Magyar
  English
fejkep
DGT Óbudai Hajógyára
Adatlap
Történet
Hajók
Ország:HU
Város:Budapest/Óbuda
Aktív:1835-1944
1829-ben létrejött - és mind a mai napig működő - "Első Dunagőzhajózási Társaság" (DGT) 1835-ben saját hajógyárat alapított Óbudán melynek elsőrendű feladata a társaság hajóinak karbantartása, javítása, valamint a hajópark bővítése lett. Gróf Széchenyi István közbenjárására a magyar fővároshoz közeli helyet kerestek a gyár számára, erre Óbuda magasabb fekvésénél fogva alkalmasnak találtatott. Először csak a kis szigetet szerezték meg, majd 1860-ban a vele földgáttal már összekötött nagy szigetet is bérbe vették. A Clark Ádám gondjaira bízott VIDRA kotró mélyítette ki a hajógyárhoz vezető csatornát, s egy hajógyári medencét is kialakítottak. Eközben Robert John Fowles angol hajóépítő vezetésével hozzáfogtak a hajóépítő telep berendezéséhez. A Duna mentén ez volt az első olyan létesítmény, amelyben modern ipari eljárással, tehát gépi erő alkalmazásával építették a hajókat. 1836-ban épült meg a 400 utas befogadására képes ÁRPÁD gőzhajó. Kéthengeres gőzgépét még az angol Boulton and Watt cég szállította, mivel gőzgépeket Óbudán csak 1859-től építettek. 1838-ban a személyhajók mellett megkezdték a speciális vontató hajók és uszályok építését is. 1839-ben itt építették a kontinens első vastestű hajóját, a SOPHIE-t. A gyár dinamikus fejlődése révén rövidesen az egyik legnagyobb hazai iparvállalatnak számított. 1869-ben bocsátották vízre a "HATTYÚ" és a "FECSKE" - kifejezetten az átkelőhajózás céljára tervezett - szimmetrikus építésű, elöl-hátul kormánylapáttal ellátott hajókat is, majd 1883-ban elkészült a "SÓLYOM" is. 1870-ben itt készült a XIX. század legnagyobb folyami személyszállító hajója az "ORIENT", valamint itt épült 1895-ben Közép-Európa első úszódokkja. A gyár kapacitására jellemző, hogy az 1888-as évtől mindössze öt év alatt újítják fel a DGT teljes uszályparkját. Ebben az időszakban az átlagos munkáslétszám 1200-1700 fő között ingadozott. Olyan szakembereket nevelt ki a gyár, mint Mayer Ignác a későbbi linzi gyáralapító, Schlick Ignác, a későbbi budai vasöntő és gépgyár alapítója, Hartmann József az angyalföldi önálló magyar hajóépítés nagy úttörője és Veruda Péter hajótervező, akiért versengtek a nagy külföldi hajógyárak. Az 1880-as évek végén a DGT hajózási monopóliuma végéhez közeledett, és sorra alakultak a magyar hajózási vállalatok, s a Duna másik partján a magyar hajógyárak. 1894-ben magyar állami támogatással megalakult Magyar Folyam- és Tengerhajózási RT már valódi konkurenciát jelentett a DGT-nek. Ettől kezdve az osztrák hajók Óbudán, míg a magyarok inkább Újpesten épültek. 1939-ben, Ausztria német bekebelezése után a DGT Gyár a Herman Göring Werke leányvállalataként működött tovább, hajóalkatrészeket gyártva más német üzemek számára. A háború után a gyár - mint volt német tulajdon - hadizsákmányként szovjet kezelésbe került.
Jogutódok

Az elkészült VÁSÁRHELYI PÁL a hajógyár szerelő partfalánál. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.870.

Feltöltve: 2017. 11. 01. 19:26
Szerkesztő: - vas -

VÁSÁRHELYI PÁL

     

Az épülő SULINA a hajógyári sólyán. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.288.

Feltöltve: 2017. 11. 01. 18:56
Szerkesztő: - vas -

SULINA

 

A RÁKÓCZI ingahajó visegrádnál 1910 körül.

Forrás: Vatera.hu
Feltöltve: 2017. 10. 09. 16:42
Szerkesztő: - vas -

RÁKÓCZI

 

PANNÓNIA GASZTROHAJÓ 2017 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 10. 05. 14:48
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

PANNÓNIA

 

ROHAM 2017 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 10. 04. 22:47
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

ROHAM

   

PANNÓNIA GASZTROHAJÓ 2017 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 10. 04. 22:44
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

PANNÓNIA

     

SOPHIE Óbudán a hajógyári öbölben. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.846.

  

ALTENBURG az óbudai hajógyári öböl bejárata előtt 1936 körül, háttérben a Margitsziget. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.617.

Óbudai Hajógyár, a szerelőcsarnokban az épülő SOMOGY(1928) dízelmotoros kotróhajó ideiglenesen, csavarozással összeállítva. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.422.

Feltöltve: 2017. 08. 28. 23:14
Szerkesztő: Kádár Zoltán

SOMOGY

 

MOHÁCS vízrebocsátása előtt az Óbudai Hajógyárban. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.515.

   

A FÜRGE (vagy a MOHÁCS) építése az Óbudai Hajógyárban. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.440.

 

A Magyar Királyi Pénzügyőrség JÁNOS őrszolgálati csavargőzöse - feltehetőleg elkészülése után - az óbudai hajógyári öböl bejáratánál, háttérben a Margitsziget. Később Pancsovánál teljesített szolgálatot. Az első világháború után is a Pénzügyőrség birtokában maradt ismeretlen ideig. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.519.

 

A csavarozással ideiglenesen összeállított, a Balatoni Kikötők M. Kir. Felügyelősége részére épülő SOMOGY dízelmotoros önjáró kotró az Óbudai Hajógyár szerelőcsarnokában 1927-ben. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.98.

Feltöltve: 2017. 08. 06. 21:43
Szerkesztő: Kádár Zoltán

SOMOGY

  

A JÓKAI 1990-ben Tiszalökön

Felvétel: Bánhidi Andor (Baja) gyűjteményéből
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2017. 08. 06. 21:12
Szerkesztő: Kádár Zoltán

JÓKAI

 

A BACKA gőzös Sisakon az 50-es években.

Forrás: Delcampe.net
Feltöltve: 2017. 08. 01. 12:30
Szerkesztő: - vas -

BACKA

 

HRVATSKA

Forrás: Delcampe.net
Feltöltve: 2017. 07. 31. 20:35
Szerkesztő: - vas -

HRVATSKA