zoltán

TÜNDE

 

SZIGLIGET motoros az ötvenes években

Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2013. 12. 16. 12:21

SZIGLIGET

 

Vélhetően az XXV. csavargőzös Visegrádon egy másik csavargőzössel az 50-es években.

Forrás: -vas-
Feltöltve: 2013. 11. 20. 12:57
Szerkesztő: - vas -

XXV.

 

KELÉN csavargőzös 1953 körül a tihanyi kikötőben.

Felvétel: id. Konok Tamás
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2013. 10. 07. 00:53

KELÉN

 

A JÓKAI gőzös befut Siófokra az 1930-as években

Feltöltve: 2013. 06. 19. 17:11
Szerkesztő: Kádár Zoltán

JÓKAI

 

A PAJTÁS csavargőzös Siófokra érkezik. Előtte a part mellett a LÚDAS MATYI motoros

Forrás: Nagy Imre
Feltöltve: 2013. 01. 07. 21:55
Szerkesztő: Kádár Zoltán

PAJTÁS

 

MÁJUS ELSEJE gőzös a Matrózcsárda előtt az ötvenes években

Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2012. 12. 19. 11:38

MÁJUS ELSEJE

 

KISFALUDY csavargőzös Balatonlellén

Felvétel: FOTO: FORTEPAN
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2012. 02. 28. 00:10

KISFALUDY

 

BELOIANNISZ motoros az ötvenes években a KISFALUDY/71">KISFALUDY (1909) csavargőzössel Badacsonyban

Feltöltve: 2012. 02. 20. 04:32

BELOIANNISZ

 

A KISFALUDY gőzös Fonyód előtt az 50-es években.

Forrás: -vas-
Feltöltve: 2012. 02. 02. 15:10
Szerkesztő: - vas -

KISFALUDY

 

BRIGÁD

Forrás: Pilot
Feltöltve: 2011. 11. 18. 10:52
Szerkesztő: F.Tibor

BRIGÁD

 

A TOLNA gőzös Baján a 60-as években.

Felvétel: Márton János
Képpozíció
Feltöltve: 2011. 04. 11. 15:36
Szerkesztő: - vas -

TOLNA

 

Az LIV csavargőzös az RSD-n Majosháza megállóhelyen. A kép érdekessége, hogy a kéményszalagon BHNV, azaz Balatoni Hajózási Nemzeti Vállalat olvasható. Eszerint a fotó 1950-55 között készülhetett, mert ekkor üzemeltette a balatoni vállalat a MSzHRT apportból kimaradt 10 csavargőzöst.

Forrás: -vas-
Képpozíció
Feltöltve: 2011. 04. 05. 10:10
Szerkesztő: - vas -

LIV.

 

A BELOIANNISZ modellje a Közlekedési Múzeum által kiadott képeslapon.

Forrás: -vas-
Feltöltve: 2011. 02. 22. 10:38
Szerkesztő: - vas -

BELOIANNISZ

 

A TÁTIKA motoros.

Forrás: Nagy Miklós
Feltöltve: 2010. 10. 06. 22:41
Szerkesztő: - vas -

TÁTIKA

 

A KISFALUDY gőzös az 50-es években.

Felvétel: FOTO: FORTEPAN
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2010. 08. 25. 10:39
Szerkesztő: - vas -

KISFALUDY

 

KELÉN Balatonbogláron 1950-ben

Felvétel: Fortepan
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2010. 08. 23. 16:19
Szerkesztő: Kádár Zoltán

KELÉN