Magyar
  English
fejkep
MAHART Újpesti Hajójavító
Adatlap
Történet
Hajók
Ország:HU
Város:Budapest/Újpest
Aktív:1954-2004
Az I. Világháború után a MFTR Komáromi Hajóműhelyének berendezéseit még viszonylag időben Újpestre menekítették, ahol az alapját képezték a MFTR, illetve a későbbi MAHART Hajójavítónak. 1954 végén a Szovjetunió megszüntette érdekeltségét a veszteségessé vált magyar hajózásban és létrejött a Magyar Hajózási Részvénytársaság. A vállalat kezdetben az örökölt régi hajókkal folytatta üzemét, de az 1950-es évek végén megindult a hajópark korszerűsítése. E miatt szükségessé vált a MAHART újpesti hajójavító üzemének fejlesztése is. A dízelesítés keretében a régi csavargőzösöket, és kisebb személyhajókat átalakították. Az önálló mozgást biztosító "Z" hajtóművel ellátott 400 tonnás uszályhajókból 1962 és 1968 között 33 darab épült. A hajójavító főleg a 60-as évektől gyártott saját részre hajókat saját fejlesztésben. Az Újpesti Hajójavítóban épült 700 személyes kirándulóhajók, a TÁNCSICS? RÁKÓCZI, HUNYADI még ma is szállítják az utasokat a Dunakanyarba. Az 1960-as években a tolóhajózás egyre nagyobb teret hódított a Dunán. Megkezdődött a motoros vontatók toló-vontató hajóvá alakítása. Elsőként a MISKOLC átépítésére került sor 1967-ben. Az ugyancsak 1967-ben üzembe helyezett KŐSZEG már az új típusú toló-önjáró egységek prototípusa volt. Az Európa típusú önjáró hajók már a csatornahajózás követelményeinek megfelelően épültek. A BUDA (eredeti neve "DET-1 ") is a MAHART Hajójavító újpesti üzemében épült 1977-ben, ugyanott, ahol az 1991-ben vízrebocsátott BAROSS, amely a MAHART legnagyobb és legkorszerűbb folyami önjáró motoros áruszállító hajója volt. A Balatonra is készültek itt hajók, az előző korok karcsú hajóihoz képest ormótlannak tűnő, a MAHART Hajójavító újpesti üzemében épített motoros katamaránok, 1979-ben a SIÓFOK és a BADACSONY, 1981-ben a FÜRED.
Jogelődök

A BOSS 2017 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2017. 11. 10. 15:15
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

A BOSS

 

Az elkészült VÁSÁRHELYI PÁL a hajógyár szerelő partfalánál. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.870.

Feltöltve: 2017. 11. 01. 19:26
Szerkesztő: - vas -

VÁSÁRHELYI PÁL

     

HORTOBÁGY 1969-ben Budapesten

Felvétel: Bauer Sándor
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2017. 10. 29. 23:03
Szerkesztő: Kádár Zoltán

HORTOBÁGY

 

Az első 3 vízibusz, a LELLE (#2), a CSOPAK (#3) és a TIHANY (#1) 1957 telén a siófoki sólyán

Felvétel: Bauer Sándor
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2017. 10. 25. 19:18
Szerkesztő: Kádár Zoltán

LELLE

 

TÁNCSICS 2017 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 10. 05. 18:00
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

TÁNCSICS

  

KOSSUTH
2017
Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 10. 05. 17:42
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

KOSSUTH

   

VÉN DUNA 2017 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 10. 05. 17:23
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

VÉN DUNA

 

A BOSS 2017 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 10. 05. 17:02
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

A BOSS

 

KOSSUTH
2017
Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 10. 05. 15:18
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

KOSSUTH

 

VÉN DUNA 2017 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 10. 05. 15:04
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

VÉN DUNA

 

HUNYADI 2017 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 10. 05. 14:16
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

HUNYADI

  

A BOSS 2017 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 10. 04. 22:23
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

A BOSS

 

VÉN DUNA 2017 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 10. 04. 22:19
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

VÉN DUNA

 

ATTILA 2017 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 10. 04. 21:59
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

ATTILA

 

SZENT LÁSZLÓ, Baja, 1934.

Felvétel: Kishonti László
Forrás: Vatera.hu
Feltöltve: 2017. 07. 29. 14:59
Szerkesztő: - vas -

SZENT LÁSZLÓ

 

Vélhetően a PÉCS m/s építés közben Óbudán 1958-ban. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.666.

Feltöltve: 2017. 07. 06. 22:52
Szerkesztő: - vas -

PÉCS

 

Vélhetően az épülő PÉCS Óbudán 1958-ban. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.681.

Feltöltve: 2017. 07. 02. 17:30
Szerkesztő: - vas -

PÉCS

 

PETŐFI 1953 körül Visegrádnál

Felvétel: Járai Rudolf
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2017. 06. 26. 23:29
Szerkesztő: Kádár Zoltán

PETŐFI

 

A SAS gőzös Bécsben a 20-as években.

Forrás: Vatera.hu
Feltöltve: 2017. 06. 08. 15:27
Szerkesztő: - vas -

SAS

 

LI és III a Bem téri hajóállomáson 1960 körül.

Felvétel: Sándor György
Forrás: FORTEPAN
Képpozíció
Feltöltve: 2017. 05. 19. 17:17
Szerkesztő: Lajtai László

LI.

 

BUDA az 1972 augusztus 20-i víziparádén.

Forrás: FORTEPAN
Képpozíció
Feltöltve: 2017. 05. 10. 00:18
Szerkesztő: Lajtai László

BUDA