Magyar
  English
fejkep
DGT Óbudai Hajógyára
Adatlap
Történet
Hajók
Ország:HU
Város:Budapest/Óbuda
Aktív:1835-1944
1829-ben létrejött - és mind a mai napig működő - "Első Dunagőzhajózási Társaság" (DGT) 1835-ben saját hajógyárat alapított Óbudán melynek elsőrendű feladata a társaság hajóinak karbantartása, javítása, valamint a hajópark bővítése lett. Gróf Széchenyi István közbenjárására a magyar fővároshoz közeli helyet kerestek a gyár számára, erre Óbuda magasabb fekvésénél fogva alkalmasnak találtatott. Először csak a kis szigetet szerezték meg, majd 1860-ban a vele földgáttal már összekötött nagy szigetet is bérbe vették. A Clark Ádám gondjaira bízott VIDRA kotró mélyítette ki a hajógyárhoz vezető csatornát, s egy hajógyári medencét is kialakítottak. Eközben Robert John Fowles angol hajóépítő vezetésével hozzáfogtak a hajóépítő telep berendezéséhez. A Duna mentén ez volt az első olyan létesítmény, amelyben modern ipari eljárással, tehát gépi erő alkalmazásával építették a hajókat. 1836-ban épült meg a 400 utas befogadására képes ÁRPÁD gőzhajó. Kéthengeres gőzgépét még az angol Boulton and Watt cég szállította, mivel gőzgépeket Óbudán csak 1859-től építettek. 1838-ban a személyhajók mellett megkezdték a speciális vontató hajók és uszályok építését is. 1839-ben itt építették a kontinens első vastestű hajóját, a SOPHIE-t. A gyár dinamikus fejlődése révén rövidesen az egyik legnagyobb hazai iparvállalatnak számított. 1869-ben bocsátották vízre a "HATTYÚ" és a "FECSKE" - kifejezetten az átkelőhajózás céljára tervezett - szimmetrikus építésű, elöl-hátul kormánylapáttal ellátott hajókat is, majd 1883-ban elkészült a "SÓLYOM" is. 1870-ben itt készült a XIX. század legnagyobb folyami személyszállító hajója az "ORIENT", valamint itt épült 1895-ben Közép-Európa első úszódokkja. A gyár kapacitására jellemző, hogy az 1888-as évtől mindössze öt év alatt újítják fel a DGT teljes uszályparkját. Ebben az időszakban az átlagos munkáslétszám 1200-1700 fő között ingadozott. Olyan szakembereket nevelt ki a gyár, mint Mayer Ignác a későbbi linzi gyáralapító, Schlick Ignác, a későbbi budai vasöntő és gépgyár alapítója, Hartmann József az angyalföldi önálló magyar hajóépítés nagy úttörője és Veruda Péter hajótervező, akiért versengtek a nagy külföldi hajógyárak. Az 1880-as évek végén a DGT hajózási monopóliuma végéhez közeledett, és sorra alakultak a magyar hajózási vállalatok, s a Duna másik partján a magyar hajógyárak. 1894-ben magyar állami támogatással megalakult Magyar Folyam- és Tengerhajózási RT már valódi konkurenciát jelentett a DGT-nek. Ettől kezdve az osztrák hajók Óbudán, míg a magyarok inkább Újpesten épültek. 1939-ben, Ausztria német bekebelezése után a DGT Gyár a Herman Göring Werke leányvállalataként működött tovább, hajóalkatrészeket gyártva más német üzemek számára. A háború után a gyár - mint volt német tulajdon - hadizsákmányként szovjet kezelésbe került.
Jogutódok

HILDEGARDE, Budapest, 1906.

Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2017. 03. 16. 19:43
Szerkesztő: - vas -

HILDEGARDE

 

LOKALBOOT VI., Budapest, 1906.

Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2017. 03. 16. 19:37
Szerkesztő: - vas -

LOKALBOOT VI.

 

COZIA, Budapest, cca 1935.

Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2017. 03. 16. 19:17
Szerkesztő: - vas -

COZIA

 

A TISZA gőzös Passauban 1920-ban.

Forrás: Vatera.hu
Feltöltve: 2017. 03. 08. 15:03
Szerkesztő: - vas -

TISZA

 

POLLUX Pétervárad előtt régi képeslapon.

Forrás: Ebay.com
Képpozíció
Feltöltve: 2017. 03. 05. 21:55
Szerkesztő: Lajtai László

POLLUX

 

IRÉN az 1940-es években.

Feltöltve: 2017. 01. 09. 11:55
Szerkesztő: -kt-

IRÉN

 

JÓKAI Balatonfüreden 2003 szeptemberében

Felvétel: Lovász Benedek
Forrás: Lobe97
Feltöltve: 2016. 12. 25. 22:28
Szerkesztő: Lovász Benedek

JÓKAI

    

JÓKAI 2016 Tihany

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2016. 12. 22. 15:28
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

JÓKAI

   

SZAMOS 2015 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2016. 11. 29. 19:04
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

M.10

  

A DUNAFÖLDVÁR az 50-es években.

Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2016. 10. 19. 17:59
Szerkesztő: - vas -

DUNAFÖLDVÁR

 

A POTISJE az 50-es években, már dieselüzeművé átépítve.

Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2016. 10. 16. 12:46
Szerkesztő: - vas -

POTISJE

 

A telelő CYKLOP gőzös valamikor az I. vh. alatt.

Feltöltve: 2016. 10. 09. 12:03
Szerkesztő: - vas -

CYKLOP

 

A PRATER ingahajó Bécsben a Duna csatornában 1890 körül. Háttérben a DDSG székház látható.

Feltöltve: 2016. 10. 09. 12:01
Szerkesztő: - vas -

PRATER

  

A felfegyverzett SAMSON gőzös Pancsovánál 1914-ben. A Háttérben a KULPA kórházhajó.

Forrás: Delcampe.net
Feltöltve: 2016. 10. 06. 15:51
Szerkesztő: - vas -

SAMSON

 

ROHAM, Belgrád, 2016.

Felvétel: Vaskovics Péter
Forrás: -vas-
Feltöltve: 2016. 09. 28. 20:58
Szerkesztő: - vas -

ROHAM

 

ROHAM Linzben 2016.09.03-án.

Felvétel: Jáky Gábor
Forrás: Jáky Gábor
Képpozíció
Feltöltve: 2016. 09. 05. 12:22
Szerkesztő: Jáky Gábor

VICTORIA

 

JÓKAI Balatonfürednél 2013 Júliusában

Felvétel: Várkonyi Ádám
Feltöltve: 2016. 07. 16. 10:35
Szerkesztő: Várkonyi Ádám

JÓKAI

 

HORTOBÁGY, Tiszaroff, 1937.

Forrás: -vas-
Feltöltve: 2016. 06. 16. 15:22
Szerkesztő: - vas -

HORTOBÁGY

 

A JÓKAI az 1910-es években.

Feltöltve: 2016. 06. 15. 16:39
Szerkesztő: - vas -

JÓKAI

 

A SZIGLIGET Siófokon a 60-as években. Szolgálatban egy kalapos matróz.

Feltöltve: 2016. 06. 15. 16:12
Szerkesztő: - vas -

SZIGLIGET

  

A JÓKAI a Körösön 1988-ban a gyomai vasúti híd felett, miután a zöld ár partra vetette.

Felvétel: Kerekes Péter
Forrás: FORTEPAN
Képpozíció
Feltöltve: 2016. 06. 09. 12:04
Szerkesztő: Kádár Zoltán

JÓKAI

 

CAR BORIS III 1942 körül a DDSG állomáson Budapesten

Feltöltve: 2016. 05. 24. 13:18

CAR BORIS III.