Magyar
  English
fejkep
MAHART Újpesti Hajójavító
Adatlap
Történet
Hajók
Ország:HU
Város:Budapest/Újpest
Aktív:1954-2004
Az I. Világháború után a MFTR Komáromi Hajóműhelyének berendezéseit még viszonylag időben Újpestre menekítették, ahol az alapját képezték a MFTR, illetve a későbbi MAHART Hajójavítónak. 1954 végén a Szovjetunió megszüntette érdekeltségét a veszteségessé vált magyar hajózásban és létrejött a Magyar Hajózási Részvénytársaság. A vállalat kezdetben az örökölt régi hajókkal folytatta üzemét, de az 1950-es évek végén megindult a hajópark korszerűsítése. E miatt szükségessé vált a MAHART újpesti hajójavító üzemének fejlesztése is. A dízelesítés keretében a régi csavargőzösöket, és kisebb személyhajókat átalakították. Az önálló mozgást biztosító "Z" hajtóművel ellátott 400 tonnás uszályhajókból 1962 és 1968 között 33 darab épült. A hajójavító főleg a 60-as évektől gyártott saját részre hajókat saját fejlesztésben. Az Újpesti Hajójavítóban épült 700 személyes kirándulóhajók, a TÁNCSICS? RÁKÓCZI, HUNYADI még ma is szállítják az utasokat a Dunakanyarba. Az 1960-as években a tolóhajózás egyre nagyobb teret hódított a Dunán. Megkezdődött a motoros vontatók toló-vontató hajóvá alakítása. Elsőként a MISKOLC átépítésére került sor 1967-ben. Az ugyancsak 1967-ben üzembe helyezett KŐSZEG már az új típusú toló-önjáró egységek prototípusa volt. Az Európa típusú önjáró hajók már a csatornahajózás követelményeinek megfelelően épültek. A BUDA (eredeti neve "DET-1 ") is a MAHART Hajójavító újpesti üzemében épült 1977-ben, ugyanott, ahol az 1991-ben vízrebocsátott BAROSS, amely a MAHART legnagyobb és legkorszerűbb folyami önjáró motoros áruszállító hajója volt. A Balatonra is készültek itt hajók, az előző korok karcsú hajóihoz képest ormótlannak tűnő, a MAHART Hajójavító újpesti üzemében épített motoros katamaránok, 1979-ben a SIÓFOK és a BADACSONY, 1981-ben a FÜRED.
Jogelődök

HUNYADI 2018 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2018. 03. 21. 18:21
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

HUNYADI

 

PETŐFI 2018 Neszmély

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2018. 03. 21. 18:14
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

PETŐFI

 

IV. KÁROLY Zebegény előtt.

Forrás: Facebook.com
Képpozíció
Feltöltve: 2018. 03. 12. 16:28
Szerkesztő: J Tib

IV. KÁROLY

 

A BUDA Angyalföldön a Ganz hajógyár mellett 1937/38 telén. Tőle jobbra a SZEGED paklishajó, balra az ÚJPEST úszódaru. Az öböl túloldalán uszályok és a Bayerische Lloyd egy gőzöse. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.1.264.

                  

IPOLY 2018 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2018. 02. 14. 12:04
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

IPOLY

  

A KOSSUTH vontatásban 2017. június 12-én a vizes vb miatt.

Forrás: tinku
Feltöltve: 2018. 02. 10. 14:07
Szerkesztő: tinku

KOSSUTH

 

A MFTR SAS nevű gőzöse az angyalföldi téli kikötőben 1920 körül. Mögötte az ÁRPÁD gőzös. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.10.11

Felvétel: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Archívum / Negatívtár / özv Venczel Jánosné gyűjteménye
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2018. 01. 20. 15:32
Szerkesztő: - vas -

SAS

 

FELSZABADULÁS gőzös 1958-ban a Bem téren Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.10.64

Feltöltve: 2018. 01. 18. 11:07

FELSZABADULÁS

 

PETŐFI gőzös 1952-ben Leltári jelzet: 30621

Feltöltve: 2018. 01. 18. 11:00

PETŐFI

 

SZENT IMRE és SZENT ISTVÁN gőzösök 1931-ben a Vigadó tér fölött Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.10.88

Feltöltve: 2018. 01. 18. 09:45

SZENT IMRE

 

ÉRSEKCSANÁD gőzös az Újpesti öbülben 1960 körül

Felvétel: Dr Horváth Milkós
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2018. 01. 13. 12:24

ÉRSEKCSANÁD

 

FELSZABADULÁS gőzös 1977-ben a Lágymányosi öbölben. Fölötte a DEÁK FERENCZ gőzös

Forrás: fentrol.hu
Feltöltve: 2018. 01. 02. 14:09

FELSZABADULÁS