Menü
Hajóregiszter logó
mégsem
Elfogadom
Sütikezelés beállítása
A hajoregiszter.hu weboldal a kényelmes működés érdekében sütiket használ. Az oldal további használatával hozzájárul a sütik mentéséhez az ön számítógépére.

Balatoni Hajózási Rt (1.), 1926-1948

ikonAdatlap
ikonLajstrom
  • Aktív:
    1926-1948
    Ország:
    HU
    Város:
    Budapest
    A MÁV és a DSA vasúttársaság érdekköréhez tartozik. Igazgatóság: Budapest I., Mészáros utca 19., kirendeltség nyáron: Siófok

    Az egyre rosszabb anyagi körülmények között működő Balatontavi Gőzhajózási Társaságot 1926-ban a Déli Vasút és a Magyar Államvasut vásárolta meg, és szervezte újjá Balatoni Hajózási Rt. néven. 1926.04.21-én jött létre, de az alapszabályt csak az októberi Közgyűlés hagyta jóvá. A következő évtől drasztikus viteldíj csökkentést hajtottak végre, aminek eredményeként a fogalom és a bevétel megnövekedett.

    1927-től a gőzhajók mellé új, dízel üzemű hajókat helyeztek forgalomba.

    A második világháború végén a visszavonuló német csapatok a társaság minden hajóját elsüllyesztették. A dolgozók erőfeszítéseinek eredményeként már 1945-ben újra indult a hajózás a hullámsírból kiemelt hajókkal (elsőként a TÜNDE motorossal, melyet a felrobbantás elől saját személyzete süllyesztett el Révfülöpnél).

    1947.-i nyitómérlegben a társaság alaptőkéje 3,4 millió forint, mely 42.500 db. 80 Ft-os részvényből állt, ezek 99,4%-a a MÁV tulajdona volt.
    1946. július 1. és 1948. július 1. között a társaság 2,4 millió forint hitelt folyósított a MÁV-nak.

    1948 július 1.-től leválasztották a MÁV-ról és a Közlekedési és Postaügyi Minisztérium alá rendelték, új neve Balatoni Hajózási (Nemzeti) Vállalat.

    Jankó Béla, "A 75 éves magyar állami hajózás története" nyomán
    Jogelődök
    Jogutódok
  • 1926
    1948

    1948

    Gőzüzemű csavaros személyhajó-A/2.

    HELKA Épült 1891 Schönichen-Hartmann-féle Egyesült Hajó-, Gép- és Kazángyár
    L:35,22m D:1,65m MP:80 LE
    JÓKAI Épült 1913 DGT Óbudai Hajógyára
    L:28,90m B:4,80m D:1,75m MP:105 LE
    KELÉN Épült 1891 Schönichen-Hartmann-féle Egyesült Hajó-, Gép- és Kazángyár
    L:35,22m B:5,00m D:1,65m MP:80 LE
    KISFALUDY Épült 1909 Danubius Hajó- és Gépgyár RT.
    D:1,35m MP:100 LE

    Motoros személyhajó-A/3.

    BADACSONY Épült 1947 BHRT Hajóépítő Üzeme
    RÁBA MAN
    CSOPAK Épült 1947 BHRT Hajóépítő Üzeme
    L:14,76m D:0,90m Disp:16,57t MP:85 LE
    SZIGLIGET Épült 1927 DGT Óbudai Hajógyára
    MP:200 LE

    Vontató motorhajó-B/3.

    SZÉCHENYI Épült 1946 BHRT Hajóépítő Üzeme
    L:21,10m B:3,80m D:1,29m MP:2x75 LE