Magyar
  English
fejkep
MHD Balatonfüredi Gyáregysége
Adatlap
Történet
Hajók
Ország:HU
Város:Balatonfüred
Aktív:1962-1985
Az 1962. évi ipari átszervezés a Balatonfüredi Hajógyárat is érintette. Önállóságát megszüntették és a Magyar Hajó- és Darugyár keretében MHD Balatoni Gyáregységeként működött tovább. Ettől függetlenül folytatódott a MAHART közép-dunai vontató sorozatának, valamint a Vízügy jégtörőinek, kitűzőhajóinak gyártása. EAK tolóegység lett annak az önjáró tolóuszályból és egy tolt uszályból álló együttesnek a neve, amelyet a gyáregység az Egyesült Arab Köztársaság számára 1963-ban kezdett gyártani. Ezekből 1966-ig 50 egységet adott át a megrendelőnek. A gyár 1967-ben olyan további 80 tolóegységre kapott Egyiptomból megrendelést, amely már olaj rakomány továbbítására is képesek voltak. A 120 LE-s motorral ellátott, 920 tonna teherbírású egységekből végül 57 darab készült el, s ezzel ez a típus lett a balatonfüredi gyár legjelentősebb terméke. Mind a folyami, mind a balatoni kompok az MHD Balatonfüredi Gyáregységében készültek. Az első korszerű balatoni kompot még az egyesítés előtt 1961-ben bocsátották vízre KOMP II. néven (később KISFALUDY SÁNDOR), majd ezt követte 1964-ben a KOMP III. (később KOSSUTH LAJOS) és 1968-ban a KOMP IV. (később SZÉCHENYI ISTVÁN). A kompok meghajtó művei technikai újdonságnak számítottak, a meghajtó és kormányművet egyesítő Voith-Schneider hajtást ekkor alkalmaztak először a magyar hajógyártás történertében. A 35 m hosszú, 10 m széles kompokon 375 utas, 6 autóbusz vagy 20-24 személygépkocsi fér el. 1976 vízre bocsátott BAROSS GÁBOR komp 8 méterrel hosszabb és felépítmény a jobb helykihasználás miatt csak az egyik oldalon van. 1985-ben ismét átszervezésre került sor és a füredi gyár a Ganz-Danubius Hajó- és Darugyár Balatonfüredi Hajógyár néven folytatta tevékenységét.
Jogelődök
Jogutódok

MOSZKVA szolgálati motoros 1965 körül

Felvétel: Rest Bulcsú
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2017. 03. 18. 17:10
Szerkesztő: Kádár Zoltán

MOSZKVA

  

WESSELÉNYI 2017 Budapest

Felvétel: Pleva Kitti
Feltöltve: 2017. 03. 17. 18:20
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

WESSELÉNYI

         

JÉGTÖRŐ VI. 2017 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 03. 17. 17:50
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

JÉGTÖRŐ VI.

   

TURCSI 2017 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 03. 17. 17:05
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

TURCSI

 

JÉGVIRÁG IX. a tiszalöki sólyán 2017 márciusában.

Forrás: Szabi
Képpozíció
Feltöltve: 2017. 03. 16. 19:51
Szerkesztő: Szabi

JÉGVIRÁG IX.

 

XXXI., Budapest, cca. 1930.

Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2017. 03. 16. 19:41
Szerkesztő: - vas -

XXXI.

  

JÉGVIRÁG IX. a tiszalöki hajójavítóban 2017 március.

Forrás: Szabi
Képpozíció
Feltöltve: 2017. 03. 16. 15:14
Szerkesztő: Szabi

JÉGVIRÁG IX.

 

WESSELÉNYI 2017.03.14-én Dunaföldvárnál a JÉGTÖRŐ VI.-al és a ROZMÁR -ral.

Felvétel: Kovács Zoltán
Képpozíció
Feltöltve: 2017. 03. 14. 21:16
Szerkesztő: Jáky Gábor

WESSELÉNYI

 

LÁNCHÍD és VÁRHEGY 2017 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 03. 07. 20:05
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

LÁNCHÍD

 

LIGET 2017 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 02. 24. 14:38
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

LIGET

      

MVI GYÖNGYÖS a tiszalöki vízlépcsőnél 2016-ban.

Forrás: Szabi
Képpozíció
Feltöltve: 2017. 02. 12. 11:41
Szerkesztő: Szabi

MVI GYÖNGYÖS

 

JÉGTÖRŐ IX. jeget tör Tokajban 2017 február 11-én.

Forrás: Szabi
Képpozíció
Feltöltve: 2017. 02. 12. 11:37
Szerkesztő: Szabi

JÉGTÖRŐ IX.

 

TARCAL motoros jeget tör a tokaji kikötőben a Bodrogon 2017 februárjában.

Forrás: Szabi
Képpozíció
Feltöltve: 2017. 02. 11. 20:35
Szerkesztő: Szabi

TARCAL