Magyar
  English
fejkep
MHD Balatonfüredi Gyáregysége
Adatlap
Történet
Hajók
Ország:HU
Város:Balatonfüred
Aktív:1962-1985
Az 1962. évi ipari átszervezés a Balatonfüredi Hajógyárat is érintette. Önállóságát megszüntették és a Magyar Hajó- és Darugyár keretében MHD Balatoni Gyáregységeként működött tovább. Ettől függetlenül folytatódott a MAHART közép-dunai vontató sorozatának, valamint a Vízügy jégtörőinek, kitűzőhajóinak gyártása. EAK tolóegység lett annak az önjáró tolóuszályból és egy tolt uszályból álló együttesnek a neve, amelyet a gyáregység az Egyesült Arab Köztársaság számára 1963-ban kezdett gyártani. Ezekből 1966-ig 50 egységet adott át a megrendelőnek. A gyár 1967-ben olyan további 80 tolóegységre kapott Egyiptomból megrendelést, amely már olaj rakomány továbbítására is képesek voltak. A 120 LE-s motorral ellátott, 920 tonna teherbírású egységekből végül 57 darab készült el, s ezzel ez a típus lett a balatonfüredi gyár legjelentősebb terméke. Mind a folyami, mind a balatoni kompok az MHD Balatonfüredi Gyáregységében készültek. Az első korszerű balatoni kompot még az egyesítés előtt 1961-ben bocsátották vízre KOMP II. néven (később KISFALUDY SÁNDOR), majd ezt követte 1964-ben a KOMP III. (később KOSSUTH LAJOS) és 1968-ban a KOMP IV. (később SZÉCHENYI ISTVÁN). A kompok meghajtó művei technikai újdonságnak számítottak, a meghajtó és kormányművet egyesítő Voith-Schneider hajtást ekkor alkalmaztak először a magyar hajógyártás történertében. A 35 m hosszú, 10 m széles kompokon 375 utas, 6 autóbusz vagy 20-24 személygépkocsi fér el. 1976 vízre bocsátott BAROSS GÁBOR komp 8 méterrel hosszabb és felépítmény a jobb helykihasználás miatt csak az egyik oldalon van. 1985-ben ismét átszervezésre került sor és a füredi gyár a Ganz-Danubius Hajó- és Darugyár Balatonfüredi Hajógyár néven folytatta tevékenységét.
Jogelődök
Jogutódok

JÉGTÖRŐ I. 2019 tele Újpesti Hajójavító

Feltöltve: 2020. 05. 31. 23:04
Szerkesztő: Albert Péter

JÉGTÖRŐ I.

  

SZENTENDRE II
2020
Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2020. 05. 28. 12:22
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

SZENTENDRE II

    

IGOR
2020
Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2020. 05. 28. 12:06
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

IGOR

 

A JÉGTÖRŐ I. a siófoki zsilip előtt áthajózásra vár 1960. január 6.-án.

Forrás: Simon Károly
Feltöltve: 2020. 05. 26. 12:57
Szerkesztő: - VasP -

JÉGTÖRŐ I.

  

ÁRPÁD
2020
Vác

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2020. 05. 25. 22:34
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

ÁRPÁD

   

SZIGET
2020
Mohács

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2020. 05. 25. 22:08
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

SZIGET

    

JÉGTÖRŐ I. általános elrendezési rajz 2. (Közlekedéstudományi Szemle 1964/12.)

Feltöltve: 2020. 05. 06. 00:16
Szerkesztő: Kis Árpád

JÉGTÖRŐ I.

  

JÉGVIRÁG III. 2020 májusában Nagymarosnál

Felvétel: Pinke József
Forrás: Pinke József
Feltöltve: 2020. 05. 04. 07:19
Szerkesztő: Kádár Zoltán

JÉGVIRÁG III.

   

NICK emelt kormányállással 2020.04.18-án Százhalombattán.

Felvétel: Jáky Gábor
Forrás: Jáky Gábor
Képpozíció
Feltöltve: 2020. 04. 19. 15:00
Szerkesztő: Jáky Gábor

NICK

 

A GYÖNGYÖS ms az elektromos hiba okozta kormányképtelenség miatt 1988 májusában partnak ütközött és lékesedett bolgár ROUSSE kabinost vontatja Engelhatszellből a linzi hajógyárba

Felvétel: capt Otto Steindl
Feltöltve: 2020. 03. 30. 20:18
Szerkesztő: Kádár Zoltán

GYÖNGYÖS

 

WESSELÉNYI Baja (2020 február 29)

Felvétel: Pethő Dávid
Forrás: Pethő Dávid
Feltöltve: 2020. 03. 03. 12:51
Szerkesztő: Pethő Dávid

WESSELÉNYI

 

HÉDA 2020 februárjában Nagymaroson

Felvétel: Pinke József
Forrás: Pinke József
Feltöltve: 2020. 02. 12. 00:03
Szerkesztő: Kádár Zoltán

HÉDA

  

SZÉLKIRÁLYNŐ 2019 Horány

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2020. 01. 10. 15:58
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

SZÉLKIRÁLYNŐ