Magyar
  English
fejkep
Ganz és Tsa. Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár RT.
Adatlap
Történet
Hajók
Ország:HU
Város:Budapest/Újpest
Aktív:1911-1928
Az 1906-ban megindult hadihajógyártással kapcsolatos feladatok meghaladták a budapesti Danubius Hajógyár kapacitását. A Hitelbank ezért úgy vélte, hogy legjobban egy újabb fúzióval lehetne segíteni ezen. Mivel a Ganz és Tsa. Gépgyárral jó kapcsolatai voltak, s amellett leginkább a gépgyártást kellett erősíteni, 1911-ben a két nagy üzemet egyesítették. A hajógyár tehát ismét nevet változtatott, neve Ganz és Tsa. Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár RT. lett. Természetesen a Danubius fiumei üzeme, mely ekkor kb. 4000 főt foglalkoztatott, is az egyesült hajógyárhoz tartozott. Az 1911-es esztendő nemcsak azért volt jelentős, mert a megnövelte a termelékenységet, hanem azért is, mert ettől kezdve a hadihajók gépberendezéseit is önállóan tervezhette, sőt a Kőbányai úti telepükön a gépek gyártását is önállóan végezhette a gyár. A folyami egységek Budapesten, a haditengerészeti egységek és tengeralattjárók Fiuméban épültek. Az első világháború befejeztével a magyar hajóépítésnek egy nagy korszaka zárult le. A fiumei hajóépítő bázis elveszett. A Ganz-Danubius fiumei gyára, ahol évente 5000 vagon acélt dolgoztak fel, minden felszerelésével, félig kész hajóival olasz kézbe került. Megrövidült a hazai Duna szakasz. Hajógyáraink is teljesen elvesztették külföldi piacaikat. 1920-22-ben a kikötői öbölben még befejeztek néhány - még a háború alatt megkezdett gőzöst és motoros hajót - de hamarosan ezek a munkák is elfogytak. 1927-ben a Shlick-Nicholson Gép- és Hajógyár RT, a Lipták-féle gyár, valamint néhány kisebb műhely a Danubiusba olvadt. 1928-tól kezdve a gyár neve Ganz és Tsa. Villamossági-, Gép-, Waggon- és Hajógyár RT. 38 esztendő után a világhírnévre szert tevő "Danubius" elnevezés lemaradt a cégtábláról.
Jogelődök
Jogutódok

A partra húzott SZŐKE TISZA 2020 januárjában

Felvétel: Bozóky Péter
Forrás: Portás Csaba
Feltöltve: 2020. 02. 12. 00:22
Szerkesztő: Kádár Zoltán

SZŐKE TISZA II.

    

KOSSUTH
2020
Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2020. 02. 11. 13:55
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

KOSSUTH

   

FELSZABADULÁS 1970 körül Budapesten

Felvétel: Ruják István
Feltöltve: 2020. 02. 06. 12:27
Szerkesztő: Kádár Zoltán

FELSZABADULÁS

      

FELSZABADULÁS 1970 körül, parancsnoki híd bal oldala a kabinok előtti folyosóról

Felvétel: Ruják István
Feltöltve: 2020. 02. 03. 20:23
Szerkesztő: Kádár Zoltán

FELSZABADULÁS

        

SZENT ISTVÁN gőzös Dévénynél a két világháború között

Feltöltve: 2020. 02. 03. 10:49
Szerkesztő: Kádár Zoltán

SZENT ISTVÁN

 

FANNY
2019
Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2019. 12. 21. 14:54
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

FANNY

 

VÉN DUNA
2019
Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2019. 11. 26. 13:36
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

VÉN DUNA

 

HUNNIA
2019
Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2019. 11. 26. 13:35
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

HUNNIA

 

A BOSS
2019
Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2019. 11. 26. 13:34
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

A BOSS

 

ATTILA
2019
Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter
Feltöltve: 2019. 11. 26. 13:33
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

ATTILA

 

A SZŐKE TISZA II. a tápéi öbölben 2007. ‎október ‎28-án.

Felvétel: Kurdi Csaba
Forrás: Kurdeejay
Feltöltve: 2019. 11. 04. 21:16
Szerkesztő: Kurdeejay

SZŐKE TISZA II.

 

Az úszóképessé tett SZŐKE TISZA II. félrevontatva a Tápéi Öbölben 2019 októberében