Magyar
  English
kep kep kep kep kep
fejkep
MHD Angyalföldi Gyáregysége
Adatlap
Történet
Hajók
Ország:HU
Város:Budapest/Újpest
Aktív:1962-1985
1962-ben ismét sor került a hajóipar átszervezésére. Az iparághoz tartozó Gheorghiu Dej Hajógyárat a Ganz Daru- és Kazángyárral, az Óbudai Hajógyárral, a váci Dunai Hajógyárral, a Balatonfüredi Hajógyárral együtt „Magyar Hajó- és Darugyár (Ganz)” néven mérlegbeolvasztással egyesítették. Egyidejűleg megszűnt az 1953-ban alakult Hajóipari Tröszt, illetve az azt felváltó Hajóipari Igazgatóság. Az Angyalföldi Gyáregység egyik legnagyobb szériaterméke az 50-es évek végén kifejlesztett 1200 DWT tengeri áruszállító hajó maradt, amely általános darab-, ömlesztett áru, és farakomány szállítására is alkalmas volt. Teljesen hegesztett kivitelben készült, McGregor raktártetőkkel, s a főüzemet egy 1000 lőerős 8 hengeres Láng-dieselmotor biztosította. Ezek a hajók sok elismerést és jó hírnevet szereztek a magyar hajóiparnak. Bár döntő többségben a Szovjetuniónak épültek, a nagy sorozat miatt más külföldi hajótulajdonosok is megismerhették őket országaik kikötőiben. Összesen 62 hajóegység készült el. E típust fejlesztették aztán tovább különböző hordképességekkel, s a megrendelők között volt Indonézia, az Egyesült Arab Köztársaság, Norvégia, Svédország, Finnország. A magyar hajózás csak a megrendelők által át nem vett hajókat kaphatta meg, így került a MAHART tulajdonába hat egység TATA, HEREND, HÉVÍZ, DEBRECEN, HAJDÚSZOBOSZLÓ és SOMOGY néven. 1962-64 között újabb Duna-tengerjárók is épültek a gyárban, közülük a BORSOD, SZEGED, DUNAÚJVÁROS, SZÉKESFEHÉRVÁR, ÚJPEST és CEGLÉD magyar lobogó alá került, további kettőt pedig Csehszlovákia vásárolt meg 1965-ben. 1968-ban új hajótípus volt a Norvégia számára épített 499/1199 BRT-s nyitott-zárt védfedélzetes szárazáru szállító hajó, valamint az óbudai tervek felhasználásával készült 6 darabos kikötői vontatóhajó sorozat. A tengeri hajók és jelentős és egyben legmodernebb kivitelben megépített, több célra felhasználható hajótípusa volt az 1500 DWT-s tömeg és darabáru szállító hajó, melyből 1967 és 1974 között 19 darabot építettek a Szovjetuniónak. Németország számára pedig egy fedélzeti rakodó berendezések nélkül készült 1900 DWT-s 6 darabos kőszállító sorozat épült meg. A gyár 1974-ben beszüntette a tengeri hajógyártást. A gyár másik fő profilja az úszódarugyártás volt. Világviszonylatban is jelentős, hogy ebből a termékből 1984-ig 665 darabot adtak el a világ számos országába. 1985. június 1.-jével a Magyar Hajó- és Darugyár - így annak Angyalföldi Gyáregysége is - felvette jogelődjének nevét, az új megnevezése "Ganz Danubius Hajó- és Darugyár", ezen belül pedig Angyalföldi Úszódarugyár lett.
Jogelődök
Jogutódok

Az ÚJPEST Triesztben a 80-as években.

Feltöltve: 2017. 02. 14. 11:26
Szerkesztő: - vas -

ÚJPEST

 

A DEBRECEN Triesztben a 80-as években.

Feltöltve: 2017. 02. 14. 11:12
Szerkesztő: - vas -

DEBRECEN

 

CLARK ÁDÁM a Népszigetnél 2002

Felvétel: Nagy Attila
Forrás: Nagy A.
Feltöltve: 2017. 01. 04. 17:09
Szerkesztő: Nagy A.

CLARK ÁDÁM

 

RESURGENCE New Holland, Anglia, 1979.05.07.

Felvétel: simonwp
Feltöltve: 2016. 12. 19. 20:12
Szerkesztő: Kis Árpád

RESURGENCE

 

PETRO COCO Rendsburg-Kreishafen, 1968.06.22.

Felvétel: Michael Neidig
Feltöltve: 2016. 12. 19. 20:06
Szerkesztő: Kis Árpád

PETRO COCO

 

SAGASTRAND az írországi Sligo-ban,a 60-as évek közepén.

Felvétel: Seamus Feeney Sligo
Feltöltve: 2016. 12. 19. 19:54
Szerkesztő: Kis Árpád

SAGASTRAND

 

CLARK ÁDÁM 2016 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2016. 12. 15. 19:05
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

CLARK ÁDÁM

 

CLARK ÁDÁM 2016 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2016. 12. 02. 13:54
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

CLARK ÁDÁM

   

SAMU 2016 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2016. 12. 01. 22:45
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

SAMU

   

SAMU 2015 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2016. 11. 29. 15:43
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

SAMU

 

A SZEGED Duna-tengerjáró az Al-Dunán a 60-as években.

Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2016. 10. 19. 18:04
Szerkesztő: - vas -

SZEGED

  

BOTOND forgó úszódaru (jobbra) az Óbudai Hajógyárban 1972-ben.

Felvétel: Urbán Tamás
Forrás: FORTEPAN
Képpozíció
Feltöltve: 2016. 06. 01. 17:57
Szerkesztő: Lajtai László

BOTOND

 

CLARK ÁDÁM Budapesten az Árpád híd szélesítésénél dolgozik 1982 körül

Felvétel: UVATERV
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2016. 04. 21. 22:30
Szerkesztő: Kádár Zoltán

CLARK ÁDÁM

 

ANGYALFOLD

Feltöltve: 2016. 02. 23. 19:50
Szerkesztő: - vas -

ANGYALFOLD

  

BOJNICE Pozsonyban 1966-12-14

Felvétel: archív TASR, autor I. Dubovský
Feltöltve: 2016. 02. 01. 12:05
Szerkesztő: Incze László

BOJNICE

  

A SZÉKESFEHÉRVÁR a Szabadkikötőben 1966-ban.

Feltöltve: 2016. 01. 27. 19:40
Szerkesztő: - vas -

SZÉKESFEHÉRVÁR

 

A CLARK ÁDÁM az Árpád-hídnál dolgozik 1982-ben.

Feltöltve: 2016. 01. 27. 18:48
Szerkesztő: - vas -

CLARK ÁDÁM

 

A SAGANES a Ganz Hajógyár szerelőfala mellé kötve 1967-ben. A norvég megrendelő a hajót nem vette át, így HEREND néven a MAHART flottájába került.

Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2016. 01. 24. 18:11
Szerkesztő: - vas -

HEREND

 

YERUSLAN Vladivostok előtt horgonyon, 2015.10.05.

Felvétel: Tina
Feltöltve: 2015. 12. 28. 23:07
Szerkesztő: Kis Árpád

YERUSLAN

  

YANA-E Sikertelen leszabadítási kísérlet a zátonyról, két vontatóval, Barrow Haven, 2004.10.05.

Felvétel: Jim Crosskell - www.geograph.org.uk
Feltöltve: 2015. 12. 28. 22:51
Szerkesztő: Kis Árpád

YANA-E