Magyar
  English
fejkep
IBUSZ Yachtépítő Telepe
Adatlap
Történet
Hajók
Ország:HU
Város:Balatonfüred
Aktív:1926-1931
IBUSZ Rt. (Idegenforgalmi, Beszerzési, Utazási és Szállítmányozási Részvénytársaság) Székhelye: Budapest IV., Mária Valéria utca 7. Gyártelepek: Balatonfüred és Siófok; csónakgarázs: Budapest Az 1920-as évek közepére nemcsak a hajógyártás, hanem az 1888-ban alapított Balatontavi Gőzhajózási RT. Is csődközeli helyzetbe jutott, s félő volt, hogy ez a menetrendi hajózás megszűnéséhez vezethet. Ekkor a MÁV és a Déli Vasúttársaság megvásárolta a részvényeket és Balatoni Hajózási RT. néven újjászervezte a céget. Ugyanakkor a MÁV a Yachtépítő RT kötvényeinek nagy részét is megszerezte és a gyárat az IBUSZ irányítása alá helyezte, így jött létre az IBUSZ Yactépítő Üzeme budapesti székhellyel és balatonfüredi telephellyel 1926-ban. A MÁV új vezetőséget nevezett ki, amely első lépésként összevonta a balatonfüredi és siófoki telepet. Hajójavítás mellet, hajók bérbeadásával is foglalkozott a cég, s az új tulajdonos nem a nagy nyereséget tekintette elsődlegesnek a füredi gyárnál, hanem a Balaton vizisportjának fellendítését. Ehhez rendszeres évi támogatást is kapott a MÁV-tól. A gyár 1927-től elkezdte a szintén MÁV érdekeltségbe tartozó Balatoni Hajózási RT számára a közlekedési célokat szolgáló személyhajók gyártását is, mégpedig a tó speciális viszonyaihoz megfelelő kis befogadóképességű, kis merülésű, mégis biztonságos hajókat. E szempontok szerint készült el a 130 személyes CSONGOR és TÜNDE. Bordái és gerendái szögacélból, míg diagonal-karwell héjazata, valamint fedélzete fából készült. Mindkét hajót 105 lóerős diesel-motor hajtotta. 1929-ben épült meg az 50 fő befogadóképességű SIÓ motoros. A személyszállító motorosok mellett a különböző vitorlás osztályokat sorozatban kezdték gyártani. Tovább folyt a nagyvitorlások ún. Schärenkreutzerek építése és az amszterdami olimpiára a HUNGÁRIA nevű yachtot is megépítették. A 25 fő állandó szakmunkást foglalkoztató telep irányítása az IBUSZ keretében nehézkessé vált. A füredi telep a motoroshajók gyártásával egyre szorosabb kapcsolatba került a Balatoni Hajózási RT-vel. A MÁV, mely mindkét vállalaltnak a főrészvényese volt, ezért 1931-ben elhatározta, hogy a jachtépítő telepet a Balatoni Hajózási RT Hajóépítő Üzeme néven a hajózási vállalathoz csatolja.
Jogelődök
Jogutódok

TÜNDE
2017
Siófok

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2018. 07. 13. 11:23
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

TÜNDE

     

CSONGOR 1961-ben úton Badacsonyból Fonyódra

Felvétel: Nagy Gyula
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2018. 01. 27. 23:19
Szerkesztő: Kádár Zoltán

CSONGOR

 

CSONGOR 1930 körül Révfülöpön

Felvétel: Zempléni Múzeum (Szerencs) képeslap gyűjteménye
Forrás: Hungaricana
Feltöltve: 2018. 01. 23. 19:43
Szerkesztő: Kádár Zoltán

CSONGOR

 

TÜNDE az 1930-as években Révfülöpön

Felvétel: Zempléni Múzeum (Szerencs) képeslap gyűjteménye
Forrás: Hungaricana
Feltöltve: 2018. 01. 23. 19:41
Szerkesztő: Kádár Zoltán

TÜNDE

    

CSONGOR 2017 Balatonlelle

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 10. 11. 15:21
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

CSONGOR

   

CSONGOR 2016 Balatonlelle

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 08. 24. 23:40
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

CSONGOR

   

Vélhetően a FECSKE átkelőhajó 1952-56 közötti állapotában Budapesten.

Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2017. 03. 18. 18:13
Szerkesztő: - VasP -

FECSKE

 

TÜNDE - Siófok 2016.03.27.

Képpozíció
Feltöltve: 2016. 12. 25. 12:46
Szerkesztő: Kerekes Bálint dr.

TÜNDE

  

TÜNDE - Siófok 2016.03.27.

Képpozíció
Feltöltve: 2016. 12. 23. 02:24
Szerkesztő: Kerekes Bálint dr.

TÜNDE

 

CSONGOR 2014 Keszthely

Felvétel: Lovász Benedek
Forrás: Lobe97
Feltöltve: 2016. 12. 23. 00:05
Szerkesztő: Lovász Benedek

CSONGOR

  

TÜNDE 2016 Siófok

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2016. 12. 22. 22:23
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

TÜNDE

    

CSONGOR 2015 Balatonboglár

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2016. 11. 29. 19:43
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

CSONGOR