Magyar
  English
fejkep
MAHART Újpesti Hajójavító
Adatlap
Történet
Hajók
Ország:HU
Város:Budapest/Újpest
Aktív:1954-2004
Az I. Világháború után a MFTR Komáromi Hajóműhelyének berendezéseit még viszonylag időben Újpestre menekítették, ahol az alapját képezték a MFTR, illetve a későbbi MAHART Hajójavítónak. 1954 végén a Szovjetunió megszüntette érdekeltségét a veszteségessé vált magyar hajózásban és létrejött a Magyar Hajózási Részvénytársaság. A vállalat kezdetben az örökölt régi hajókkal folytatta üzemét, de az 1950-es évek végén megindult a hajópark korszerűsítése. E miatt szükségessé vált a MAHART újpesti hajójavító üzemének fejlesztése is. A dízelesítés keretében a régi csavargőzösöket, és kisebb személyhajókat átalakították. Az önálló mozgást biztosító "Z" hajtóművel ellátott 400 tonnás uszályhajókból 1962 és 1968 között 33 darab épült. A hajójavító főleg a 60-as évektől gyártott saját részre hajókat saját fejlesztésben. Az Újpesti Hajójavítóban épült 700 személyes kirándulóhajók, a TÁNCSICS? RÁKÓCZI, HUNYADI még ma is szállítják az utasokat a Dunakanyarba. Az 1960-as években a tolóhajózás egyre nagyobb teret hódított a Dunán. Megkezdődött a motoros vontatók toló-vontató hajóvá alakítása. Elsőként a MISKOLC átépítésére került sor 1967-ben. Az ugyancsak 1967-ben üzembe helyezett KŐSZEG már az új típusú toló-önjáró egységek prototípusa volt. Az Európa típusú önjáró hajók már a csatornahajózás követelményeinek megfelelően épültek. A BUDA (eredeti neve "DET-1 ") is a MAHART Hajójavító újpesti üzemében épült 1977-ben, ugyanott, ahol az 1991-ben vízrebocsátott BAROSS, amely a MAHART legnagyobb és legkorszerűbb folyami önjáró motoros áruszállító hajója volt. A Balatonra is készültek itt hajók, az előző korok karcsú hajóihoz képest ormótlannak tűnő, a MAHART Hajójavító újpesti üzemében épített motoros katamaránok, 1979-ben a SIÓFOK és a BADACSONY, 1981-ben a FÜRED.
Jogelődök

SZENTENDRE kifut a siófoki kikötőből 1977 nyarán

Felvétel: Gulyás Zsuzsa
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2020. 04. 07. 23:10
Szerkesztő: Kádár Zoltán

SZENTENDRE

 

A RENDEZŐ I. motoros útnak indul Újpestről a vízre bocsátott SIÓFOK motorossal a Sió torkolathoz 1977 őszén

Felvétel: Deák István - Siófok
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2020. 04. 07. 22:50
Szerkesztő: Kádár Zoltán

SIÓFOK

   

SIÓFOK keresztelése a MAHART Újpesti Hajójavító sólyáján vízrebocsátás előtt 1977 őszén

Felvétel: Deák István - Siófok
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2020. 04. 06. 21:09
Szerkesztő: Kádár Zoltán

SIÓFOK

    

A SIÓFOK motoros a Alsó–Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság (Baja) MARGIT motorosának a vontájában érkezett meg a Sió-zsilip alvízi előkamrájába Siófokra, 1977 őszén.

Felvétel: Deák István - Siófok
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2020. 03. 31. 23:39
Szerkesztő: Kádár Zoltán

SIÓFOK

 

ÓZD 1974-ben a MAHART siófoki üzemigazgatóságnak sólyáján

Felvétel: Deák István - Siófok
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2020. 03. 31. 23:36
Szerkesztő: Kádár Zoltán

ÓZD

  

A SIRÁLY motoros és vontatmánya a SIÓFOK katamarán a siófoki zsilip felvizi előkamrájában 1977 őszén.

Felvétel: Deák István - Siófok
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2020. 03. 30. 20:11
Szerkesztő: Kádár Zoltán

SIÓFOK

  

ÉRSEKCSANÁD vontatógőzös főtengelye Regensburgban

Felvétel: Szabó Zsolt
Feltöltve: 2020. 03. 27. 14:52

RUTHOF

   

A partra húzott SZŐKE TISZA 2020 januárjában

Felvétel: Bozóky Péter
Forrás: Portás Csaba
Feltöltve: 2020. 02. 12. 00:22
Szerkesztő: Kádár Zoltán

SZŐKE TISZA II.

    

KOSSUTH
2020
Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2020. 02. 11. 13:55
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

KOSSUTH

   

SOPRON
2020
Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2020. 02. 11. 13:51
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

SOPRON

  

FELSZABADULÁS 1970 körül Budapesten

Felvétel: Ruják István
Feltöltve: 2020. 02. 06. 12:27
Szerkesztő: Kádár Zoltán

FELSZABADULÁS