Az 1867 évi kiegyezést követően fellendült a vállalkozói kedv. 1868-ban létrejött Magyar-Belga Gép- és Hajóépítő Rt., amely a brünni Gillain belga gyáros gépgyárát vásárolta meg s telepítette Pestre, illetve megvette Hartmann kikötő-szigeti gyártelepét is, de a gyár vezetésével továbbra is őt bízta meg. A hajóépítésen kívül javításokkal is foglalkoztak, s a parton korszerű hajófelvonó berendezést állítottak üzembe. A kedvezőtlen gazdasági helyzet azonban 1871-ben az üzem megszűnéséhez vezetett. Működése alatt 8 vontató, 2 személyszállító gőzös és 6 uszályt építettek Hartmann azonban nem akarta elveszíteni hét év munkájának gyümölcsét, s a nehéz körülmények ellenére új gyárat alapított. Kisebb hajók építése mellett a fővárosi vízművek kiépítésével kapcsolatos megbízásokat is vállalt, annak érdekében, hogy a dekonjunktúrát átvészelje.
Jogelődök