Magyar
  English
fejkep
MHD Angyalföldi Gyáregysége
Adatlap
Történet
Hajók
Ország:HU
Város:Budapest/Újpest
Aktív:1962-1985
1962-ben ismét sor került a hajóipar átszervezésére. Az iparághoz tartozó Gheorghiu Dej Hajógyárat a Ganz Daru- és Kazángyárral, az Óbudai Hajógyárral, a váci Dunai Hajógyárral, a Balatonfüredi Hajógyárral együtt „Magyar Hajó- és Darugyár (Ganz)” néven mérlegbeolvasztással egyesítették. Egyidejűleg megszűnt az 1953-ban alakult Hajóipari Tröszt, illetve az azt felváltó Hajóipari Igazgatóság. Az Angyalföldi Gyáregység egyik legnagyobb szériaterméke az 50-es évek végén kifejlesztett 1200 DWT tengeri áruszállító hajó maradt, amely általános darab-, ömlesztett áru, és farakomány szállítására is alkalmas volt. Teljesen hegesztett kivitelben készült, McGregor raktártetőkkel, s a főüzemet egy 1000 lőerős 8 hengeres Láng-dieselmotor biztosította. Ezek a hajók sok elismerést és jó hírnevet szereztek a magyar hajóiparnak. Bár döntő többségben a Szovjetuniónak épültek, a nagy sorozat miatt más külföldi hajótulajdonosok is megismerhették őket országaik kikötőiben. Összesen 62 hajóegység készült el. E típust fejlesztették aztán tovább különböző hordképességekkel, s a megrendelők között volt Indonézia, az Egyesült Arab Köztársaság, Norvégia, Svédország, Finnország. A magyar hajózás csak a megrendelők által át nem vett hajókat kaphatta meg, így került a MAHART tulajdonába hat egység TATA, HEREND, HÉVÍZ, DEBRECEN, HAJDÚSZOBOSZLÓ és SOMOGY néven. 1962-64 között újabb Duna-tengerjárók is épültek a gyárban, közülük a BORSOD, SZEGED, DUNAÚJVÁROS, SZÉKESFEHÉRVÁR, ÚJPEST és CEGLÉD magyar lobogó alá került, további kettőt pedig Csehszlovákia vásárolt meg 1965-ben. 1968-ban új hajótípus volt a Norvégia számára épített 499/1199 BRT-s nyitott-zárt védfedélzetes szárazáru szállító hajó, valamint az óbudai tervek felhasználásával készült 6 darabos kikötői vontatóhajó sorozat. A tengeri hajók és jelentős és egyben legmodernebb kivitelben megépített, több célra felhasználható hajótípusa volt az 1500 DWT-s tömeg és darabáru szállító hajó, melyből 1967 és 1974 között 19 darabot építettek a Szovjetuniónak. Németország számára pedig egy fedélzeti rakodó berendezések nélkül készült 1900 DWT-s 6 darabos kőszállító sorozat épült meg. A gyár 1974-ben beszüntette a tengeri hajógyártást. A gyár másik fő profilja az úszódarugyártás volt. Világviszonylatban is jelentős, hogy ebből a termékből 1984-ig 665 darabot adtak el a világ számos országába. 1985. június 1.-jével a Magyar Hajó- és Darugyár - így annak Angyalföldi Gyáregysége is - felvette jogelődjének nevét, az új megnevezése "Ganz Danubius Hajó- és Darugyár", ezen belül pedig Angyalföldi Úszódarugyár lett.
Jogelődök
Jogutódok

KRI MENTAWAI, Tanjung Priok-Jakarta, 2017.06.03.!!!

Felvétel: Andreas Schlatterer
Feltöltve: 2017. 08. 10. 15:05
Szerkesztő: Kis Árpád

KRI TELUK MENTAWAI 959

 

KIHELKONNA, Maassluis, 1982.11.01.

Felvétel: Pieter Inpyn
Feltöltve: 2017. 08. 10. 14:57
Szerkesztő: Kis Árpád

KIKHELKONNA

 

YERUSLAN Slaviankán a parton, 2017.03.
2015 júliusában a YERUSLAN legénysége a vlagyivosztoki kikötői hatóságoktól kért segítséget, hogy elmaradt bértartozásuk kifizetését kikényszerítsék a hajót üzemeltető cégtől. A területileg illetékes ügyészség, majd bíróság megvizsgálta az ügyet és utasította a hatóságot a hajó visszatartására. Mivel a legénység még 2016 júniusában sem kapta meg a bérét (kb. 130 000 USD), horgonyzóhelyén magára hagyták a hajót. Az őrzés nélküli hajó, fosztogatók állandó célpontja lett, különösen a téli időszakban, amikor az Amúri-öböl befagyott jegén gépjárművel is meg lehetett közelíteni. Az üzemanyagot, a berendezési tárgyakat a kisebb acél és más fém alkatrészeket szinte teljesen ellopták. A szakszerűtlenül véghezvitt illegális bontás miatt, 2017. január 31-én tűz ütött ki a hajón, a parancsnoki híd és a felső fedélzet nagy része kiégett. A tűzeset után két nappal a melegedő időben, a jég olvadásával a hajó lassan süllyedni kezdett. 2017. február 18.-ra a hajó már kritikus állapotba került, ekkor a vlagyivosztoki Port Rescue Service, az EMERCOM mentőegységei és az Orosz Hadsereg Csendes Óceáni Flottájának Sürgőségi Mentőcsapata búvárjai, a fosztogatók által több helyen megbontott hajótestet ideiglenesen kijavították, a vizet kiszivattyúzták, jégtörő és vontató hajók segítségével Slaviankánál partra tolták.

Felvétel: VL.ru - AnatAnat
Feltöltve: 2017. 08. 04. 16:25
Szerkesztő: Kis Árpád

YERUSLAN

                

A DUNAÚJVÁROS az Al-Dunán a MISKOLC-ról fényképezve a 60-as években.

Forrás: Vatera.hu
Feltöltve: 2017. 07. 29. 14:56
Szerkesztő: - vas -

DUNAÚJVÁROS

 

Az ÚJPEST Triesztben a 80-as években.

Feltöltve: 2017. 02. 14. 11:26
Szerkesztő: - vas -

ÚJPEST

 

A DEBRECEN Triesztben a 80-as években.

Feltöltve: 2017. 02. 14. 11:12
Szerkesztő: - vas -

DEBRECEN

 

CLARK ÁDÁM a Népszigetnél 2002

Felvétel: Nagy Attila
Forrás: Nagy A.
Feltöltve: 2017. 01. 04. 17:09
Szerkesztő: Nagy A.

CLARK ÁDÁM

 

RESURGENCE New Holland, Anglia, 1979.05.07.

Felvétel: simonwp
Feltöltve: 2016. 12. 19. 20:12
Szerkesztő: Kis Árpád

RESURGENCE

 

PETRO COCO Rendsburg-Kreishafen, 1968.06.22.

Felvétel: Michael Neidig
Feltöltve: 2016. 12. 19. 20:06
Szerkesztő: Kis Árpád

PETRO COCO

 

SAGASTRAND az írországi Sligo-ban,a 60-as évek közepén.

Felvétel: Seamus Feeney Sligo
Feltöltve: 2016. 12. 19. 19:54
Szerkesztő: Kis Árpád

SAGASTRAND

 

CLARK ÁDÁM 2016 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2016. 12. 15. 19:05
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

CLARK ÁDÁM

 

CLARK ÁDÁM 2016 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2016. 12. 02. 13:54
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

CLARK ÁDÁM

   

SAMU 2016 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2016. 12. 01. 22:45
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

SAMU