Magyar
  English
kep kep kep kep kep
fejkep
Dunai Hajógyár
Adatlap
Történet
Hajók
Ország:HU
Város:Vác
Aktív:1953-1962
1953-ban a Vácott a Duna bal partján az Alumínium- és Horganyfeldolgozó Vállalatra alapozva egy új hajóépítő üzem jött létre a Dunai Hajógyár és ezen a néven működött 1962-ig. Ez a gyár az alumínium hajóipari feldolgozására rendelkezett be. Kezdetben számos alumínium testű ladikot, csónakot és vitorlás hajót készítettek. Az alumínium ötvözetből készült vízi járművek anyagát a Fémipari Kutatóintézettel közösen fejlesztették és ezzel szakmai körökben is komoly elismerést váltottak ki. Az igazi feladat azonban, amely ezután a gyár fő profilját képezte a vízibuszok építése lett. Az első vízibusz a 301/1. típusszámú 150 személyes TIHANY 1956-ban készült el. A hajó 25 m hosszú, 5 m széles volt és 2 db 85 LE-s Csepel diesel-motor hajtotta. A jól ismert vízibuszok mind a Dunán, mind a Balatonon alkalmazásra kerültek és számos országba exportálták is őket. Ezek a hajók közúton is szállíthatóak voltak, így több olyan zárt víztározón és tavon is megjelentek, ahová egyébként vízi úton nem juthattak volna el. 1956 és 1962 között 44 db. készült belőlük. A Hajógyár 1953-tól a Folyami Flottilla részére is épített alumínium hajókat. Ez a típus az AN-2 nevet kapta. A 13 m hosszú, 3 m széles aknamentesítésre és telepítésre tervezett hajókat szintén Csepel diesel-motorokkal szerelték fel. Ezekből több, közel 40 darab áll szolgálatba a 60-as évek elejéig. Érdekesség, hogy a hajógyár sólyája sosem készült el. A hajótesteket kocsira rakva szállították a vízpartra, ahol úszódaruval emelték őket vízre. 1962-ben ez a gyár is a Magyar Hajó- és Darugyár (MHD) része lett Váci Gyáregység néven.

Szemelvények dr. Seregi György naplójából: Alumínium vontató motorcsónak (Mérnök Újság, 2007 december)


Fekecs Gábor arról, hogy miért hasonlítanak a 301-es vízibuszok a korabeli Ikarus-autóbuszokra:

Van egy kis történetem arról, hogyan alakult ki az Ikarusz buszokhoz hasonló forma a 301-es vizibuszoknál. Amikor az első változat tervei készültek, Hankóczy Jenő volt a főkonstruktőr, a hajó az ő elképzelései szerint készült. Én akkor a hajótest és szerkezet vonalon voltam a helyettese. Igencsak rövid határidőnk volt a tervek elkészítésére. Én csináltam a vonaltervet valamint a hajótest szerkezetet, és a felépítmény terve evvel párhuzamosan készült de nem a tervező irodában, hanem a rajzpadláson. Annak vezetője Guti Lajos volt, aki még az Ikarusz elődjénél, az Uhri Tetvéreknél volt karoszzéria "mindenes" - tervező, sablongyártó és karoszzéria asztalos-lakatos. Igazi ezermester volt. A váci gyár alakulása után nem sokkal hozta át Hankóczy az Ikaruszból, ahol persze a buszok karosszériáin dolgozott. Amikor nekilkáttunk a vizibusznak, akkor a Lajos bácsi egy hatalmas - 1:1 méretarányú rajzolást lehetővé tevő - "rajztáblát" épített és azon megszerkesztette a vizibusz felépítményét. A rajztáblájához egy kis lépcsős állványt is készített, hogy kényelmesen dolgozhasson minden részleten. Neki már igen nagy tapasztalata volt könnyű, vékony lemezekből készült aluminium szerkezetekkel. Én csak egyeztettem Lajos bácsival a bekötések, illesztések, elhelyezések stb. dolgaiban. Ezért hasonlított az első változat annyira az Ikarusz buszokra. Én 1956 elején lettem főkonstruktőr és már az én időmben adtuk át az első vizibuszt. Aztán később a gyártási nehézségeket látva megragadtam az első alkalmat, hogy olcsóbb - és az én izlésemnek jobban megfelelő - felépítmény formát alakítsunk ki. De Lajos bácsi nélkül nem lett volna vizibusz.

Cikk a Váci Naplóban:
http://www.vaci-naplo.hu/_vac/volt-egyszer-mhd.html



Jogutódok

SZATURNUSZ 2015

Felvétel: Lovász Benedek
Forrás: Lobe97
Feltöltve: 2017. 03. 31. 09:47
Szerkesztő: Lovász Benedek

SZATURNUSZ

 

ÓBUDA, Budapest, 1962.

Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2017. 03. 16. 19:31
Szerkesztő: - vas -

ÓBUDA

 

HÉVIZ 2016 Badacsony

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 03. 09. 15:26
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

HÉVIZ

   

ALMÁDI 2016 Balatonboglár

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 03. 09. 14:56
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

ALMÁDI

   

NEPTUN az 1990-es évek végén Balatonfüreden

Felvétel: Horváth Ernő
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2017. 03. 08. 22:10
Szerkesztő: Kádár Zoltán

NEPTUN

 

WIKING 2017 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 02. 09. 13:20
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

WIKING

 

VÁRKERT 2017 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 02. 09. 13:19
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

VÁR-KERT

 

HÉVÍZ jobbról, KESZTHELY balról 2016 januárjában Siófokon

Felvétel: Lovász Benedek
Forrás: Lobe97
Feltöltve: 2016. 12. 25. 21:57
Szerkesztő: Lovász Benedek

HÉVIZ

  

HÉVÍZ - Siófok 2016.03.27.

Képpozíció
Feltöltve: 2016. 12. 23. 02:36
Szerkesztő: Kerekes Bálint dr.

HÉVIZ

 

WIKING - Budapest 2016.03.22.

Képpozíció
Feltöltve: 2016. 12. 23. 01:52
Szerkesztő: Kerekes Bálint dr.

WIKING

 

FORREST GUMP 2015 Siófok-Kiliti

Felvétel: Lovász Benedek
Forrás: Lobe97
Feltöltve: 2016. 12. 23. 00:12
Szerkesztő: Lovász Benedek

AN 2

 

H-24163-20 2014 Balatonföldvár

Felvétel: Lovász Benedek
Forrás: Lobe97
Feltöltve: 2016. 12. 23. 00:00
Szerkesztő: Lovász Benedek

15237-DK

 

ALMÁDI jobb oldali folyosója 2015-ben

Felvétel: Lovász Benedek
Forrás: Lobe97
Feltöltve: 2016. 12. 22. 23:38
Szerkesztő: Lovász Benedek

ALMÁDI

     

AKALI első utastere 2014-ben

Felvétel: Lovász Benedek
Forrás: Lobe97
Feltöltve: 2016. 12. 22. 23:19
Szerkesztő: Lovász Benedek

AKALI

    

SZATURNUSZ 2016 Siófok

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2016. 12. 22. 16:28
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

SZATURNUSZ

 

AKALI 2016 Csopak

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2016. 12. 22. 16:14
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

AKALI