Magyar
  English
fejkep
Balatonfüredi Hajógyár
Adatlap
Történet
Hajók
Ország:HU
Város:Balatonfüred
Aktív:1950-1962
A Balatoni Hajózási RT Hajóépítő Üzemét 1948-ban államosították, majd 1950-ben Balatonfüredi Hajógyár néven újjászervezték. A belső-telep és a hajógyár közötti nádas területeket feltöltötték, s itt épült fel 1956 őszére két nagy csarnok. A dolgozók létszáma ekkor közel 600 fő volt, a tervező gárda pedig 15 főből állt. Ezzel a gyár készen állt nagyobb feladatok elvégzésére is. 1952-ben épült meg a Balaton legnagyobb személyszállító hajója a 600 fő befogadóképességű BELOIANNISZ motoros. Itt kell megjegyezni, hogy a jóvátételi szállítások ebben az időben mind az óbudai, mind az angyalföldi hajógyárak kapacitását szinte teljesen lekötötték, így a magyar hajózás számára a folyami uszályok és vontatóhajók gyártását Balatonfüreden kezdték meg, s a folyami egységeket az időközben megépült Sió-csatorna zsilipein keresztül juttatták el a Dunára. A 250, 300, 400 tonnás folyami uszályok után, szekciógyártásban indulhatott meg a 75 m. hosszú, 10 m. széles 1000 tonnás, raktárfedeles áruszállító és az 1000 tonnás tankuszályok építése. Az előbbiből 50 darab, az utóbbiból 10 darab készült a MAHART számára. Miután bizonyossá vált, hogy ekkora úszóegységeket el lehet szállítani a Balatonról, a MAHART rendelt még 4 darab 1500 tonnás uszályt is 82 m hosszal és 10 m. szélességgel. Szintén nagy jelentőségű volt a 800 lóerős közép-dunai vontatók sorozatgyártása. Közülük elsőként a DOROG készült el 1958-ban, majd 1961-ben a PAKS. A továbbiakban évenként általában két-lét darabot gyártottak, igazodva az 1000 tonnás uszályok mennyiségéhez, szem előtt tartva azt az elvet, hogy egy-egy vontató hat 1000 tonnás uszályt tudjon vontatni. Az 1956. évi bajai jeges árvíz után az Országos Vízügyi Hivatal olyan jégtörőhajók tervezésével bízta meg a gyárat, amelyeket egész évben gazdaságosan ki lehet használni. Így született meg a döngölős jégtörő, melynek orrába és farába egy-egy segédmotor által hajtott excentrikusan elhelyezett lendkereket szereltek. A jégtörés közben billegő hajó hatásfoka jobb, mint az állandóan meghátrázó és újból nekifutó hajóé. Ezeket az egységeket aztán a jég elmúltával vontatásra is lehetett használni. E típuson kívül készültek még kikötői vontató-jégtörőhajók, kitűzőhajók, tanyahajók és kavicskotró elevátorok a FOKA részére. Az 50-es évek elején a gyár export megrendelést is kapott 10 darab tengerparti motoroshajót kellett legyártania Lengyelország számára. Eközben nem szűnt meg a vitorláshajók gyártása sem. 1953-tól új típusok kerültek kifejlesztésre, így például a nagyobb alumínium testű vitorláshajók. Ezek testét a Dunai Hajógyárban Vácott gyártották és árbocait, vitorlázatát és egyéb felszerelésit szerelték Füreden. 50, 75, 80, 125 m2-es kivitelben készültek. Ettől függetlenül fahajók építése is tovább folyt a gyárban. Az 1962. évi ipari átszervezés a Balatonfüredi Hajógyárat is érintette. Önállóságát megszüntették és a Magyar Hajó- és Darugyár keretében MHD Balatoni Gyáregységeként működött tovább.

"A Füreden készült vontatókba a motort nem Füreden rakták be, hanem Fonyódon. Ennek az volt az oka, hogy Füreden messze volt a hajógyártól a vasút, így nehézkes lett volna a szállítás, és valami daru gond is volt. Szóval átvontatták a hajókat Fonyódra (éppen amelyik személyhajó ráért, mert nem volt akkor még
saját vontató) és az állomás melletti partfal mellett rakták be a nagy Láng motorokat a hajókba. Itt ugye a nagyvontatók és a jégtörők voltak érintettek. A MÁV-nak a gőzdaruja jött le, az emelte be a motorokat a hajókba. Állítólag két ilyen gőzdaru is volt."

Rill Tamás gyűjtése
Jogelődök
Jogutódok

KOMP II. Tihanyrévben 1967 körül

Felvétel: Hunyady József
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2018. 02. 20. 23:29
Szerkesztő: Kádár Zoltán

KOMP II.

 

A BELOIANNISZ és a CSOPAK Tihanyban 1967-ben

Felvétel: Pálinkás Zsolt
Forrás: FORTEPAN
Feltöltve: 2018. 01. 27. 23:51
Szerkesztő: Kádár Zoltán

BELOIANNISZ

   

TÜNDE az 1930-as években Révfülöpön

Felvétel: Zempléni Múzeum (Szerencs) képeslap gyűjteménye
Forrás: Hungaricana
Feltöltve: 2018. 01. 23. 19:41
Szerkesztő: Kádár Zoltán

TÜNDE

    

FN 122 Újpest, Hadikikötő, 2012.06.09.

Forrás: Mec
Feltöltve: 2018. 01. 20. 23:12
Szerkesztő: Mec

FN 122

    

T.1. 1980 augusztus 20-án.

Forrás: Youtube.com
Képpozíció
Feltöltve: 2017. 10. 23. 00:20
Szerkesztő: J Tib

T.1.

 

SZIGETKÖZ 2017 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 10. 05. 18:15
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

SZIGETKÖZ

  

P. HOWARD
2017
Szentendre

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 10. 05. 17:53
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

SZABOLCS

   

BOGI
2017
Pilismarót

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 10. 04. 23:40
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

BOGI

   

A FELSZABADULÁS hegymenetben az 1646-nál.

Forrás: Napster
Feltöltve: 2017. 09. 06. 10:28
Szerkesztő: Napster

FELSZABADULÁS

 

A JÉGTÖRŐ II. Vácnál 2017.08.03-án.

Felvétel: Kurdi Csaba
Forrás: Kurdeejay
Képpozíció
Feltöltve: 2017. 08. 03. 22:41
Szerkesztő: Kurdeejay

JÉGTÖRŐ II.

 

SZIGETKÖZ egy interlighter bárka mellett a győri Iparcsatornában, az ÁTI kikötőben 1983-ban.

Forrás: Régi Győr
Képpozíció
Feltöltve: 2017. 06. 18. 20:30
Szerkesztő: Jáky Gábor

SZIGETKÖZ

 

JÉGTÖRŐ II. vontat Verőcénél 2017.06.06

Felvétel: Kristóf Gábor
Feltöltve: 2017. 06. 08. 10:19
Szerkesztő: Kristóf Gábor

JÉGTÖRŐ II.

 

JÉGTÖRŐ I. 2017 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 05. 12. 15:32
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

JÉGTÖRŐ I.

   

JÉGTÖRŐ III. 2017 Budapest

Felvétel: Kosztolicz Péter -
Feltöltve: 2017. 05. 12. 14:50
Szerkesztő: Kosztolicz Péter

JÉGTÖRŐ III.

 

ORION személyszállító vitorlás a siófoki kikötőben, 1972-ben. Háttérben az acél hajótestű, fa felépítményes URÁNUSZ vitorlás-motoros és „bocija” (Beiboot - nagyobb vitorlás hajókhoz tartozó egypárevezős könnyű, 1-3 személyes csónak)

Felvétel: Gáspár Imre hvez. (Mahart)
Forrás: Deák István
Feltöltve: 2017. 05. 10. 23:03
Szerkesztő: Kádár Zoltán

URÁNUSZ