Magyar
  English
kep kep kep kep kep
fejkep
Balatoni Hajózási RT. Hajóépítő Üzeme
Adatlap
Történet
Hajók
Ország:HU
Város:Balatonfüred
Aktív:1931-1948
Az IBUSZ balatonfüredi hajóépítő telepe a motoroshajók gyártásával egyre szorosabb kapcsolatba került a Balatoni Hajózási RT-vel. A MÁV, mely mindkét vállalatnak a főrészvényese volt, elhatározta, hogy a jachtépítő telepet a Balatoni Hajózási RT Hajóépítő Üzeme néven a hajózási vállalathoz csatolja. Az 1931-ben létrejött egyesítés csak megerősítette a MÁV-nak azt a törekvését, hogy a Balaton közlekedésének szolgálatába állítsa a füredi hajóépítő üzemet. E szándéknak megfelelően épült az üzem saját tervei alapján, a 80 utas befogadására alkalmas BOGLÁR 1935-ben, a 30 személyes BADACSONY motoros 1936-ban és a 100 férőhelyes SZENT ISTVÁN és SZENT MIKLÓS 1938-ban. E két utóbbi hajó, az eddig Füreden alkalmazott gyakorlattól eltérően, teljesen acélból készült. Az utasforgalmat szolgáló hajókon kívül évente két-három darab kül- és belmotoros motorcsónak is készült, valamint tovább folyt a tőkesúlyos vitorlások és jollék sorozatgyártása is. Készült néhány 50 m2-es balatoni és 75 m2-es tengeri vitorlás cirkáló is. A II. Világháború előkészítését szolgáló ún. Győri Program révén a füredi telepnek is kapott megrendeléseket. Megkezdődött a rohamcsónakok, majd az 1940-es évektől kezdődően az acélból készült aknarakó motorosok építése. Ekkora a munkáslétszám 50 főre a tervezők száma 3-ra emelkedett. A hajógyár Tihany felé kibővült és területén új épületeket húztak föl. A katonai megrendelések 1943-tól kiegészültek a németek számára gyártott 50 személyes fa partraszálló rohamcsónakokkal. A háború végéig ebből 106 darab készült el. A háború alatt egyébként hadiüzemnek nyilvánították a gyárat, az itt dolgozók nem kaptak behívót, a 400 fős munkáslétszám pedig kiegészült 200 munkaszolgálatossal. A németek kivonulásuk előtt felrobbantották a Balatonfüreden összevont tavi flottát, ettől csak a TÜNDE menekült meg, amely önsüllyesztést hajtott végre. 1946-ra a gyárban olyan körülményeket teremtettek, hogy megkezdődhetett a hajók helyreállítása. KOMP I., KELÉN, BOGLÁR, SIÓ (ex SZENT ISTVÁN), TÁTIKA (ex SZENT IMRE) volt a sorrend. Őket követték a többiek, utolsóként a CSONGOR készült el 1948-ban. 1946 szeptemberében a BHRT a KISFALUDY száz évvel korábban történt vízrebocsátását ünnepelte Balatonfüredi Hajógyárban. Ekkor hangzott el először, hogy utat kell törni a Dunára a Sió-csatorna kibővítésével és a hajózsilip megépítésével. A zsilip 1947-ben készült el, s ezzel lehetővé vált nagyobb hajók és uszályok tervezése és építése is. 1948-ban elkészült az első vontatóhajó, a kis méretű BADACSONY motoros, majd néhány 250 tonnás uszály és 300 tonnás kavics dereglye. A jóvátételi szállítások keretében Csehszlovákia számára 330 tonnás sárdereglyéket, szolgálati motorosokat, 150 lóerős vontatókat, Jugoszlávia részére pedig 300 tonnás kavicsszállító uszályokat gyártottak, ebből 15 darabot. Az üzemet 1948-ban államosították, majd 1950-ben Balatonfüredi Hajógyár néven újjászervezték.

Itt épült ismertebb hajók:
1935-BOGLÁR és BADACSONY motorosok
1936-SZENT ISTVÁN és SZENT IMRE motorosok
Jogelődök
Jogutódok

SZIGLIGET az 1930-as években Balatonszemesen. A kikötő 1913-ban épült, a kép készítésének idején a kikötőpartfal magasságának a megemelése folyt.

Forrás: Deák István
Feltöltve: 2017. 05. 31. 22:00
Szerkesztő: Kádár Zoltán

SZIGLIGET

 

PANNÓNIA GASZTROHAJÓ 2017 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 05. 16. 16:49
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

PANNÓNIA

 

BULCSÚ az 1960-as években Visegrád-Nagymaros között

Forrás: Ebay.com
Feltöltve: 2017. 05. 07. 17:28
Szerkesztő: Kádár Zoltán

BULCSÚ

  

BOGLÁR motoros és személyzete a második újjáépítése után, 1949 nyarán a révfülöpi kikötőben. (Balról jobbra: Németh Gyula (1920) gépkezelő, Pintér Kálmán (1925) hajóvezető-gépész, Tóth Ferenc (1915) matróz)

Felvétel: Ifj Fekete István, Siófok
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2017. 04. 23. 23:06
Szerkesztő: Kádár Zoltán

BOGLÁR

 

BADACSONY ms

Felvétel: Turós Béla, Siófok
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2017. 04. 23. 22:50
Szerkesztő: Kádár Zoltán

BADACSONY

 

BOGLÁR Balatonbogláron 1964 körül

Felvétel: Turós Béla, Siófok
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2017. 03. 23. 22:50
Szerkesztő: Kádár Zoltán

BOGLÁR

 

Rendőrségi hajók telelőbe állítása Siófokon, az 1950-es évek közepén. Az előtérben középen egy Csendőr-típusú, két szélén egy-egy 1952-es, balatonfüredi építésű rendőrségi szolgálati hajó. A háttérben a sólyán a PAJTÁS csgs a balatonfüredi balesetét követő átépítés kezdő fázisában.

Felvétel: Burján Ferenc, Budapest
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2017. 03. 18. 18:54
Szerkesztő: Kádár Zoltán

DISZ

  

ZÓJA motoros, a keszthelyi révőrség szolgálati hajója menetben a Balatonon, 1960 körül. A háttérben a fonyódi Sipos-hegy és északnyugati szakadt löszfala látható. A hajót Kenyér Gyula r. főtörzsőrmester, révőrsparancsnok vezeti, hátul Zadravecz Vincze (balról) és Persovits György r. őrmesterek állnak. (A szolgálati hajók névvel történő azonosítása 1957-ben megszűnt, a ZÓJA új jele (B–?) nem ismert.)

Felvétel: Persovits Györgyné Siófok-Kiliti
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2017. 03. 18. 18:30
Szerkesztő: Kádár Zoltán

ZÓJA

 

CSENDŐR II. motoros, Siófok, 1942

Felvétel: Bebesi Zoltán, Siófok
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2017. 03. 18. 18:24
Szerkesztő: Kádár Zoltán

CSENDŐR II

  

A BOGLÁR Balatonszemesen, 2009 augusztus 6-án, mint sétahajó.

Forrás: Guti Károly
Feltöltve: 2017. 02. 15. 14:56
Szerkesztő: -kt-

BOGLÁR

  

SZIKRA 2016 Siófok

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2016. 12. 22. 16:29
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

SZIKRA

 

BOGLÁR 2015 Gyomaendrőd

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2016. 12. 15. 19:14
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

BOGLÁR

   

BOGLÁR 2015 Szarvas

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2016. 12. 10. 15:29
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

BOGLÁR

   

BOGLÁR 2015 Békésszentandrás

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2016. 12. 05. 20:48
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

BOGLÁR

   

BUVAT-I. Szolnokon a Zagyva torkolatnál az 1960-as években

Felvétel: Kardos Tamás
Feltöltve: 2016. 11. 19. 16:57
Szerkesztő: Kádár Zoltán

BUVAT-I

 

A SZIGLIGET Siófokon a 60-as években. Szolgálatban egy kalapos matróz.

Feltöltve: 2016. 06. 15. 16:12
Szerkesztő: - vas -

SZIGLIGET

  

SZIGLIGET leszerelése télire Siófokon a kikötő hátsó öblében 1965 őszén

Felvétel: UVATERV
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2016. 04. 21. 22:55
Szerkesztő: Kádár Zoltán

SZIGLIGET

 

BULCSÚ 1974-ben a Visegrád-Nagymaros komppal

Forrás: Pinke József
Feltöltve: 2016. 02. 24. 19:38
Szerkesztő: Kádár Zoltán

BULCSÚ

 

A BADACSONY motoros a MAHART Siófoki Kirendeltségének „MHRT 251” jelű uszályával hegymenetben a Sión, 1958-ban. Abban az időben dunai sódert szállítottak (Uszód térségéből) közvetlenül a kotró alól Siófokra, klf. építkezésekhez. (A felvétel Schlégel Oszkár vízépítő mérnök (Budapest) gyűjteményéből, aki 1932-1939 között a Balatoni Kikötők m. kir. Felügyelőségének alkalmazásában állt, fiatal mérnökként részt vett a balatonfüredi kikötő tervezésében)

Felvétel: Schlégel Oszkár vízépítő mérnök gyűjteményéből
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2016. 02. 19. 21:28
Szerkesztő: Kádár Zoltán

BADACSONY