Magyar
  English
fejkep
MAHART Újpesti Hajójavító
Adatlap
Történet
Hajók
Ország:HU
Város:Budapest/Újpest
Aktív:1954-2004
Az I. Világháború után a MFTR Komáromi Hajóműhelyének berendezéseit még viszonylag időben Újpestre menekítették, ahol az alapját képezték a MFTR, illetve a későbbi MAHART Hajójavítónak. 1954 végén a Szovjetunió megszüntette érdekeltségét a veszteségessé vált magyar hajózásban és létrejött a Magyar Hajózási Részvénytársaság. A vállalat kezdetben az örökölt régi hajókkal folytatta üzemét, de az 1950-es évek végén megindult a hajópark korszerűsítése. E miatt szükségessé vált a MAHART újpesti hajójavító üzemének fejlesztése is. A dízelesítés keretében a régi csavargőzösöket, és kisebb személyhajókat átalakították. Az önálló mozgást biztosító "Z" hajtóművel ellátott 400 tonnás uszályhajókból 1962 és 1968 között 33 darab épült. A hajójavító főleg a 60-as évektől gyártott saját részre hajókat saját fejlesztésben. Az Újpesti Hajójavítóban épült 700 személyes kirándulóhajók, a TÁNCSICS? RÁKÓCZI, HUNYADI még ma is szállítják az utasokat a Dunakanyarba. Az 1960-as években a tolóhajózás egyre nagyobb teret hódított a Dunán. Megkezdődött a motoros vontatók toló-vontató hajóvá alakítása. Elsőként a MISKOLC átépítésére került sor 1967-ben. Az ugyancsak 1967-ben üzembe helyezett KŐSZEG már az új típusú toló-önjáró egységek prototípusa volt. Az Európa típusú önjáró hajók már a csatornahajózás követelményeinek megfelelően épültek. A BUDA (eredeti neve "DET-1 ") is a MAHART Hajójavító újpesti üzemében épült 1977-ben, ugyanott, ahol az 1991-ben vízrebocsátott BAROSS, amely a MAHART legnagyobb és legkorszerűbb folyami önjáró motoros áruszállító hajója volt. A Balatonra is készültek itt hajók, az előző korok karcsú hajóihoz képest ormótlannak tűnő, a MAHART Hajójavító újpesti üzemében épített motoros katamaránok, 1979-ben a SIÓFOK és a BADACSONY, 1981-ben a FÜRED.
Jogelődök

SZENT LÁSZLÓ, Baja, 1934.

Felvétel: Kishonti László
Forrás: Vatera.hu
Feltöltve: 2017. 07. 29. 14:59
Szerkesztő: - vas -

SZENT LÁSZLÓ

 

Vélhetően a PÉCS m/s építés közben Óbudán 1958-ban. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.666.

Feltöltve: 2017. 07. 06. 22:52
Szerkesztő: - vas -

PÉCS

 

Vélhetően az épülő PÉCS Óbudán 1958-ban. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.681.

Feltöltve: 2017. 07. 02. 17:30
Szerkesztő: - vas -

PÉCS

 

PETŐFI 1953 körül Visegrádnál

Felvétel: Járai Rudolf
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2017. 06. 26. 23:29
Szerkesztő: Kádár Zoltán

PETŐFI

 

A SAS gőzös Bécsben a 20-as években.

Forrás: Vatera.hu
Feltöltve: 2017. 06. 08. 15:27
Szerkesztő: - vas -

SAS

 

LI és III a Bem téri hajóállomáson 1960 körül.

Felvétel: Sándor György
Forrás: FORTEPAN
Képpozíció
Feltöltve: 2017. 05. 19. 17:17
Szerkesztő: Lajtai László

LI.

 

BUDA az 1972 augusztus 20-i víziparádén.

Forrás: FORTEPAN
Képpozíció
Feltöltve: 2017. 05. 10. 00:18
Szerkesztő: Lajtai László

BUDA

  

A SIÓFOK első sólyázás utáni vízrebocsátása 1984-ben

Felvétel: Szabó Sándor, Siófok
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2017. 05. 05. 23:14
Szerkesztő: Kádár Zoltán

SIÓFOK

 

VÉN DUNA 2017 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 04. 06. 18:58
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

VÉN DUNA

 

SIÓFOK 2014 Badacsony

Felvétel: Lovász Benedek
Forrás: Lobe97
Feltöltve: 2017. 03. 30. 10:36
Szerkesztő: Lovász Benedek

SIÓFOK

   

ZAGYVA 2017 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 03. 29. 12:47
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

ZAGYVA

      

VÉN DUNA 2017 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 03. 29. 12:36
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

VÉN DUNA

 

FÜRED 2016 Badacsony

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 03. 09. 15:07
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

FÜRED

   

BADACSONY 2016 Badacsony

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 03. 09. 15:00
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

BADACSONY

   

FÜRED 2016 Badacsony

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 03. 09. 14:46
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

FÜRED

   

BADACSONY 2016 Badacsony

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 03. 09. 14:42
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

BADACSONY