Magyar
  English
fejkep
DGT Óbudai Hajógyára
Adatlap
Történet
Hajók
Ország:HU
Város:Budapest/Óbuda
Aktív:1835-1944
1829-ben létrejött - és mind a mai napig működő - "Első Dunagőzhajózási Társaság" (DGT) 1835-ben saját hajógyárat alapított Óbudán melynek elsőrendű feladata a társaság hajóinak karbantartása, javítása, valamint a hajópark bővítése lett. Gróf Széchenyi István közbenjárására a magyar fővároshoz közeli helyet kerestek a gyár számára, erre Óbuda magasabb fekvésénél fogva alkalmasnak találtatott. Először csak a kis szigetet szerezték meg, majd 1860-ban a vele földgáttal már összekötött nagy szigetet is bérbe vették. A Clark Ádám gondjaira bízott VIDRA kotró mélyítette ki a hajógyárhoz vezető csatornát, s egy hajógyári medencét is kialakítottak. Eközben Robert John Fowles angol hajóépítő vezetésével hozzáfogtak a hajóépítő telep berendezéséhez. A Duna mentén ez volt az első olyan létesítmény, amelyben modern ipari eljárással, tehát gépi erő alkalmazásával építették a hajókat. 1836-ban épült meg a 400 utas befogadására képes ÁRPÁD gőzhajó. Kéthengeres gőzgépét még az angol Boulton and Watt cég szállította, mivel gőzgépeket Óbudán csak 1859-től építettek. 1838-ban a személyhajók mellett megkezdték a speciális vontató hajók és uszályok építését is. 1839-ben itt építették a kontinens első vastestű hajóját, a SOPHIE-t. A gyár dinamikus fejlődése révén rövidesen az egyik legnagyobb hazai iparvállalatnak számított. 1869-ben bocsátották vízre a "HATTYÚ" és a "FECSKE" - kifejezetten az átkelőhajózás céljára tervezett - szimmetrikus építésű, elöl-hátul kormánylapáttal ellátott hajókat is, majd 1883-ban elkészült a "SÓLYOM" is. 1870-ben itt készült a XIX. század legnagyobb folyami személyszállító hajója az "ORIENT", valamint itt épült 1895-ben Közép-Európa első úszódokkja. A gyár kapacitására jellemző, hogy az 1888-as évtől mindössze öt év alatt újítják fel a DGT teljes uszályparkját. Ebben az időszakban az átlagos munkáslétszám 1200-1700 fő között ingadozott. Olyan szakembereket nevelt ki a gyár, mint Mayer Ignác a későbbi linzi gyáralapító, Schlick Ignác, a későbbi budai vasöntő és gépgyár alapítója, Hartmann József az angyalföldi önálló magyar hajóépítés nagy úttörője és Veruda Péter hajótervező, akiért versengtek a nagy külföldi hajógyárak. Az 1880-as évek végén a DGT hajózási monopóliuma végéhez közeledett, és sorra alakultak a magyar hajózási vállalatok, s a Duna másik partján a magyar hajógyárak. 1894-ben magyar állami támogatással megalakult Magyar Folyam- és Tengerhajózási RT már valódi konkurenciát jelentett a DGT-nek. Ettől kezdve az osztrák hajók Óbudán, míg a magyarok inkább Újpesten épültek. 1939-ben, Ausztria német bekebelezése után a DGT Gyár a Herman Göring Werke leányvállalataként működött tovább, hajóalkatrészeket gyártva más német üzemek számára. A háború után a gyár - mint volt német tulajdon - hadizsákmányként szovjet kezelésbe került.
Jogutódok

A csavarozással ideiglenesen összeállított, a Balatoni Kikötők M. Kir. Felügyelősége részére épülő SOMOGY dízelmotoros önjáró kotró az Óbudai Hajógyár szerelőcsarnokában 1927-ben. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.98.

Feltöltve: 2017. 08. 06. 21:43
Szerkesztő: Kádár Zoltán

SOMOGY

  

A JÓKAI 1990-ben Tiszalökön

Felvétel: Bánhidi Andor (Baja) gyűjteményéből
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2017. 08. 06. 21:12
Szerkesztő: Kádár Zoltán

JÓKAI

 

A BACKA gőzös Sisakon az 50-es években.

Forrás: Delcampe.net
Feltöltve: 2017. 08. 01. 12:30
Szerkesztő: - vas -

BACKA

 

HRVATSKA

Forrás: Delcampe.net
Feltöltve: 2017. 07. 31. 20:35
Szerkesztő: - vas -

HRVATSKA

 

A RADETZKY gőzös egy képeslapon

Forrás: Delcampe.net
Feltöltve: 2017. 07. 31. 20:33
Szerkesztő: - vas -

RADETZKY

 

A JÓKAI motoros a BOGLÁR vontájában a Tiszára indul a Sió csatornán 1980-ban

Felvétel: Deák István
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2017. 07. 19. 23:00
Szerkesztő: Kádár Zoltán

JÓKAI

     

A SZIGLIGET összeszerelése a siófoki sólyán vízrebocsátás előtt. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.521.

Feltöltve: 2017. 07. 12. 22:35
Szerkesztő: Kádár Zoltán

SZIGLIGET

   

DDSG SVA 15 gőzüzemű forgó úszódaru 1930-ban.

Felvétel: MMKM TFGY 2017.2.308.
Feltöltve: 2017. 07. 04. 14:12
Szerkesztő: -kt-

SVA 15

 

THERESIA WALLNER az Óbudai Hajógyárban 1940-ben.

Felvétel: MMKM TFGY 2017.2.822.
Feltöltve: 2017. 07. 04. 12:47
Szerkesztő: -kt-

THERESIA WALLNER

 

CID I. motoros szolgálati hajó a Nemzetközi Dunabizottság részére vízrebocsátás előtt az Óbudai Hajógyárban 1930.

Felvétel: MMKM TFGY 2017.2.326
Feltöltve: 2017. 07. 01. 18:38
Szerkesztő: -kt-

CID I.

 

ALBATROS típusú motoros vontató próbaúton 1916-ban az Óbudai Hajógyárban.

Felvétel: MMKM TFGY 2017.2.510.
Feltöltve: 2017. 07. 01. 18:15
Szerkesztő: -kt-

ALBATROS

   

ROHAM Regensburgban 2017.06.22-én.

Felvétel: Jáky Gábor
Forrás: Jáky Gábor
Képpozíció
Feltöltve: 2017. 06. 22. 15:58
Szerkesztő: Jáky Gábor

ROHAM

 

ROHAM Régensburgban 2017.06.21-én.

Felvétel: Balla Margit
Forrás: -kt-
Képpozíció
Feltöltve: 2017. 06. 21. 17:25
Szerkesztő: -kt-

ROHAM

 

A SZÉCHENYI gőzöst ábrázoló századfordulón kiadott képeslap.

Forrás: Vatera.hu
Feltöltve: 2017. 06. 08. 15:38
Szerkesztő: - vas -

STEFAN SZÉCHENYI

 

A DÁNIEL gőzös Orsovánál a 20-as években.

Forrás: Vatera.hu
Feltöltve: 2017. 06. 08. 15:30
Szerkesztő: - vas -

DÁNIEL

 

JÓKAI motoros 1972-ben Siófokon

Felvétel: Deák István
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2017. 06. 07. 22:40
Szerkesztő: Kádár Zoltán

JÓKAI

  

A JÓKAI gőzös behajózik Balatonföldvárra 1952-ben

Felvétel: Kostyál Ferencné Fejes Mária (Siófok) gyűjteményéből
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2017. 05. 31. 22:48
Szerkesztő: Kádár Zoltán

JÓKAI

   

SZIGLIGET az 1930-as években Balatonszemesen. A kikötő 1913-ban épült, a kép készítésének idején a kikötőpartfal magasságának a megemelése folyt.

Forrás: Deák István
Feltöltve: 2017. 05. 31. 22:00
Szerkesztő: Kádár Zoltán

SZIGLIGET