Magyar
  English
fejkep
DGT Óbudai Hajógyára
Adatlap
Történet
Hajók
Ország:HU
Város:Budapest/Óbuda
Aktív:1835-1944
1829-ben létrejött - és mind a mai napig működő - "Első Dunagőzhajózási Társaság" (DGT) 1835-ben saját hajógyárat alapított Óbudán melynek elsőrendű feladata a társaság hajóinak karbantartása, javítása, valamint a hajópark bővítése lett. Gróf Széchenyi István közbenjárására a magyar fővároshoz közeli helyet kerestek a gyár számára, erre Óbuda magasabb fekvésénél fogva alkalmasnak találtatott. Először csak a kis szigetet szerezték meg, majd 1860-ban a vele földgáttal már összekötött nagy szigetet is bérbe vették. A Clark Ádám gondjaira bízott VIDRA kotró mélyítette ki a hajógyárhoz vezető csatornát, s egy hajógyári medencét is kialakítottak. Eközben Robert John Fowles angol hajóépítő vezetésével hozzáfogtak a hajóépítő telep berendezéséhez. A Duna mentén ez volt az első olyan létesítmény, amelyben modern ipari eljárással, tehát gépi erő alkalmazásával építették a hajókat. 1836-ban épült meg a 400 utas befogadására képes ÁRPÁD gőzhajó. Kéthengeres gőzgépét még az angol Boulton and Watt cég szállította, mivel gőzgépeket Óbudán csak 1859-től építettek. 1838-ban a személyhajók mellett megkezdték a speciális vontató hajók és uszályok építését is. 1839-ben itt építették a kontinens első vastestű hajóját, a SOPHIE-t. A gyár dinamikus fejlődése révén rövidesen az egyik legnagyobb hazai iparvállalatnak számított. 1869-ben bocsátották vízre a "HATTYÚ" és a "FECSKE" - kifejezetten az átkelőhajózás céljára tervezett - szimmetrikus építésű, elöl-hátul kormánylapáttal ellátott hajókat is, majd 1883-ban elkészült a "SÓLYOM" is. 1870-ben itt készült a XIX. század legnagyobb folyami személyszállító hajója az "ORIENT", valamint itt épült 1895-ben Közép-Európa első úszódokkja. A gyár kapacitására jellemző, hogy az 1888-as évtől mindössze öt év alatt újítják fel a DGT teljes uszályparkját. Ebben az időszakban az átlagos munkáslétszám 1200-1700 fő között ingadozott. Olyan szakembereket nevelt ki a gyár, mint Mayer Ignác a későbbi linzi gyáralapító, Schlick Ignác, a későbbi budai vasöntő és gépgyár alapítója, Hartmann József az angyalföldi önálló magyar hajóépítés nagy úttörője és Veruda Péter hajótervező, akiért versengtek a nagy külföldi hajógyárak. Az 1880-as évek végén a DGT hajózási monopóliuma végéhez közeledett, és sorra alakultak a magyar hajózási vállalatok, s a Duna másik partján a magyar hajógyárak. 1894-ben magyar állami támogatással megalakult Magyar Folyam- és Tengerhajózási RT már valódi konkurenciát jelentett a DGT-nek. Ettől kezdve az osztrák hajók Óbudán, míg a magyarok inkább Újpesten épültek. 1939-ben, Ausztria német bekebelezése után a DGT Gyár a Herman Göring Werke leányvállalataként működött tovább, hajóalkatrészeket gyártva más német üzemek számára. A háború után a gyár - mint volt német tulajdon - hadizsákmányként szovjet kezelésbe került.
Jogutódok

WAITZEN a DDSG lapátkerekes vontató gőzhajója. Leltári jelzet: N111

Feltöltve: 2018. 01. 20. 15:59
Szerkesztő: - vas -

WAITZEN

 

Hajók az Óbudai Hajógyári öbölben, a kép előterében a LOM a DDSG csavaros áruszállító gőzhajója, mögötte a VERSENY. Leltári jelzet: N110

Feltöltve: 2018. 01. 20. 15:56
Szerkesztő: - vas -

LOM

 

FECSKE ingagőzös 1906-ban az Óbudai hajógyár téli kikötőjében Leltári jelzet: N111

Feltöltve: 2018. 01. 19. 10:25

FECSKE

 

KOLOWRAT a DDSG lapátkerekes vontató gőzhajója Budapesten. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.10.37

Felvétel: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Archívum / Negatívtár / özv Venczel Jánosné gyűjteménye
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2018. 01. 18. 20:56
Szerkesztő: - vas -

KOLOWRAT

 

THOMMEN a DDSG vontató kerekes gőzhajója Óbudán. Leltári jelzet: 21620

Feltöltve: 2018. 01. 18. 19:07
Szerkesztő: - vas -

THOMMEN

 

CZERNA a DDSG vontató kerekes gőzhajója Óbudán 1931-ben. Leltári jelzet: 21626

Feltöltve: 2018. 01. 18. 19:05
Szerkesztő: - vas -

CZERNA

 

JOSEPH CARL a DDSG utasszállító kerekes gőzhajója Óbudán. Leltári jelzet: N105

Feltöltve: 2018. 01. 18. 19:02
Szerkesztő: - vas -

JOSEF CARL

 

Az MTK elnökének, Brüll Alfrédnak NAPSUGÁR nevű yachtja javításon az Óbudai Hajógyárban 1918-ban. Leltári jelzet: N112

Feltöltve: 2018. 01. 18. 18:51
Szerkesztő: - vas -

NAPSUGÁR

  

KOLOWRAT a DDSG vontató kerekes gőzhajója Óbudán. Leltári jelzet: N117

Feltöltve: 2018. 01. 18. 18:46
Szerkesztő: - vas -

KOLOWRAT

  

OESTERREICH a DDSG vontató kerekes gőzhajója. Leltári jelzet: N117

Feltöltve: 2018. 01. 18. 18:40
Szerkesztő: - vas -

ÖSTERREICH

 

HEBE a DDSG utasszállító kerekes gőzhajója Óbudán. Leltári jelzet: N120

Feltöltve: 2018. 01. 18. 18:37
Szerkesztő: - vas -

HEBE

 

HELIOS a DDSG utasszállító kerekes gőzhajója az óbudai úszódokkban.Leltári jelzet: N121

Feltöltve: 2018. 01. 18. 18:34
Szerkesztő: - vas -

HELIOS

 

MILLENNIUM a DDSG vontató kerekes gőzhajója Óbudán. Leltári jelzet: N122

Feltöltve: 2018. 01. 18. 18:31
Szerkesztő: - vas -

MILLENIUM

 

INN a DDSG vontató kerekes gőzhajója. Leltári jelzet: N123

Feltöltve: 2018. 01. 18. 18:27
Szerkesztő: - vas -

INN

 

HERKULES vontatógőzös Óbudán 1921-ben. Leltári jelzet: N232

Feltöltve: 2018. 01. 18. 16:23

HERKULES

 

WIEN gőzös a Margitszigetnél 1917-ben. A túloldalán mellévéve egy másik gőzhajó. Leltári jelzet: N131

Feltöltve: 2018. 01. 18. 16:08

WIEN

 

PÉCS vontatógőzös a margitszigeti artézi kút előtt, feltehetőleg az átadásakor, 1900-ban Leltári jelzet: N116

Képpozíció
Feltöltve: 2018. 01. 18. 15:21

PÉCS

 

CID I. szolgálati motoros próbaúton 1930-ban.
Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.247.

Feltöltve: 2018. 01. 18. 13:51
Szerkesztő: -kt-

CID I.

 

AVRAM IANCU gőzös 1931-ben Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.10.83

Feltöltve: 2018. 01. 18. 09:50

AVRAM IANCU

 

Az triplex gőzgép bedaruzása az I vagy K ŐRNASZÁD-ba 1915-ben az Óbudai Hajógyárban. Az előtérben az S.M.S TEMES monitor, háttérben a GISELA oldalkerekes gőzhajó. Leltári jelzet: N221

VERSENY áruszállító csavaros gőzhajó az Óbudai Hajógyári öbölben. Leltári jelzet: N110

Feltöltve: 2018. 01. 17. 19:23
Szerkesztő: - vas -

VERSENY

 

IRMA utasszállító csavaros gőzhajó Óbudán. Leltári jelzet: N127

Feltöltve: 2018. 01. 17. 19:19
Szerkesztő: - vas -

XXIII.

 

WIEN a DDSG lapátkerekes személyszállító gőzhajója. Leltári jelzet: N131

Feltöltve: 2018. 01. 17. 19:12
Szerkesztő: - vas -

WIEN

 

JÓKAI utasszállító csavaros gőzhajó próbaútja után a siófoki kikötőben 1913-ban. Leltári jelzet: N215

Feltöltve: 2018. 01. 17. 18:57
Szerkesztő: - vas -

JÓKAI

 

NYÍL a DDSG vontató csavaros gőzhajója Óbudán. Leltári jelzet: N217

Feltöltve: 2018. 01. 17. 18:53
Szerkesztő: - vas -

NYÍL

 

ACHILLES a DDSG vontató kerekes gőzhajója Óbudán. Leltári jelzet: N227

Feltöltve: 2018. 01. 17. 18:50
Szerkesztő: - vas -

ACHILLES

 

MARCH a DDSG vontató kerekes gőzhajója. Leltári jelzet: N226

Feltöltve: 2018. 01. 17. 18:46
Szerkesztő: - vas -

MARCH

 

TRAISEN a DDSG vontató kerekes gőzhajója kórházhajóvá alakítva az óbudai Duna-ágon. Leltári jelzet: N223

Feltöltve: 2018. 01. 17. 18:39
Szerkesztő: - vas -

TRAISEN